“Skulle absolut inte vilja ha utdelning i en svag valuta som SEK långsiktigt”
Ok, så om jag förstår dig rätt så tycker du inte utdelande ETF i SEK är att föredra att ha som betydande del i en portfölj där man ska leva på utdelningarna och är bosatt i Sverige?
Håller på att försöka sätta ihop en sådan nu med den avsikten. Har inget intresse/kunskap i enskilda utdelande aktier.
Korrekt. En liten del kan vara ok. Men långsiktigt är det riskabelt att få betalt i SEK eftersom den tappat värde över tid mot större valutor som USD, RMB och CHF. Den siffra jag har i huvudet är att SEK tappat 70% av sitt värde mot RMB på ca 20 år…
Kolla upp WisdomTrees ETFs på Avanza. De har utdelande ETFer för olika regioner som US, EU, Global, EM, etc. Kör en mix av dessa så har du mindre exponering mot en valuta.
I vilken valuta utdelningarna sker borde väl inte ha någon betydelse? Det är väl de underliggande företagen som är av betydelse. Att ha en för stor del investerat i Sverige kan ju vara en risk förstås.
Ja, de torde väl snarast ha varit en fördel att ha haft investeringar i företag som haft löneutgifter i SEK och därför kunnat göra reallönesänkningar. Dock är det såklart riskabelt att spekulera i enskilda länder och valutor, oavsett om det är Sverige/SEK eller Kina/RMB.
Kan man absolut göra men den är tex inte utdelande och smalare, 300 innehav (vilket ändå är bra) jämfört med Vanguard varianten (som jag betraktar som utdelningsvarianten av LF Global typ)
Finns många ETFer men när jag gått igenom på Nordnet just mht att jag vill ha Quality/utdelnings fokus, utbetalning av utdelningar, screenat bort de minsta ETFerna och tittat på avgifter så landade jag i VGWD
Nu förstår jag ingenting. Du pratar ju om en helt annan fond?
Med en så hög DA kan man ju ta att den är lite osäker men om fonden har runt 2% DA förväntar jag mig stabil tillväxt och ingen sänkning vilket Wisdomtree Global Dividend Growth har.
Jag försöker sätta ihop en så enkel utdelningsportfölj som möjligt. Där jag också ska leva upp utdelningarna.
Om jag förstår dig rätt i denna portfölj så blev det så här många fonder eftersom du ville vikta ner USA?
Eller finns det andra orsaker? (Tänker om det finns fler och andra bolag i de andra fonderna?)
Jag vill gärna ha in Sverige/Norden också.
Om man istället för att ha så många fonder och istället bara köra Vanguard All World till 85% samt Xact Norden Högutdelande till 15% så skulle det bli:
Nordamerika 42% (Usa 38%)
Europa 21% (inkl UK)
Norden 15%
EM 9%
Japan 7%
Pacific 6%
I vanliga indexfonder brukar ju USA vara viktad till minst 60% så tänker att runt 40% kanske inte är för stor exponering i alla fall?
Hur tänker du kring att endast köra 2 fonder?
Hade lite svårt att hitta de exakta regionsfördelningarna för Vanguard men laddade ner i excel från denna sida. Är denna samma som den du anger fast man då köper den över över DAX?