Utdelningsportfölj ETF

Hej!

Har som tanke att i lekhinken ha en utdelningsportfölj bestående av utdelande ETF:er.
Jag tänkte då ha

SPDR S&P Global Dividend Aristocrats ESG UCITS ETF (Dist) 80%.
XACT Norden Högutdelande 20%.

Skulle det vara en bra bas för en utdelningsportfölj, eller finns det bättre alternativ?

Mvh

1 gillning

I den delen av ”lekhinken” har jag

• Vanguard FTSE All World Dividend (nästan 2000 innehav)
  • iShares MSCI Quality Dividend (knappt 200 innehav)
  • XACT Norden Högutdelare

40/40/20

Den SPDR som du föreslår är säkert bra men har knappt 100 innehav. Sen blir jag inte klok på hur de sätter fördelning mellan innehaven. Största innehav är relativt sett lilla HR Block. Aristokrat är lite missvisande för det kräver egentligen 25 år av ökande utdelning men de har satt gränsen vid 10 år, alltså mer av Dividend Contender. Sen gillar jag om det inte enbart är USA. Därför landade jag i de ovan men alla är olika och har olika krav :slight_smile:

Jag kör enbart en utdelnings etf och det är: Vngrd FTSE All-Wld Hgh Div Yld UCITS ETF USD D
Viktigt o ta med beteckningen D på slutet och inte A för o få utdelningen varje kvartal annars räknas det inte på riktigt :wink:

Vad har du för ticker på din iShare ETF? QDVW?

Tycker det ser bra ut men jag är tveksam till att man måste marknadsvikta sin utdelningsportfölj.

Japp :slight_smile:

(10 tecken)

Vad ser du i den ETFen som inte jag ser?
Jag ser ingen utdelningstilllväxt, låg direktavkastning och inte speciellt billig.
Hade kört på FGEQ istället för den.

1 gillning

Ska absolut kolla upp den. Varit på jakt efter en till. Finns även en liknande till den du nämner, WTEM.
Avgiften är ungefär desamma runt 0.4% så där ser jag väl inget problem med någon av dem.

FGEQ är 70% USA så där tycker jag QDVW med 50% ger lite mer geografisk spridning även om innehaven i FGEQ är fler, vilket är bra.

Nackdelen med FGEQ och WTEM är att de är rätt små, 200-300 MEUR, jämfört med QDW med 700 MEUR och Vanguard med nästan 3000 MEUR. Risken ligger i att de avvecklas.

Men absolut intressant att titta på alternativ eller breddning :slight_smile: Tack för tipset!

1 gillning

WTEM är en bra ETF. Ganska låg DA men fin utdelningstillväxt senaste åren. Dock sänktes utdelningen 2020 vilket sticker lite i ögonen.

jag tycker globala utdelnings-ETFer är svåra men man får fråga sig själv vad man är ute efter. Högutdelande eller tillväxt. Kör man på tillväxt blir det tyvärr ofta mycket USA.

Du har förståss rätt i att det finns en risk i att ETFerna är för små men som jag fårstått det finns det ingen direkt pengarisk med det, du får ut dina pengar vid eventuell avlistning men jag kan ha fel?

1 gillning

Jag gillar Vanguard All-World bäst eftersom den är störst och med flest innehav, men jag söker ju också stabilitet. Nästan som en global indexfond bara med utdelnings twist. Gillar utdelning eftersom det är ett bevis på faktiska vinster och inte för mycket financial magic.

Jo, absolut, får man ut pengarna. Bara jobbigt att byta, hitta någon annan. Så bara lite sunkigt helt enkelt :slight_smile:

1 gillning

Titta på Ishares S&P500 Growth IVW också. Då får du utdelning men baserat på företag med tillväxt.

Min, troligen för komplicerade, utdelningsportfölj ser ut så här. Utdelning varje kvartal som återinvesteras i Xtrackers MSCI World ESG UCITS ETF 1C, (återinvesterande) för att ge en motiverande bild i hur mycket kommer från utdelningar. :blush:

Endast small cap är inte utdelande, hittar ingen sådan (tips någon?). Baseras på en robot sammansatt av (smarta?) människor, men jag är smartare (:joy:!) så jag drog ner på USA.

1 gillning

:thinking: hittar inte den. Ticker?

Ticker är IVW
https://www.ishares.com/us/products/239725/ishares-sp-500-growth-etf

Den är ju inte ens UCITS?

1 gillning

Exakt @damob

:thinking: bara USA listad vad jag ser och då går den inte att handla i Europa

Jepp märker det nu. Trist att inte alla är tillgängliga är det även inte möjligt att köpa genom Interactive Broker för er?