Utdelande ETF : er

Hej. Jag gillar utdelande fonder o ETF: er. Jag såg att Amundi Prime All Country World (”WEBN”) rekomenderades. Är WEBG samma fast utdelande ? Finns det några fler av utdelande fonder / Etf som kan vara ok enligt detta forums tuffa kriterier ? Jag har en del Jeip, jeqp osv också. Tack för er hjälp.

Ja, WEBG är den utdelande varianten av WEBN.

Några andra populära ETF:er är: VGWL, VGWE och XACTHDIV.

1 gillning

Du har även MONTDIV, WINC, KNG, IQQJ och VGEJ osv. Rekommenderar Petruskos blogg för utdelningar då han har förmodligen skrivit om varenda intressant utdelnings-ETF.

1 gillning

Gillar själv VDIV

Kan vara värt att nämna att VDIV bör ägas in en KF inte ISK, det dras källskatt på den.

1 gillning

Alla covered call etf:er ska man undvika, det är rent skräp (JPGI,JEIP,JEQP, MONTDIV…. etc)

VGWL, VGWD, VDIV, XACT SVERIGE, XACTHDIV är vettiga etfer

2 gillningar

Toppen tack !

Kanon tack för tipset .

aj då …jag har ganska många såna. får kika om jag ska göra en rockad där .

ska kika på den :slight_smile:

XACT Sverige kör jag, fin utdelning på den.

Tack :slight_smile: utdelning är sååå kul.

Jag får känslan att ni inte har helt koll på vad ni faktiskt investerat i?

Dessa ETF:er använder en covered call-strategi som ger höga utdelningar genom att sälja köpoptioner på innehaven. Utdelningen kommer från optionspremierna, men i utbyte säljer man bort framtida kursuppgångar. Det innebär begränsad uppsida, samtidigt som fonden vid kursfall följer marknaden ned nästan fullt ut, alltså hela nedsidan, minus optionspremien.

Ben Felix är duktig på att beskriva varför dessa ETF:er är rent skräp och bör undvikas.

Extremt hög direktavkastning i fonder och ETF:er är sällan gratis. Ofta handlar det om strategier som begränsar uppsidan, kostar mer i avgifter och historiskt presterar sämre än breda index.

4 gillningar

iShares STOXX Europe 600 Banks UCITS ETF (DE)

Utdelningar från banker - har haft en uppgång på 62% under 1 år.