PLUS nya globala indexfond

Ser att många skriver att de planerar byta månadssparande till PLUS nya globala indexfond när den kommer. Hur går tankarna? Som jag förstår det kommer den ligga på 0.18% avgift och vara helt utan ESG.

Är det inte riskabelt att investera i ”nya” fonder som bara ploppar upp?

Jag vill ju helst få ner min avgift från DNB global också, och som jag tolkar det kommer DNBs och PLUS fond att vara likvärdiga?

Nu på detta o försöker lära mig i den takt det går, alla tankar välkomnas :slight_smile:

Öht inte hört talas om denna. Kan man läsa mer någonstans? Länk?

Hur många är många? :thinking:

Trivs själv bra med mina gamla ESG fonder, så kommer personligen inte byta.

1 gillning

Tänkte på denna tråd Er portfölj 2026 💼

DNB har fortfarande esg filtrering. Ur detta perspektiv så är plusfonden både bredare och billigare.

5 gillningar

kommer du byta till den fonden? Känner du dig helt såld?

Ah, tyckte själv det var väldigt spridda skurar.

Sen är frågan om trendigt = långsiktigt lönsamt.

Men ser man fördelar med den, så kör man på den.

Ja, kanske om du har gammaldags depå och tar en skattesmäll kanske det är lite riskabelt. Om fonden läggs ner och du måste köpa tillbaka den gamla har du mindre investerat än tidigare. Men om du har ISK och byter från ett index till ett liknande (kanske ett som passar dig bättre, som utan ESG din miljöbov :man_detective: :innocent:) så ser jag inga risker. Går PLUS i konkurs har du teoretiskt kvar dina pengar (inget är säkert förutom skatten).

1 gillning

Undrar vad du syftar på egentligen? Lägre avgift och bättre återspegling av marknaden är inget som man kan kalla trendigt. Så en fråga om det är sannolikt en bättre investering än de befintliga globala indexfonderna är självklar.

Det enda som går att diskutera är om risken man tar i att va utanför marknaden ett par dagar i ett fondbyte till denna fond är i relation till dess högre kvalitet.

Men huruvidare att den är ett mer rationell fond att byta sitt månadssparande till från t.ex. DNB Global eller LF Global är en ickefråga. Det är självklart bättre att få en lägre avgift samt att man som bonus får en bredare exponering.

3 gillningar

Kommer byta så fort Avanza har fonden tillgänglig. Lägre avgift och helt utan ESG är ju bättre än de andra alternativen (undantaget ETFer, men de har sina egna nackdelar).

1 gillning

Du verkade missa sista raden i mitt inlägg. :thinking:

Har själv inget behov av hoppande mellan produkter och själv föredrar jag ESG, som många andra.

Men alla får investera precis som de själva vill, som tur är.

Stannar kvar med Handelsbanken Developed Markets Index (Artikel 9 fond)

Har ingen som helst ambition att månadsvis byta till senaste flashiga indexfonden för att spara en kaffe

1 gillning

Blir ju nysparande för min del. Byta göra jag nog inte. DNB är 0,16% inkl plf-avgift på Montrose.

Vad är nackdelen med montrose?

Fortfarande högre avgift än Avanza global, så jag behåller den. Skulle jag byta så skulle det nog vara till en ETF med ännu lägre avgift.

1 gillning

Hej!

Var finns det information om den nya Plus fonden?

Har precis flyttat en stor TJP till avanza så jag hoppas denna hinner lanseras tills mina pengar flyttats över. :rofl:

Detaljer har inte släppts än. Kommer “snart”

3 gillningar

Håller verkligen tummarna för den global småbolagsfonden. Jösses vad fattigt utbud idag. Mer spänd på den även om jag gärna ser bättre konkurrens till DNB Global Indeks.

3 gillningar

I vad består det flashiga. Verkar ju bara vara en helt vanlig och sann global indexfond. Snarare “tråkig” skulle jag säga, precis som det ska vara enligt devisen här på RT.

3 gillningar