Tack för intresset för PLUSfonder! Vi utvärderar för tillfället förutsättningarna för tre potentiella nya fonder, och en globalfond är en av dessa tre fonder. Vår ambition är att lansera åtminstone en ny fond 2025.
Håller tummarna för en fond som följer indexet ACWI IMI, utan ESG
Främst för att öka konkurrensen på marknaden och erbjuda någonting som inte finns. De flesta globalfonderna följer endast DM och utesluter bolag. Det vore uppfriskande för oss andra att kunna investera bredare.
Global Small Cap Value Quality Momentum please😍 skulle vara gött med en allt-i-ett för att komplettera med avkastningsfaktorer gente en global marknadsindexfond.
Gärna relativt koncentrerad i sin faktorexponering, bredden får man redan i de flesta globala indexfonder
Sen helst utan artikel-lull-lull, bättre isåfall att eventuella intäkter från aktiebelåning delas mellan kunderna, PLUS & välgörenhet/klimatändamål.
En globalfond med hävstång likt Nordnet Global 125 hade suttit fint. Fast utan ESG då, och personligen hade jag föredragit lite högre hävstång än 1.25.
Jag skulle önska att Plus hade en Global High Dividend Low Volatility fond som kunde konkurera med Handelsbankens (och Swe Ro’s) dyra fond(er), där utdelningarna återinvesteras.
Rätt svar! Vissa är lite för nördiga som tror att ett fondbolag som enda globalfond skulle ha med random faktorfonder etc. Endast en liten minoritet på ett nördigt forum som RT som är intresserade av sånt.
Men en jävligt bred globalfond (~6000 bolag, dvs tillväxtmarknader och småbolag), utan ESG, och till billig peng, där finns det väldigt många potentiella kunder!
Kan bli den enda riktiga globala indexfonden på svenska marknaden! Inga bortval, rent marknadsviktad. Sen ser jag hellre en DM-fond med extremt låg avgift som kan konkurrera med AG och LG, i kombination med en EM-fond som kan få kosta lite mer, istället för en ACWI med halvhög avgift. Gärna även en fond med globala småbolag. Tre fonder som tillsammans täcker i princip hela aktiemarknaden i världen.
Plus fonder kommer inte ha råd att betala för att följa MSCI index. Dom kommer antagligen snickra ihop något egetutvecklat. Man skulle ju kunna hoppas på något riktigt brett som inkluderar både EM och mindre bolag