Hej!
Jag har under en period varit intresserad av att starta en utdelningsportfölj vid sidan av min passiva indexportfölj. Syftet med portföljen är att i framtiden kunna ha ett större fritt kassaflöde, med det sagt är jag medveten om att utdelningar påverkar aktiekursen negativt och att man därför kan lika gärna investera i indexfonder och sedan sälja av en viss procent vid behov.
Tillbaka till min fråga, som jag har förstått det är det bäst att ha utländska aktier som ger utdelning på ett KF på grund av varierande källskatt i olika länder. Genom att ha KF hos tex Avanza hanterar de hela denna processen med att kräva tillbaka utländska källskatten som man får tillbaka efter ca 2-3år. Har jag förstått detta rätt, och gäller detta även ETF:er med utdelningar? Finns det även några nackdelar att ha svenska ETF:er och aktier med utdelningar i en KF med?
Jag vill fortsätta vara väl diversifierad även i denna portfölj och har bestämt mig för att börja min grund med breda ETF:er vars fokus är på utdelningar. Portföljen är främst riktad mot USA, vilket jag är ok med, eftersom större delen av innehaven är internationella bolag, minus fastighets ETF:en/bolagen.
Här nedan listar jag ETF:er som jag tänker ska ingå i min portfölj:
- 20% - SCHD ( Seeking Alpha | Avanza )
- 20% - DGRO ( Seeking Alpha | Avanza )
- 20% - SPHD ( Seeking Alpha | Avanza )
- 20% - XACT Norden Högutdelande ( Avanza | XACT )
- 20% - VNQ - ( Seeking Alpha | Avanza )
Jag är lite osäker på denna, eventuellt kör jag med egna utvalda REIT fastighetsbolag eller så skipper jag fastigheter helt.
– Realty Income Corporation ( Seeking Alpha | Avanza )
– STORE Capital Corporation - ( Seeking Alpha | Avanza )
– VICI Properties Inc. ( Seeking Alpha | Avanza )
– STAG Industrial, Inc ( Seeking Alpha | Avanza )
På forumet så är vi flesta index kramare, men jag tänker att några här även kanske erhåller utdelningsportföljer, därför tar jag en chansning, i hopp om att få lite råd och tankar kring portföljen och utdelningsstrategier i allmänhet.