En ny global aktieindexfond ifrån franska kapitalförvaltaren Amundi (Nr1 inom Europa) finns nu tillgänglig iform av en såkallad börshandlad ETF fond. Den inkluderar stora & medelstora bolag i den utvecklade delen av världen + emerging markets, cirka 50 stycken länder totalt. Vad tror vi om den? Hiss eller diss?
Åker på courtage, ev. växlingsavgift och spread också.
Jag vet, vad tror du det landar på i totalavgift om jag håller den enligt buy & hold strategin i 5 års tid?
Berot på dina enskilda priser.
Stor diss med tanke på att den är utdelande.
Om man håller i Kapitalförsäkring borde det väl inte vara något problem?
Får ändå betala courtage etc för att återinvestera.
Men stora dissen är ju ETF-upplägget 0,25% bara för att växla valutan suck sen ytterligare 0,25% för att köpa och sen lite spread på det.
Intressant och bra att den är registrerad i Irland, tidigare har de flesta av Amundis produkter varit registrerade i Luxemburg och därför fått betala 30% källskatt på amerikansk utdelning istället för 15%.
Som Jonzon skrev känns det opraktiskt att den är utdelande då det triggar onödiga och dyra transaktioner (växlingsavgift, spread, courtage).
Det skulle vara bättre om denna fanns i en ackumulerande/ej utdelande variant istället.
Hur svårt är det att köpa fonder för utdelningen?
Spread är ju något som fonder också drabbas av men du ser inte den.
Utdelande kan vara smidigt i KF så man slipper bry sig om att ordna så det finns likvider till skatten som dras. Är väl <2% utdelning i vilket fall, så inte ens 1% man behöver återinvestera.
1444 bolag. Den är hyffsat lik Avanza global, där den underliggande fonden också förvaltades av Amundi. Den största skillnaden mot nuvarande Avanza Global är sätet (Irland) , samt att den är en ETF.
Jag brukar inte köpa ETFer pga spread och courtage, men om man ska hålla den under längre tid så kan det vara ett attraktivt alternativ ändå. Courtage blir en “böter” på att köpa och sälja, så det ger mig ett incitament att inte logga in och fippla med pengamaskinen.
Direktutdelande eller inte påverkar inte hur jag ser på kostnaden för en fond. Det är en mindre, praktisk skillnad.
Lägsta avgiften för en All World ETF? Observant! Men spreaden är hög.
Indexet består av över 3000 företag, inkluderar tillväxtmarknader och är inte ESG.
Amundi Prime All Country finns redan att investera i på Nordnet.
Tyvärr har de inte satt något belåningsvärde på den ännu men Global-ETFen har de satt 80% på så det är nog bara en tidsfråga.
Indexet:
Intressant! Går att köpa på Nordnet i antingen USD, EUR eller GBP. Vilken variant väljer ni?
Fondens basvaluta är som i många andra fall för globalfonder, US Dollar. Så om jag skaffar denna fond så blir det nog att öppna upp ett valutakonto i just USD hos fond & börsmäklaren: Interactive Brokers (ibkr) på Irland! Så man slipper den eviga problematiken att betala dessa höga kostnader för valutaväxling till SEK för alltid…
Rena rama inlåsnings effekten
@Stefan-84 Men frågan är hur mycket du betalar i växlingaavgift för att fylla på ditt valutakonto. Det är då mellanskillnaden du sparar såtillvida du inte har inkomster i samma valuta.
Man kan sätta in SEK hos Interactive Brokers direkt med banköverföring till deras svenska bankgirokonto tror jag. Sen växla allt till US dollars för en bråkdel av kostnaden jämfört med dom svenska alternativen. Den Irländska mäklaren har extremt mycket lägre avgifter för handel i valutor, aktier, etf:er, obligationer mm. Samt jättestort utbud av allting även passiva globala aktieindexfonder & vanliga sparkonton
Nu är ju denna fond nystartad i feb -24. Men antalet bolag i den kommer antagligen att öka till ~ +3000 eller så, med tiden alltså. Då den inte är exkluderande vad gäller ESG. Den är faktiskt lite som Lysa Bred, men utan småbolag & home bias i sig dvs…
Ok, det gör den ju högintressant. Tackar för info