Bästa globala indexfonden borde inte va LF global indexnära

Jag har svårt att se varför LF global indexnära fortfarande är den rekommenderade globalfonden. Om det är processen bakom beslutet som är viktig och den processen var billig, global och marknadsviktad så håller den inte längre. Om vi i detta forum avviker från den metodologin och forskningskonsensus om att alla avsteg från index medför en risk som man inte får betalt för är vi någon helt annan stans än den ursprungliga filosofin och utan ett logiskt skifte i min mening.

Om man ska rekommendera 1 fond som finns hos de flesta större aktörerna så borde det väl ändå va DNB Global Indeks A? Nackdelen med den är 1 baspunkts avgift extra, men det måste ju rättfärdiga den ökade riskspridningen?

Det största innehavet i båda fonderna är Apple 7% i LF och 4,58% i DNB. Detta visar på att risken är mycket mer koncentrerad i LF i min mening.

Utifrån ett hållbarhetsperspektiv så trodde jag också att poddarna och trådarna hade kommit fram till att exkludering/övervikta finans och teknik inte hade någon signifikant nytta heller. Så om man vill investera hållbart så är inte LF nämnvärt hållbarare än DNB utifrån detta resonemang.

Är det något jag har missat, vad talar för att LF global indexnära fortfarande skulle va bäst?

17 gillningar

Ja helt obegripligt.

Kör Avanza Global eller DNB Global för bättre replikering av MSCI World

12 gillningar

Undervisa mig.
Vad är det för förändringar som skett i LF Global Indexnära som gör att den nu sämre följer ett marknadsviktat globalindex?

Skulle Swedbank Robur Access Global A kunna vara ett bättre alternativ?

Bra fråga, min uppfattning är att man rekommenderar LF nästan enbart baserat på att den är billigast. Följer tråden med stort intresse. :smile:

3 gillningar

De har bytt det underliggande indexet, från marknadsviktat till ett nytt index viktat utifrån hållbarhetsfaktorer.

Swedbank Robur Access Global A följer samma index som LF gjorde tidigare och som DNB fortfarande följer. Så vill man ha ett globalt index och inte har tillgång till DNBs fond så tycker jag iallafall att den är ett av de bättre alternativen.

1 gillning

Ok, då borde LF Global Indexnära vara jämförbart med Swedbank Robur Access Global A.

1 gillning

Du har inte missat något. Själv har jag bytt ut den efter diskussionen i tråden nedan eftersom jag inte vill ha exkludering (ens) på hållbarhet :slight_smile:

1 gillning

@janbolmeson, ställer dig lite mot väggen här om du inte misstycker. Hur motiverar du Länsförsäkringar global indexnära som den bästa globala indexfonden?

2 gillningar

Eftersom man förespråkar att hålla investeringen på lång sikt. Varför inte “the real deal” som SPDR MSCI World UCITS ETF med 0,12% i avgift. Skattefördel Irland, samma som i Sverige dvs bättre än Avanza Global med sin Luxemburgbaserade fond. Ingen exkludering alls i denna. iShares och Vanguard har också motsvarande men med högre avgift.

Courtage går att undvika genom månadsspar på Nordnet. Spread och växlingsavgift tillkommer men ska man hålla investeringen längre så lär man ju spara in det.

5 gillningar

Men man åker på courtaget när man säljer.

1 gillning

Växlingsavgift är 2 * 0.25% (köp och sälj).

Om man spar 0.1% i avgift mot tex LF så tar det 5 år till man går plus på det. Längre om man inkl spreaden.

Som du säger, viktigt med långsiktigheten och inte hålla på med köp/sälj eller ombalansera för ofta.

1 gillning

Kan inte någon rättshaverist prova anmäla Länsförsäkringar för vilseledande marknadsföring till Konsumentombudsmannen? Att de har 7% Apple i en fond som ska ligga “nära globalt index” är ju ett stort skämt. Kollar man branschexponering så verkar de ha gravt överviktat techsektorn på framför allt energisektorns bekostnad (gissningsvis en massa oljebolag som åkt ut).

6 gillningar

Endast ETF:er från dessa tre aktörer:

Idag samarbetar vi med de tre marknadsledande aktörerna XACT, iShares och Deutsche Asset Management, vilket betyder att det är deras ETF:er som du kan handla helt gratis.

Så iShares MSCI World på 0,20% avgift vore alternativet om man ville månadsspara utan courtage. Det kräver även att man gjort en kunskapsprövning för att kunna handla ETF:er vilket försvårar för en rekommendation som ska vara till nybörjare också.

3 gillningar

Ah, ok. Bra där. Jag köper oftast själv men har tidigare använt månadssparen i Xact Norden Högutd.

Men som sagt då, 0,25% * 2 och 2x courtage, viss spread. Långsiktigt sparar man ju in det. Sen sätter jag värdet rätt högt på att det inte exkluderas något. Det är väl egentligen varför jag kör ETF:en ärligt talat.

När sänkte DNB global avgiften? De har alltid haft högre avgift. Nu är förvaltningsavgiften likadan som LF Global, 0,20%, bara att transaktionskostnaderna är högre (1 baspunkt). Jämför man faktorprofilen på ett år på morningstar har även DNB lite mer värdebolag, direktavkastning och momentum men lite mindre kvalitet. Så ja den har högre förväntad avkastning.

Nu har LF Global 70,43% USA. Så typ fem procentenheter mer än tidigare?

2 gillningar

DNB Global Indeks har legalt säte i Norge, blir det dubbelbeskattning på t ex amerikanska utdelningar precis som Avanza Global?

Brukar väl oftast vara säte i Sverige eller Irland för att slippa dubbelbeskattning.

2 gillningar

15% källskatt. Det är lugnt. Har den själv men det är små skillnad mellan de globala indexfonder som kostar 0,20% i förv avg att det är inget bry sig om vilken man väljer. :joy::person_tipping_hand::partying_face:

2 gillningar

2% apple mer än snittet. Det blir lite svårt få den anmällan igenom haha. Så illa är det inte även om du inte gillar länsförsäkringar. Majoriteten av indexfonder exkluderar bolag och speciellt energi sektor . Det som är bra med billiga globala indexfonder att urvalet är ganska stort då får man välja den som man själv gillar :+1::person_tipping_hand: .
Små skillnader i billiga globala indexfonder har vi diskutterat här minst 100 ggr innan men man kommer ingen vart :joy: . När man tänker efter är det inget man behöver hetsa upp sig då det gör varken från eller till. Vilken man väljer är det smak sak :+1:

5 gillningar

Vi behöver inte vara arga här i Sverige då vi får spara så billigt både i globala indexfonder och fondrobotar som kostar max 0,36% i avg. Man får välja mellan Lysa,Avanza Auto och Nordnet One allt detta för 0,36% i avg. Det kan man inte klaga på hur än förbannan man blir i vardagen. Det är så bra som det kan bli eller hur :person_tipping_hand::joy::+1: ? Mycket bättre välja något av de billiga allt och se helt nöjd ut :heart_eyes::partying_face:

5 gillningar

Vad bytte du till?