Bästa ETF:erna 2025

Varje år görs det utmärkta inlägg här på forumet om de bästa aktie- och räntefonderna, likt Bästa aktiefonderna 2025 och Bästa räntefonderna 2025.

Vore det inte trevligt med en sammanställning över bästa ETF:er, för globalt index, räntor, obligationer, råvaror och guld som är lättare att köpa via ETF.

Jag har själv inte svaret på vilka ETF:er som kan rekommenderas men tänker att den samlade kompetensen här på forumet med enkelhet skulle kunna guida dem som är intresserade av att handa ETF:er till en förteckning över ETF:er som kan rekommenderas.

Välkomna att addera ETF:er här i tråden.

6 gillningar

Den breda och klassiska :trophy:

VWCE - Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - (USD) Acc

Utvecklade marknader :gem:

VGVF - SAVR Global by Vanguard

Uppstickaren :new:

WEBN - Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc

All-in-one :+1:

SPYI - SPDR® MSCI ACWI IMI UCITS ETF

5 gillningar

I kategorin globalfonder har du täckt de bästa tror jag. Skulle eventuellt vara att lägga till Amundi Prime Global (F50A) som deltagare på utvecklade marknader

XACTHDIV och JGPI gillar jag för utdelningar om man vill ha det

Har snart nått ett sparmål i mina ‘ordinarie’ portföljer hos min huvudbank och tänkte efter det börja lära mig ETF i form av ett litet månadssparande (ej automatiskt) på en ny plattform.

Vad rekommenderar ni för ETF:er och tillhörande plattform om jag är ute efter en indexportfölj baserat på:

• Global
  • Sverige
  • Tillväxtmarknad
  • Småbolag (främst globala)

Förutom lärandet vill jag gärna hålla avgiften minst likvärdig men gärna lägre än nuvarande (ca: 0,3, såklart med viss hänsyn till courtage, växling, spread) och kan tänka mig att göra det på t.ex. Avanza, SAVR eller Nordnet.

SAVR har nog bäst courtage inkl växling.

Annars har du courtagefritt (men fortfarande växling) hos Nordnet på den väldigt breda globalfonden SPDR® MSCI ACWI IMI UCITS ETF.

SAVR har bra erbjudande på utvecklade marknader med Vanguard Developed World utan courtage eller växling.

Globalfond inkl tillväxtmarknader som diskuterats i andra trådar är Amundis för 0,07% Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc

Tillväxtmarknader:

För Sverige finns inte så bra ETF. Skulle hålla mig till Nordnet Sverige, Plus eller SEB

1 gillning

Jag hade tidigare mitt globala i SPDR MSCI World (SPPW). Men kommer framöver köra på Amundi Prime Global (F50A). Olika index som borde ge nära nog identisk expondering, utvecklade marknader. Hemmahörande på Irland och ackumulerande, med en svårslagen 0,05% avgift. Det enda den egentligen saknar är handel i SEK så hade den varit perfekt :slight_smile:

Tillsammans med den använder jag på sistone också Xtrackers MSCI World ex USA (EXUS) för att vikta exponeringen bort från USA en smula.