Jag har ca 1 miljon i cash som jag hade velat investera för att få ut måndas eller kvartalsutbetalningar. Det finns flera alternativ såsom indexfonder (med uttag), utdelningsaktier, fastighetsaffärer och andra alternativ.
Till frågan, vilket tror ni på lång sikt hade gett bäst kassaflödet? och vilken är den mest passiva och har minst risk?
Bundet sparkonto med “hög” fast ränta är väl det tråkiga svaret. Allt annat innebär risk i varierande grad. Att bedöma riskens storlek bygger på historik men utfallet behöver ju inte alls bli sådant. Det är därför det kallas för risk.
Indexfond som koncentrersr sig på utdelande aktier
Har själv en del pengar i etf:en vngrd all world high dividend som ger en utdelning varje kvartal
Tror dock ej den kanske kommer överprestera en vanlig global indexfond som går in i allt men den svänger mindre och så är det psykoloskt roligt där det klirrar till i kassan varje kvartal
Och yes jag vet att att indexfond återimvesterar utdelningarna jadajada men blir ej samma känsla samt vill jag ej äga för mycket tech vilket många globala indexfonder har en övervikt i
utmärkt input från @Indexmannen och @nhb - annars kan du låta basen utgöras av denna ETF. Utdelande men följer världsindex:
Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - Dist VGWL)
Tänk dock på att 100% aktier är extremt hög risk så kanske inte denna ETF skulle passa i ditt fall.
tack för tipset men ungefär vad ligger den % avkastningen på? och glömde kanske skriva att jag är ok med risken att ha allting investera i akiter dvs eller någon annan investering!
Nemas problemas
Avkastningen på etf:en jag föreslog tror jag ligger på runt 3,7 procent.
Nu är jag dock ej nägon som går in o timear börsen o mina investeringar men då den handlas
i dollar så börjar jag bli lite tveksam o fortsätta sätta in i den då dollarn är så dyr har varit lite mer sugen på svenska/nordiska utdelare för att handla bolag på hemmaplan medans kronan är låg men då blir man ju helt plötsligt någon som försäker förutspå marknaden
Fimms enbart en nordisk utdelande etf some delar ut vad jag vet och det är xact norden högutrlande tror den delar ut något mer ungefär 4,5 procent sist jag kolla dock högre risk då den enbart innehåller ungefär 40 bolag i sitt index om jag minns rätt medans den jag invester i har över 1000 innehav samt innehav i fler länder
Är själv sugen på xact norden högutelande men har ej riktigt bestämt mig får se vad jag gör vid löning
Nu har värderingen stigit, men BAT. I princip kassaskåpssäker kvartalsutdelning. Snuskigt billigt (och därmed hög utdelning) för ungefär ett år sedan, men fortfarande riktigt trevligt om man nöjer sig med ~6%.
Har du någon form av lån skulle jag överväga att amortera ner dessa lån. Du får dels mindre räntekostnader varje månad (läs: utdelning), dels lägre risk i din privatekonomin. Amortering är underskattat, särskilt på dyra lån (hej alla fordonslån) och bolån där belåningsgraden är hög.
Det är väl alltid en möjlighet med att belåna men tycker många blir blinda till avkastningen som mindre fastigheter ger utan belåning.
Köper man tex ett hus så kan du hyra ut den samtidigt som du kan få en belåningsvärde för huset som kan ge dig extra köpkraft och kreditvärdighet. Samma med garage eller förråd. Känner till och med en person som hyr ett hörn i en verkstad för sina hobbys och betalar ganska rimligt för det.
Det finns nog inget hus i centrala stockholm för en miljon, men det finns folk som glatt bor utanför storstäder med.
Med en snabb sökning så hittar jag hus i värmland, gävle och örebro flera under 500 000kr som bara väntas på att köpas, liten renovering och dem är redo för uthyrning.
Folk vill alltid hyra fastigheter för dem vill slippa ansvaret kring underhåll, upprustning mm.
Det finns många fler kreativa sätt att få tag på kassaflöden, men tror absolut på att du kan skapa ett vettigt och stabilt kassaflöde med en miljon i fastigheter utan belåning.
Av erfarenhet skulle jag säga att det är fastighetsinvesteringar. Att själv investera, med belåning och använda kapitalet som hävstång, ger såklart bäst avkastning. Samtidigt innebär det eget arbete liksom en viss kunskap om det inte ska innebära en risk med felinvestering.
Satsa i annat fall på att låna ut pengarna i ett eller flera olika fastighetsprojekt, där kan du åtminstone räkna med 5-10 procents avkastning, med utbetalning vanligtvis varje kvartal. Det är ofta en förhandlingsfråga. Se även till att du har en bra säkerhet för dina pengar, så du har säkrat dem ordentligt. Det sista du vill råka ut för är att stoppa in pengarna i ett fastighetsprojekt som går i stöpet.
Ett riskabelt (?) sätt är att köpa preffar i fastighetsbolag. Efter stora kursnedgångar ger de nu ca 9 ℅ i utdelning. MEN det kräver analys för att se vilka bolag som klarar av ränteuppgångar utan att ställa in utdelningen. Med tanke på att börsen långsiktigt brukar avkasta cirka 7-8℅ totalt kan det vara ett alternativ. Dessutom kvartalsutdelning.