Amundi Prime All Country World UCITS ETF | Fond utan ESG och 0.07% i avgift

Ja, det enda jag kan anmärka på är att den inte verkar finnas i ackumulerande variant (än?) och handlas i USD. Men för buy-and-hold på längre sikt är den fortfarande ett ypperligt alternativ.

Värt att komma ihåg här är att IBKR fungerar som vanlig depå, vilket betyder att det blir 30% skatt på utdelningar (eftersom fonden inte är ackumulerande) och såklart vanlig 30% på vinst. Deklarera blir också mer knepigt på grund av valutaväxlingar.

1 gillning

Den handlas i EUR både på IBKR (Ireland) och Degiro.

Spread just nu (mån 12.30) ligger på 0.06% Spread samtidigt på VWRL ligger på 0.03%

Inte så illa, VWRL ligger ofta på 0.02%

Kanske dum fråga men jag frågar ändå: varför månadssparar ni inte bara i SPYI på Nordnet om ni vill ha det så billigt som möjligt? Den täcker ju MSCI ACWI och är courtagefri på månadssparande :wink:

Växer dessutom ordentligt i volumen (och därmed antal bolag samt minskat tracking error):

Enda nackdelen jag ser med denna är att en andel kostar kring 200 EUR samt att den kostar lite mer än Amundis ETF (denna kostar 0,17%).

3 gillningar

Mer än dubbelt så dyr då. För min del är det just priset som är fördelen med Amundi. Jag misstänker att det är pga att index förvaltaren är billigare. Små nackdelar är lite högre spread jämfört med tex VWRL (men inte mycket) och att Solactive kanske inte är lika känt. Sen spar jag ändå endast i utdelande versioner i Euro och har bytt skattehemvist, använder då inte ISK.

Orsaken är nog också delvist att MSCI ACWI IMI inkluderar småbolag vilket inte Solactives index gör vad jag kunde läsa mig till. Men fair poänger om man inte vill ha en ackumulerande ETF.

Den är också intressant, finns en forumtråd om den här på RT:

1 gillning

Även om indexet inkluderar småbolag så gör sällan fonderna det då man använder sig av en “sampling”-teknik där man tar ett representativt urval. T.ex. fonden i fråga inkluderar 3500 av indexets 9000+ bolag.

Men den är ju definitivt ett bra alternativ också.

1 gillning

Spelar ingen roll, ungefär samma courtage och växlingekostnad

1 gillning

Du ska köpa den som är registrerad på Irland (av källskatteskäl) med ISIN IE0009HF1MK9

3 gillningar

Jag skulle nog ta den noterad i EUR då detta är basvalutan på Xetra och troligtvis är mer likvid. Men kanske värt att kolla upp

1 gillning

Alltid valutan hos underliggande tillgångar som spelar roll

1 gillning

Det som spelar roll ang valutor i globala aktier är mest ifall man åker på att betala valutaväxlingsavgifter. Resten kan eg kvitta. Bolagen är globala, de har anställda överallt och opererar med alla valutor.

2 gillningar

Alla kurser följer varandra. Du kan bortse från detta.

Sen fungerar inte ETF på samma sätt som vanliga fonder utan andelen du köper finns redan.

Om man bortser från den ev. korta tid som din investering ligger oinvesterad i euro spelar den kursen ingen roll, vilket kan visas med enkel matematik.

SEK/EUR * EUR/USD = SEK/USD

Rörelsen i euro i förhållande till kronan och dollar spelar därmed ingen roll.

1 gillning

Tillgångarna i fonden är denominerade i olika valutor, primärt USD, EUR, JPY.

Beloppen i dessa valutor räknas om till en valuta, t.ex. USD eller EUR. Noteringsvalutan är bara ett mått som används på värdet i fonden.

T.ex.
USD → EUR → SEK eller USD → SEK spelar ingen roll. Skulle det finnas en diskrepans i kurserna skulle den täckas direkt av valutahandlare. Handeln i valutor är extremt likvid.

I en globalfond har du “alla” valutor. Lite svårt att förklara men tänk t ex på Atlas Copco.

Atlas Copco ingår i MSCI World.

Aktien Atlas Copco handlas i SEK. Men… Atlas Copco är ett global bolag med >50000 anställda. Så:

Var finns deras anställda? Överallt.
Var finns deras kunder? Överallt.
Vilka valutor använder de i sin verksamhet? Alla

Så, vilka valutor är du då exponerad mot? Alla.

4 gillningar

Källskatt belastas fonden vid utdelning från aktierna, t.ex. från amerikanska aktier. Irland tar inte ut källskatt. Samma skatteavbränning som en svensk vanlig fond.

Enda sättet att undvika det är att äga en fond domicilerad i det landet aktierna finns, tex, amerikansk fond för amerikanska aktier. Men det är svårt för de flesta iom EU-regler

Nej du kan inte få tillbaka via avräkning då du inte betalat den. Utdelande eller återinvesterande spelar ingen roll

1 gillning

Ja så är det. Dock kanske en psykologisk boost att se kapitalet generera inkomst

Betalar du så mycket antingen för spread eller valuta ska du nog inte gå vidare med den lösningen. Det borde vara en ordning av magnitud lägre eller så.