Men kollar jag på finska Nordnet ligger Storebrand Global All Countries något före SPDR ACWI IMI på 10 år och då har den ETFen halva avgiften mot Storebrand
Sen är inte era rörliga avgifter medräknade på det.
Det är en bra och bred fond men ingen garanti för att något magiskt kommer ske
Spread, courtage och valutaväxling får din fond betala oavsett. Skillnaden med en ETF är att du betalar endast dina egna kostnader. I en fond betalar du för allas kontinuerliga handels kostnader hela tiden.
Nej, jag själv skulle aldrig betala mer än det min mäklare tar för valuta (0.002%).
Hoppas Länsförsäkringar har bättre valutakostnad än Avanza Men Länsförsäkringar har iofs tracking error på 0.6% så det är verkligen sjukt dåligt. Då spelar inte avgiften så stor roll ändå.
ChatGPT 4o kunde förklara skillnaden jättebra mellan en ETF och en Mutual fund i detalj och varför ETF har lägre handels kostnader. Rekommenderas. Jag tycker den har blivit väldigt mycket bättre än tidigare versioner.
Det blir risk för OT tråden om vi tar detta men skapa gärna en egen tråd. Det finns också en annan tråd här om detta om jag minns rätt.
Mjo visst, andelar köps och säljs över en börs för ETFer, men inte tror inte det är jättemycket lägre interna transkationskostnader dom har än en Mutual fund, då dom alltid har en kassa som hanterar normala dagliga in/utflöden i fonden utan att dom behöver köpa/sälja tillgångar i någon högre utsträckning på daglig basis.
Finns säkert någon bra studie som är mer pålitlig än ChatGPT man kan läsa om det i.
Du kan väl jämföra tex Black Rock EFTer och mutual funds med samma holdings.
Första försöket med ChatGPT gav US Vanguard S&P 500 jämförelse. VOO 0.03% vs VFINX 0.14%
En femtedel i avgifter, men det är ju US .. oklart om det finns andra effekter som påverkar. Men jag tycker det verkar rimligt att det är ungefär så i UCITS också.
Om du tror att handelskostnaderna är desamma, vad tror du orsakar avgift x5 för fond formatet mutual fund (samma innehav), kan man undra?
Använder du värdepappersbelåning i någon utsträckning?
Avanza är betydligt billigare än Nordnet vid låg belåningsgrad (upp till 10% belåning) och när jag har räknat på det gör det skifte till t.ex. Fondo eller andra med kraftigt rabatterade avgifter mindre fördelaktigt, om överhuvudtaget.
Detsamma gäller flytt för att köpa billigare ETF:er på t.ex. Kiwitrader eller Nordnet.
I princip kan man säga att det är det oslagbart billiga värdepapperslånet som gör att jag väljer Avanza, utöver bättre gränssnitt och helhetslösning (med möjligt undantag för ETF:er).
Sätter man in det lånade beloppet på sparkonto motsvarar det drygt 0,1% i avgiftsreduktion vid 10% belåning. I praktiken kanske något lägre p.g.a. att man vill ha marginal till 10%-gränsen men väljer man nischbanker med högre sparränta parerar det en del.
Å andra sidan är det på hela portföljen och inte bara globaldelen så länge innehaven är giltiga som belåningsunderlag.
Det kommer även div. positiva möjligheter bara av att kunna få loss likvider snabbt och billigt.
Det är ingen risk om du tar ut lånet till 1,99% ränta och stoppar in på t.ex. ett sparkonto med insättningsgaranti och +3,5% ränta.
Gratis riskfritt räntenetto som i alla fall jag tar hänsyn till när jag jämför Avanza med övriga alternativ.
Lånet kan släckas när som helst eftersom pengarna finns tillgängliga på rörligt sparkonto med högre ränta än lånet.