det här var ju besynnerligt men verkar stämma enligt Nordnet själv.
Bra reklam för Nordnet i så fall - får vi ha reklam på RT @janbolmeson? ![]()
Kanske OK när det gagnar oss småsparare som tror oss inte tillhöra Dumb Money ![]()
Några skillnader på hur IBKR fungerar:
- Finns endast aktiedepå, ej ISK/KF (dvs vanlig 30% på vinst och utdelning i skatt som gäller)
- Billigare courtage (0.05%, men min 1.25 EUR) och växlingsavgift (0.002% och lite för spread, men min 2 USD)
- Man kan ha kontanter i olika valutor samtidigt utan tvångsväxling
- Endast ett uttag per månad är gratis
- Vanliga svenska fonder finns inte, så det är ETF/ETC/aktier som gäller
Själv är jag nöjd, men har annan skattehemvist än Sverige.
Detta kände jag inte till, är det verkligen sant? Kan ni länka till källan? Kan inte läsa något om det på sidan du länkar @Jacob_Skj.
Tydligen får vi snart (om några dagar?) en ackumulerande variant med ticker WEBN listat på Xetra (tyska börsen).
Jag startade en ny forumtråd för den nya återinvesterande varianten här nedan…
Detta ser jag som en bra fördel, speciellt med utdelande ETFer som som spottar ur sig USD. Jag återinvesterar ibland utan växling till EUR alls. Köper då direkt i USD.
En annan liten fördel med IBKR är att de inte automatiskt lånar ut ens positioner mot collateral, vilket Degiro gör (för det får man något lägre commission, men inte alltid). Om man vill kan man dock göra detta mot en viss extra vinst / ersättning på IBKR. Jag själv har inte provat detta.
För att vara tydlig ska jag säga att jag handlar med ETFer i AF konto då jag har annan skattehemvist och inkomster i EUR. Jag hade varit för lat för att göra detta med SEK som intjäning, även om det är mer fördelaktigt
ISK jag inte intresserad av längre av separata skäl. Med SEK att handla för hade jag köpt Avanza Global i SEK och AF konto. Väldigt enkelt och inte jättemycket sämre.
Behövs två trådar? Du har ju redan en bra pågående diskussion i denna tråd.
Det är ju i princip samma ETF med resp. utan utdelning så det mest av diskussionen i denna tråd är fortsatt relevant för båda(?).
Den nya ackumulerande varianten borde vara mer intressant för de flesta, mig inkluderad.
Transaktionskostnaderna för återinvestering av utdelningen blir orimligt höga i förhållande till den ackumulerande.
Om nedan punkter löses kommer jag kanske köpa denna.
-
Valutakonto på ISK/KF på Avanza eller Nordnet. Avanza har redan lite luddigt annonserat att valutakonto för KF ska bli tillgängligt för deras private banking-kunder senare i år. Kanske kommer det även till ISK och kunder med mindre pengar så småningom.
-
Courtagefritt månadssparande i denna via t.ex. Nordnet.
-
Spreaden bör inte vara för hög. Kanske löser sig när den funnits ett tag och volymen ökar.
Ja jag tycker det för denna tråd handlar ju nästan bara om skatt på utdelningen etc…
Vad är det för Index ? 2000 bolag fler än msci world men ändå är Top 10 innehaven lika stora eller större andel t om ?
Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap Index
Vore kul om någon kunde bekräfta var fördelen kommer ifrån. Det skulle funka som förklaring att Solactive tar mindre betalt vs MSCI och FTSE Russell, men det är ett antagande…
Alternativt, dont look a gift horse in the mouth. ![]()
Tycker också två trådar är lite onödigt.
Topp 10 är något mindre, men inte jättemycket mindre. Fokus för indexet ligger på Large och Midcap och fångar upp de 85% största företagen i både DM och EM med ca 3500 bolag. Jämför vi med FTSE All-World så fångar den upp ca 90% med strax under 4300 bolag, samt MSCI ACWI IMI fångar upp ca 99% med ca 9000 bolag.
Notera dock att de flesta fonder använder sig av så kallad “sampling”, dvs man köper ett representativt urval ur alla dessa bolag (oftast med fokus på de största). T.ex. Vanguards FTSE All-World har ca 3600 bolag (istället för ca 4300) och SPDRs MSCI ACWI som också har runt 3600 bolag (istället för ca 9000). Fonden i fråga här har enligt deras senaste faktablad nästan 3500 bolag.
Vad jag förstått så tar Solactive ett fixt belopp årligen, där standard bland andra ofta är som % av AUM.
Om man ska vara noga så är det kanske lämpligt att invänta tracking error en viss period, men jag tycker det verkar lovande.
Visst, det låter bra tycker jag. Jag gillade redan Amundis Avanza Global ![]()
0,07 + spread, courtage, valutaväxling jämfört med 0,21 ?
Hoppas ni har räknat ordentligt och sitter hårt på fingrarna i en hel livstid så kanske ni kan tjäna nån spänn !
Nordnet är oftast bäst överlag gällande handel av ETF. Jag har dock både dem och Avanza då de sista har vissa andra fördelar. Kolla t:ex denna fond - går att spara i för 100 sek minsta belopp på A men 10000 sek minst på N ![]()
Nu jämför du dock äpplen och päron.Visa mig den fond du hittat som fölger ACWI och inte bara World index som kostar 0,21% ![]()
Vad är det som har en avgift på 0,21 procent? Är det ens en jämförbar exponering?