Alternativ till XACT Norden högutdelande

XACT Norden högutdelande är en hyggligt bra utdelade ETF. Dock antar jag att det finns diverse amerikanska (eller andra) liknande ETF:er också. Vilka är dessa? Är de bättre än XACT Norden högutdelande?

1 gillning

Rekommenderar Nordnets ETF-lista.

Där kan du filtrera på bl.a. fondtyp, utdelningspolicy och “tillg. för månadsspar” (vilket ju är en förmånlig tjänst).
Det finns en hel del med utdelning!

Jag är mer på att det finns många. Min fråga handlade mer om att få tips dels om direkta analoga alternativ till XACT Norden Högutdelande dels om eventuella andra kategorier som kan fylla en tydlig funktion. Poängen med att investera i utländska ETF:er är ju normalt att få tillgång till saker som inte finns i Sverige. Jag tänker då på några särskilt bra ETF:er som har stabilt track record. Att det sedan finns 200 andra som är liknande men sämre spelar mindre roll. Det är ju samma bild som gäller för fonder generellt.

Om du tittar på tex Nordnet (man kan säkert göra liknande screening på Avanza)
Väljer “utdelning” under kategori
Om du vill ha utdelningen utbetalds så välj utdelande under “Utdelningspolicy” så får man denna listan. Jag har tex. Vanguard ETFen och iShares World Quality.

Hoppas det hjälper! :slight_smile:

Jag har tittat en del på SPDR S&P U.S. Dividend Aristocrats (via Nordnet) som är relativt lik XACT:en.

1 gillning

Själv har jag en ”utdelningsportfölj” med 50/50 XACT Högutdelande och Xtrackers MSCI World High Dividend Yield, den sistnämnda blev dock plötsligt Xtrackers MSCI World ESG Screened, delar fortfarande ut men inte riktigt det jag ville ha.

Funderar på att byta ut den sistnämnda mot typ 25% var SPDR S&P Euro Dividend Aristocrats och SPDR S&P US Dividend Aristocrats, om det är bra eller inte vet jag inte.

@Anonym Motsvarande XACT högutdelande finns för Europa, USA och EM från Invesco. Om du nu ville ha samma metodik

1 gillning