Äntligen en ackumulerande Sverige-ETF

Vill dela med mig av en rolig nyhet. Äntligen går det att köpa iShares OMX Stockholm Capped UCITS ETF hos Montrose (den enda nätmäklaren vad jag känner till)! En låg avgift dessutom på 0,1%.

Det är en accumulerande Sverige ETF med en låg avgift. Xact har också en Sverige ETF, men den är utdelande.

5 gillningar

Högst intressant!

Jag ska hålla länge så det kanske är värt att byta PLUS Allabolag mot den. Det är ju inte lika många innehav eftersom PLUS Allabolag matar in i PLUS Mikrobolag, men de minsta innehaven är ju ändå på vikter om 0,0X% i den här ETF:en.

Marginalnyttan av fler bolag är ytterst liten när man är nere på de vikterna.

En låg avgift dessutom på 0,1%.

0,14% med transaktionsavgifter, ska sägas. PLUS Allabolag har 0,22% inklusive transaktionsavgifter som referens. Så efter 3 år har man tagit igen courtage/valutaväxling och efter ca 6 år om man säljer igen. Allt annat lika.

2 gillningar

Ja, jag bytte min Sverige fond mot ETFen :grin:

Och i samma veva så märkte jag en annan sak som irriterande rejäljt med vanliga fonder. Det tar tid för allt. Köpa, sälja, you name it. Tar alltid ett par dagar. Riktigt irriterande när det sker direkt med ETFer.

Jag har därför gjort om fondportföljen till en ETF portfölj. Amundi Prime (WEBN) som global ETF med 0,07% i avgift och så denna Sverige ETF.

Jag har även en position i Montose global ETF med inbyggd hävstång.

Så 3 ETFer som förhoppningsvis blir bra på sikt.

1 gillning

Klart intressant! Tack för tipset!

Snabb fråga. ETFen listas på Irland vilket brukar rekommenderas med amerikanska innehav. Hur ser det ut när innehaven är svenska? Tappas avkastning pga skatt på utdelningar inne i fonden när det är svenska innehav och irländskt säte?

Tänk på att denna antagligen har en källskattenackdel (irländsk fond) jämfört med svenskregistrerade fonder för svenska aktier. Lite oklart om Sverige tar ut källskatt mot fonder i andra EU-länder, men värt att kolla upp.

Säg 3% utdelning så blir det i sådana fall 3% x 15% = 0,45% extra “avgift”

1 gillning

Som jag förstår det så är det inget problem med källskatt för fonder registrerade i Irland.

Säker på det? Jag trodde det var fondens hemvist (alltså var den är registrerad) som avgör skatteeffekten. Jag skulle gissa att det är 15% skatt på utdelningar.

Skatt tas i två nivåer.
Aktie → Fond
Fond → Investerare

Irland tar ingen skatt på Fond → Investerare, men det kan bli skatt i första steget, aktie → fond

Hur vet man om det källskatt på aktie → fond eller inte i denna ETF?

Frågade Copilot och fick svaret nedan (kan dock inte verifiera att det stämmer till 100%):

“Om en ackumulerande ETF är registrerad i Irland och endast investerar i svenska företag , bör den inte påverkas av utländsk källskatt. Sverige har ingen källskatt på utdelningar till fonder, vilket innebär att ETFen kan ta emot utdelningar från sina svenska innehav utan skatteavdrag innan de återinvesteras.”

Så utifrån det svaret borde det inte vara något problem gällande källskatt aktie → fond.

1 gillning

Hmm, intressant med olika svar från AI. Svårt att säga om det svar du fick är korrekt eller det svar jag fick. Känns som att det bör vara någon som faktiskt är insatt i ämnet som behöver komma och ge klarhet i frågan :smiley:

Annars riskerar det att bli en bias, dvs att du eller jag fick det svar vi ville ha av AI botten och litar därmed mer på det egna svaret. För det svar jag fick säger ju tydligt att Sverige inte har någon källskatt på utdelningar till fonder. Finns ju en risk att chatgpt som du frågat blandar ihop regler för privatpersoner när den ska svara för fonder (eller inte och det är den som har rätt).

Men som sagt, vill inte säga det ena eller det andra iom att vi fått olika svar.

Den slutsats jag kan dra är att om jag jämför resultatet de senaste 5 åren (för att ta ett enkelt exempel) så presterar den några procenenheter bättre än tex SEB Sverige indexnära som har en lång historik. Men för enkelhetens skull säger jag att de preseterar lika, oavsett källskatt eller inte. Så ETFen presterar samma eller något bättre än gammelfonderna. Så utifrån det finns det ingen fördel för gammelfonderna.

Säger inte emot dig, AI ger ju långt ifrån rätt svar alltid, de ger däremot ett svar. Tidigare kunskap i ämnet är att Irland är bra då källskatten ofta ligger på 15 % istället för 30 %. Svenska innehav i svenska fonder så är det 0%. Innan jag med säkerhet vet att ingen källskatt utgår så är det risk för extra avgifter och föredrar då gammelfonden, även om allt annat utan Sverige redan ligger i ETF. Men jag är långt ifrån expert på ämnet och blir gärna motbevisad då jag i grunden föredrar ETF

Ja, lätt att grotta ner sig i detaljer men inte se totalen. Tror denna ETF är utmärkt, men här på forumet grottar vi lätt ner oss i detaljer.

Enligt denna info från iShares ska det vara 0%

3 gillningar

Lysande! Då är detta sista pusselbiten jag har letat efter!!

2 gillningar

Riktigt grymt av dig att hitta den infon! :smiley:

Väldigt tydligt och bra.

1 gillning

Intressant! Kul med ett etf-alternativ till fond för Sverige. Tråkigt med 0% belåningsgrad, men det kanske Montrose uppdaterar med tiden.

Den lades till i torsdags har jag för mig. Så alldeles färsk på plattformen.

Så om andra ETFer har en belåningsgrad finns det inget som borde hindra även denna ETF att få det.

I det uppmärksammade fallet med Nordnet Småbolag så kanske nyckeln är att den är syntetisk, dvs indexleverantören drar av maximal skatt oavsett om den betalas eller ej.

Det ser troligt ut att en fysisk replikerad irländsk fond inte betalar källskatt på svenska innehav enligt uppgiften från iShares. Detta är också rimligt, ingen fond inom EU ska ha sämre förutsättningar än någon annan EU-fond. Denna princip följs inte helt men Sverige är ju rätt bra på att följa regler.

Nordnet-härvan: Nordnets nya småbolagsfond blåser kunderna med dold dubbelbeskattning | Småspararguiden

Går det att köpa en gång i månaden som med fonder automatiskt eller måste du in varje månad och köpa själv?