Ser att många skriver att de planerar byta månadssparande till PLUS nya globala indexfond när den kommer. Hur går tankarna? Som jag förstår det kommer den ligga på 0.18% avgift och vara helt utan ESG.
Är det inte riskabelt att investera i ”nya” fonder som bara ploppar upp?
Jag vill ju helst få ner min avgift från DNB global också, och som jag tolkar det kommer DNBs och PLUS fond att vara likvärdiga?
Nu på detta o försöker lära mig i den takt det går, alla tankar välkomnas
Ja, kanske om du har gammaldags depå och tar en skattesmäll kanske det är lite riskabelt. Om fonden läggs ner och du måste köpa tillbaka den gamla har du mindre investerat än tidigare. Men om du har ISK och byter från ett index till ett liknande (kanske ett som passar dig bättre, som utan ESG din miljöbov ) så ser jag inga risker. Går PLUS i konkurs har du teoretiskt kvar dina pengar (inget är säkert förutom skatten).
Undrar vad du syftar på egentligen? Lägre avgift och bättre återspegling av marknaden är inget som man kan kalla trendigt. Så en fråga om det är sannolikt en bättre investering än de befintliga globala indexfonderna är självklar.
Det enda som går att diskutera är om risken man tar i att va utanför marknaden ett par dagar i ett fondbyte till denna fond är i relation till dess högre kvalitet.
Men huruvidare att den är ett mer rationell fond att byta sitt månadssparande till från t.ex. DNB Global eller LF Global är en ickefråga. Det är självklart bättre att få en lägre avgift samt att man som bonus får en bredare exponering.
Kommer byta så fort Avanza har fonden tillgänglig. Lägre avgift och helt utan ESG är ju bättre än de andra alternativen (undantaget ETFer, men de har sina egna nackdelar).
Håller verkligen tummarna för den global småbolagsfonden. Jösses vad fattigt utbud idag. Mer spänd på den även om jag gärna ser bättre konkurrens till DNB Global Indeks.
I vad består det flashiga. Verkar ju bara vara en helt vanlig och sann global indexfond. Snarare “tråkig” skulle jag säga, precis som det ska vara enligt devisen här på RT.