Utdelningsportfölj ETF (enkel)

Hej,

Denna fråga liknar tidigare ställda i forumet men kanske med lite skillnad att jag har för avsikt att inom kort börja leva på utdelningarna.
Jag försöker sätta ihop en så enkel utdelningsportfölj som möjligt.
Jag vill gärna ha in Sverige/Norden också.

Att endast köra på

• Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF - (USD) Dist 85%
  • Xact Norden Högutdelande 15%

Hur tänker ni kring att endast köra 2-3 fonder?
Ser ni något negativt i detta fallet?

JFB hade även med
iShares MSCI World Quality Dividend ESG UCITS ETF USD (Dist) i sin mix med bägge ovan ETF:er.
Den kanske berättigar sin plats i mixen?

3 gillningar

Det enda negativa jag ser är att just utdelningsaktier inte är någon erkänd riskfaktor. Varför bygga en portfölj med fokus på just utdelningar? Finns flertalet erkända riskfaktorer man kan kombinera för att bygga portföljer, tex värde, låg volatilitet, kvalitet, lönsamhet etc.

Tack för feedback :grinning:.

Som jag lärt känna mig själv gällande investeringar så tror jag att jag skulle ha svårt/tycka det vore jobbigt rent psykologiskt att sälja av i nedgång.
Utdelningar hjälper ju till lite ur den aspekten iaf tänker jag.

2 gillningar

Finns utdelande faktor ETFer också om det är just känslan av att få in pengar på kontot löpande du vill åt. Är nog dock inte helt med på varför du måste sälja i en nedgång:

Du tänker att jag istället har cash-buffert och/eller säljer av andra tillgångslag när pengar behövs om det är neråt på börsen och jag inte har utdelande fonder/aktier?

I min värld speglar det du skriver ovan just karaktäristiken av utdelningsaktier :grinning:

Det är svårt för bolag att dela ut pengar utan att vara lönsamma. De tenderar också vara rätt stabila bolag dvs Low Vol. De brukar inte vara de mest snabbväxande dvs sällan tokhöga värderingar dvs ett mått av värde. Kvalitet likaså för att driva ett bolag som kan dela ut intjänad cash varje år.

Sen gillar jag just det att cash trillar in även om kursen gått ner. Det bara känns bra att per automatik plocka ut en del av avkastningen utan att behöva sälja av på minus. En del kallar det mental bokföring. So be it. Funkar för mig :slight_smile:

@Brato jsg tycker det funkar fint är med de två om man vill ha utdelnings portfölj som en del av totala kapitalet. I mitt fall ca 15%.

Vanguard (länk nedan) är viktigast för den är i det närmaste en indexfond med utdelare globalt. 1200 innehav (nästan som LF Global) och 0.29% avgift.

XACT Norden år mycket smalare (runt 60 innehav brukar de ha) men rätt mycket who-is-who av nordiska fina bolag. 0.3% avgift. Länk nedan

https://www.xact.se/Constituents?productId=44xFvRJ43GXeFl32HDVpMq

3 gillningar

Ser inga större problem. Hade själv tagit in Emerging Markets men det är upp till dig.

1 gillning

Man kan tro det vid första anblicken, men en korg med utdelningsaktier riskerar att inte fånga riskpremierna på ett optimalt sätt och man kan stå på perrongen med en portfölj med sämre förväntad avkastning än vad man kunnat få till samma risk. Hade tex mycket hellre valt JPM Global Equity Multi-Factor UCITS ETF USD Acc (EUR) | JPGL framför Vanguard’s High Dividend just för att metodiken hur den fångar riskpremier är betydligt bättre. Dessutom ligger utdelningen på ca 3,50% i den, win win. Acc dock om man nu tycker det är en mental nackdel.

2 gillningar

Om jag kollat rätt så får jag med denna allokering cirka 10% EM (inkl China).

Stort tack för svar – det uppskattas :blush:

Som du skriver, när man på allvar börjar närma sig att faktiskt utnyttja kapitalet som sin inkomst så
blir det uppenbart att man får lite andra tankar än under get-rich-fasen (även om jag byggt upp mitt kapital i ett starkt diversifierande tänk)

Jag är bara 6 – 18 månader ifrån att leva på kapitalet lite beroende på några omständigheter (ev. jobba 1 år till under lite andra förutsättningar än nu)

Om man får vara nyfiken: när du skriver att du har 15% i dagsläget i tillgångslaget Utdelningsaktier och ”skulle inte vara komfortabel att lägga allt i utdelningsaktier”. Menar du med det då att du, när du på allvar ska börja leva på kapitalet, kommer ha en filosofi där utdelningsaktier står för ”endast” 15% av din portfölj?

