Jag letar efter ett passiv index (eller en fond) som ger så bred exponering som möjligt: globalt, med både large och small cap, inte intresserad av ESG-filtrering. Jag vill ha hela marknaden, så som professionella kapitalförvaltare investerar utan begränsningar.
Tyvärr kan vi inom EU inte investera i fonder som t.ex. Vanguard Total World (VT), vilket annars vore det mest självklara valet.
På Avanza har jag hittat:
- SPDR MSCI ACWI (SPP1) – noterad i EUR på Xetra
- Vanguard FTSE All-World (VWCE) – också i EUR på Xetra
Båda ger bred global exponering, men inkluderar inte small cap-bolag och är fokuserad på large cap. Dessutom innebär handeln i EUR att man tvingas betala valutaväxling både vid köp och försäljning hos Avanza – något jag gärna undviker om det går.
Så min fråga är:
Har ni tips på hur man bäst investerar globalt och passivt – med bredast möjliga exponering och så låga avgifter och valutaväxlingskostnader som möjligt?
1 gillning
SAVR Global kanske
Eller Lysa Bred
Eller betala valutaväxling
Det där är väl en smal globalfond (enbart utvecklade länder) plus en valutaexponering? Inget jag skulle ta i med tång iaf.
Vill man ha det bredaste alternativet tror jag att SPYI (0,17%/år) är det som gäller. Själv har jag valt det lite smalare alternativet WEBN, som tråden som @VikingJon refererar till ovan handlar om. VWCE är ungefär samma sak men med trippla årsavgiften.
1 gillning
Jag skulle säga FTSE Multi-Asset Composite Index 4. FTSE Global All Cap + FTSE World Broad Investment-Grade Bond Indices. Nummer 4 innehåller 50% aktier och 50% räntor, inklusive både stats- och företagsobligationer från både utvecklade och tillväxtmarknader. Det är väl ungefär vad marknadens fördelning mellan aktier och räntor är, har jag för mig.
https://research.ftserussell.com/Analytics/FactSheets/Home/DownloadSingleIssue?issueName=GACWBGEUR&IsManual=True
1 gillning
ACWI har både utvecklade och inte tror jag.
Tack för SPYI rådet.
Ah, det har du rätt i förstås – vet inte hur jag missade det. Men den extra valutaexponeringen i SPP1 skulle jag säga borde vara ett tillräckligt skäl att undvika den.
VWCE är stabil och har en fin historik ifall ETF lockar. 
Vad jag har läst runt i olika trådar och på olika forum, samt jämfört indexen de följer, så är det lite hugget som stucket om man väljer SPYI, VWCE eller WBN.
WEBN följer 85% av den investerbara marknaden. VWCE följer 90 och SPYI följer 95% (eller om det var 99%).
Så väldigt lika. Och de har presterat väldigt lika också.
Och för att handla ETFer anser jag att Montrose är det mest intressanta valet. Har själv börjat använda dem och tycker det fungerar bra.
2 gillningar