Om du hade en 1 miljon och vill ha bästa kassaflöde, hur hade du investerat?

Traditionell försäkring med månadsvis utbetalning.

Bäst på lång sikt tror jag utdelande indexfonder är. De har bra kapitaltillväxt samt bra avkastningstillväxt. Många utdelningsfonder har mycket lägre avkastningstillväxt samt kapitaltillväxt.

Vanguard FTSE All-World UCITS ETF Distributing
Direktavkastning: 2.01%
Avkastningstillväxt: 9.5%

Vanguard FTSE Emerging Markets UCITS ETF Distributing
Direktavkastning: 3.52%
Avkastningstillväxt: 7%

Jämfört med denna.

iShares Emerging Markets Dividend UCITS ETF
Direktavkastning: 9.61%
Avkastningstillväxt: 2-3%

Du kan kombinera dessa för att få önskad avkastning och tillväxt.

2 gillningar

Skulle rekommendera en stor mängd preferensaktier och d aktier i bolag du tror kan behålla utdelning

Du kan få månadsutbetalningar från Lysa.se. Då har du en global indexfond och sätter själv hur mycket som ska betalas ut. Om du tar ut 2,5% om året så får du ca 2500 kr i månaden. Räkna upp det med inflationen varje år.

@Leif_Eriksson2 Hur hittar man sånna här fastighetsprojekt eller är det privata lån du tänker på, det lät intressant

@jonathan_isacsson Indirekt är det ju ett privat lån, men man lånar ut till företaget och så har man antingen fastigheten som säkerhet för lånet, eller hela företaget. Beroende på situationen kan ju även företagets ägare gå in som personlig garant för lånet, om det är ett företag som kanske inte går så bra eller om det av någon anledning känns som en riskfylld investering.

Vanligtvis hittar man dessa projekt genom nätverk och kontakter. Jag själv köper fastigheter i Värmland, där avkastningen är betydligt högre än i storstad, men i kommuner där det ändå finns ett stort behov av bostäder. När jag hittar en ny intressant fastighet så ger jag ett erbjudande till sådana som investerat tidigare eller som vill investera. I regel så får de mellan 5-10 procents ränta under lånetiden. Jag har alltid både den nya fastigheten och hela företaget som garant för lånet, för att mina investerare ska kunna känna sig säkra.

Många projekt som kommer ut på marknaden genom olika webbsidor och liknande är ju i regel nyproduktion som man investerar i. Att investera i ”befintliga fastigheter/begagnat” ger ju en helt annan kostnad per köpt kvm, och därmed bättre avkastning. Men man måste såklart bedöma från fall till fall. Inför en investering så bör man oavsett få grundläggande information om vad det är för slags fastighetsaffär man är med och lånar ut pengar till, så man kan göra sin egna analys.

2 gillningar

Värt att tänka på med exempelvis crowdfunding av fastigheter är att du kan förlora hela det insatta kapitalet om ett projekt kraschar. Det tycker jag är för hög risknivå. I USA finns en typ av fastighetsfonder som heter REIT med fördelaktiga skatteregler. Det är bättre, för då sprids risken på många olika fastigheter. Men i Sverige har vi ingen sådan fondtyp tyvärr.

1 gillning

Eller All-World High Div? https://www.vanguard.co.uk/professional/product/etf/equity/9506/ftse-all-world-high-dividend-yield-ucits-etf-usd-distributing

Lite sämre riskspridning med färre innehav men dubbelt så hög direktavkastning.

2 gillningar

Absolut ett bra alternativ beroende på hur hög utdelning man vill ha. Skulle räknat på vad det är för avkastningstillväxt också.

Jag förbereder mig för att starta en utdelningsportfölj 2023/2024 och har placerat ut olika ETFer i det här spektrumet, från hög utdelning/låg tillväxt till låg utdelning/hög tillväxt.

2 gillningar

Exempel på sådan ?

Det är nog bara Folksam och Skandia som erbjuder privatsparande i en traditionell försäkring.

Kameo har exakt denna affärsidé du lånar ut till fastighetsinvesteringar och får 5-13% ränta

2 gillningar