Eftersom jag inte har något större intresse av att hitta enskilda aktier/utdelningsaktier och inte heller är så intresserad av att grotta mig ner alltför djupt i hela ETF-”djungeln” så vill jag bara försöka hitta enklast möjliga utdelningsportfölj till en OK avgift (låt vara att den sedan inte är den kanske allra, allra mest optimala och avkastande).

Sedan kommer jag inte som det känns nu att starta med en 100% allokering i Aktier utan tänker mig runt 50% Aktier (då i denna Utdelningsportföljen) och sedan en fördelning av Räntor/Cash och Guld/Råvaror samt även ett par utdelande investeringar som jag gjort inom Jordbrukssektorn.

Jag kommer vara 52 när jag på allvar ska börja ta av kapitalet och pengarna ska primärt räcka fram till att pension går att ta ut (runt 65).

Jag har kapitalsumma för att klara 30 år enligt 4%-regeln så förutsättningarna är ganska goda till en skön resa.

Ser att du har kompletterat med iShares MSCI World Quality Dividend ESG UCITS ETF USD (Dist).
Är detta för att få mer spridning till andra bolag? Ser även att det är andra sektorer som ligger högre upp i denna än i Vanguards.

3 gillningar

Topp!

Allt (inkl.pension) är ju givetvis en enda stor portfölj.
Jag har valt att se pensionen som en portfölj separerat från det kapital jag behöver fram tills pension går att plocka ut.

Skulle du känna att det är alltför magert och till någon slags ökad risk att endast köra dessa bägge ETF:er i den 50%-iga del av "fram-tills-pensions-portföjen som innehåller tillgångslaget Aktier?

Varför har du bara 15% av portföljen i det? Jag tycker det låter rätt så bra, om man är redo på att underprestera index på kort sikt (men kanske inte på lång)? Det är delvis en faktorinvestering med vissa fördelar och nackdelar jämfört med andra.

2 gillningar

Bra tips. Finns det andra DM/EM motsvarigheter du skulle rekommendera eller täcker Vanguard’s allt man behöver?

Fikade på SPYV men landade i ett nej (lite för liten, för smal, lite för hög avgift)

Sen undviker jag TM för tillfället. Så mycket blir i Kina och det känns inte alls stabilt där. Mycket geopolitik. Bott där i många år och tror på det långsiktigt under en annan ledning.

Tips att kolla på Nordnet. De har en bra ETF filtreringsfunktion. Sen kan man alltid komplettera med JustETF för att titta lite mer på djupet om storlek, hur replikering görs, antal innehav mm.

Lycka till :slight_smile:

1 gillning

blev ändå fundersam… Ifall man har den utdelande versionen av Vanguard-fonden (VGWD) på KF i Sverige, vad är fördelen jämfört med att ha den icke-utdelande versionen? det dras väl en del skatt samt växlingsavgifter mm?

Beror nog på vilken fas man är i. Om man ska leva på kapitalet tycker jag det är bra att en del lämnas som cash, som jag sedan tar ut 1-4 ggr per år.

Kostnadsmässigt är det billigare att inte behöva sälja av ETFer för att få ut cash. ETFer är låga i årsavgift men varje köp/sälj drar med sig oftast 0.25% i växligsavgift, spread och courtage.

Sammantaget föredrar jag utdelande ETFer för utdelande bolag när man ändå vill ta ut utdelningen.

För vanliga fonder spelar det inte mycket roll för alla driftskostnader är inbakade i priset (annat än där finns hemska köp/sälj avgifter).

Om jag köper exempelvis Vanguards etf, är det ca 4000 sek jag ska handla för att komma så nära lägsta courtage som möjligt? Har bara handlat Xacts Norden och Sverige hittills, men tänkte köra Vanguards framöver månadsvis.

1 gillning

Ingen aning. Beror nog både på vilken bank det är och vilket avtal/nivå du har valt. Sorry!

Avanza mini :sweat_smile:
Sorry, såklart att det är olika för olika banker :see_no_evil:

2 gillningar