Du kan investera utdelning och månadsspar i Storebrand och köpa för större belopp åt gången
Jag går och hoppas på ett snabbt och hastigt inträde i Euron nu lagom till midsommar så vi kan glömma valutaväxlingsavgifter ![]()
Om du har allt i en KF kan du använda ungefär hälften av utdelningen för att betala årliga skatten. Den andra hälften investerar du tillsammans i en klumpsumma med dina månatliga insättningar eller har för ombalansering ifall du ska syssla med sådant
För mig är icke-ESG en viktig faktor också, inte bara spara in sista öret i avgifter. Missar man tex Nvidia eller Apple senaste 10 åren blir resultatet en besvikelse.
Finns väl i princip ingen vanlig fond i Sverige som inte är ESG av olika nivå
Jag har inte räknat på det men valuta växling ska inte kosta 0.25%, det är helt sjukt. Endast Avanza och kanske några fler tar sådana priser säkert för att de vet att vissa vill ha den i ISK.
Jag tycker 0.002% är lämpligt, som på IBKR tex. Revolut har en viss del gratis per månad. Din storbank har säkert ok pris också.
“Din storbank” kan ta så mycket som 1.5%…
Uppdatering:
Jag kollade Skandiabanken kurser. SEK → EUR.
Köp: 11.1202
Sälj: 11.2872
Rätta mig om jag räknar fel nu men:
Faktisk kurs: 11,21 (genomsnittet av Köp & Sälj)
Köp-Sälj spreaden är totalt 1,5%
Valutaväxlingspåslaget blir då 0,75%.
Kan någon kolla motsvarande hos andra storbanker?
SEB har sämre kurs än Revolut som har sämre än Pareto
Den jag nämnde är större än båda tillsammans och agerar i hela EU via sin Irländska site.
Wise har också fördelaktig växling. Revolut är bra om man håller sig till 10kSEK per månad (eller vad nu taket är för avgiftsfri växling)
Ursäkta OT men funkar Pareto som vanlig bank också med valutakonto och utlandsbetalningar (som Revolut) eller är det bara värdepappershandel?
Problemet med Revolut är eg inte Revolut själva utan att det inte går att, från t ex Avanza, göra uttag direkt till Revolut. Även Wise blockerar överföringen till Revolut.
Säg t ex att man sparar på avanza för att köpa ett hus i Spanien. En dyrköpt fälla tyvärr. Man säljer av sina investeringar och för över till en vanlig svensk bank. I mitt fall Skandiabanken.
Man kan inte föra ut SEK till utlandet så man kan inte växla hos Revolut utan växlingen gör hos Skandiabanken varpå man tappar 0,75%.
Alternativen jag hittat är två:
-
För ut via Skandiabankens VISA-kort till Revolut. Max 150 tkr per månad.
-
För ut via Wise som har svenskt bankgiro och därifrån vidare till euro-bank (fast inte till Revolut för Wise gillar inte Revolut). Runt 0,4% i avgift om jag inte minna fel och räkna med 5 bankdagar totalt…
Nej, som sagt, jag längtar efter den dag då Sverige får euro så jag inte ha mardrömmar om detta nå mer ![]()
Bara för köp av aktier/fonder. Med SEB kan du föra över kronor utan avgift med vanlig utlandsbetalning till Revolut. Konto är gratis hos SEB
Håller med helt. Detta med egen skvalpvaluta där Riksbanken ändå följer drakarna är helt poänglöst
Stämmer, jag fick sluta med Avanza pga att de nte tillåter uttag i Euro alls, inte ens till Euro konto i egen svensk storbank. Väldigt surt.
Detta låter konstigt. Jag har iofs Revolut åt andra hållet, dvs sätter in Euro och växlar till SEK vid behov. Jag antog att svenskar (svenskt revolut) kan göra det omvända
Om Wise tar SEK låter väl det ok, de har bland de bästa kurserna.
Off topic sorry.
Revolut kan, Skandiabanken kan inte då de inte tillåter överföring i SEK till Litauen. SEB gör det dock, även Swedbank tror jag.
Ok. Det var dåligt. Jag har konto i mitt lokala Euro land med Revolut. Väldigt konstigt att det blir Litauiska konton för svenskar.
Revolut har sin banklicens i Litauen, så alla konton inom EU/EES är Litauiska.
I vissa länder har de lokala IBAN, som alltså börjar med landets ISO-kod, typ IE för Irland
Precis, jag använder lokal överföring till Revolut, inte Eurotransfer eller SWIFT. Värdelöst att de inte har så för Sverige.
Snarare så att svenska banker är värdelösa som sätter upp hinder mot banker i EU. Överföring inom EU/EES i SEK är EU-reglerad betalning och ska kosta som SEPA. Men just Skandiabanken har kommit runt kravet genom att inte stödja SEK som valuta. Således är det Skandia som gått runt EU-reglering och är värdelösa, inte Revolut
SEB
² En utlandsbetalning i SEK till en betalningsmottagare inom EES (EU-länder, Norge, Island, Liechtenstein och Storbritannien), med korrekt Iban och Bic samt instruktion om att mottagaren och avsändaren betalar sina respektive bankavgifter, kommer – då den är EU-reglerad enligt förordningen 924/2009 – att prissättas som en SEPA-betalning (Credit Transfer).
Nordea
EU-betalning 0kr
Betalning mellan konton inom EU samt Island, Liechtenstein, Monaco, Norge, San Marino, Schweiz, Storbritannien, Vatikanstaten och Andorra i EUR och SEK som innehåller korrekt IBAN. Betalningen skickas som normalbetalning och avsändaren betalar sina kostnader och mottagaren sina.