Ny i forumet och relativt ny investerare här. Har en liten undran angående fördelning av PLUS-fonder.
Jag har tänkt ha en del av mitt sparande i PLUS fonder då jag gillar deras breda index och låga priser. Jag har dock lite problem med vilka jag ska köpa.
Jag gillar specifikt fastighet och mikrobolag, men kan även tänka mig småbolag och teknologi. Är det då egentligen onödigt att köpa i så många olika och istället bara köra Allabolag?
Sen undrar jag även om det är någon överlappning mellan Spiltan Invest och PLUS mikrobolag?
Snabba svaret är enligt mig att hålla basen i en neutral position i förhållande till marknaden. Likt allabolag, sen kan man spekulera på toppen och övervika det ena eller det andra.
Sen förhållandet vad som är bas/topp det är individuellt beroende på din erfarenhet och övertygelse
Överlapp mellan fonder ska du kunna kolla på morningstar men tror det är lite meck, man måste regga konto och sånt, plus att sidan är totalt värdelös
Ja precis… kanske inte så lite som 0.001%, utan det är bara de 30-40 största innehaven i respektive fond som tas med… så även om “Fast Balder” är med i AllaBolag så är det inte tillräckligt stort innehav (i den fonden) för att komma med i listan.
Tack för svaren! Kommer att inledningsvis köra på Allabolag så får jag se med tiden om jag vill vikta ytterligare mot bransch eller små-/mikrobolag.
En fråga till: har ni någon åsikt om Spiltans globala investment-fond? Den har gått bra på sistone, men har relativt dyr avgift. Är den värd att ha vid sidan av en vanlig global-fond?
Har sålt mitt innehav i Plus mikrobolag. Nu när vi kommer in i tuffare tider tror jag inte de kommer prestera som de gjort under de otroligt ”lätta” åren 19-21, som resulterade i den fina kursutvecklingen som fonden haft under dessa år, men det är såklart bara min tanke!
Hej igen och tack för svaren! Har en till fråga men fortsätter i samma tråd för enkelhetens skull:
Finns det någon svensk fond som motsvarar PLUS Allabolag på den amerikanska marknaden, alltså som köper allt på S&P500? Det finns ETFer att köpa (VUSA exempelvis), men jag är fortfarande lite osäker på alla kostnader som tillkommer vid handel med dessa.
Försöker skaka liv i tråden då jag har lite samma funderingar som trådskaparen. Jag har 15% av mitt totala innehav i Spiltan aktiefond investmentbolag. Inget mer Sverige utan bara det. Resten globala till största del och sen lite tillväst. Jag funderar på att komplettera Spiltan med en PLUS-fond. Vad säger ni? Tjänar det något till?
Jag har hittat en billig ETF som följer hela S&P500 som jag kan tänka mig att ha som ett långsiktigt stort innehav i portföljen. Jag undrar dock lite över kostnad i jämförelse:
iShares Core S&P 500 (IUSA)
VS
Länsförsäkringar USA Indexnära
ETFen kostar 0,09 + spread 0,06 + courtage och valutaväxling.
LF-fonden kostar 0,20.
Jag fattar att ETFen blir dyrare i inköp, men med en årsavgift på 0,09 så borde den väl på längre sikt prestera bättre? Hur lång tid snackar vi om här?
Tacksam för svar från någon med lite bättre koll än vad jag har.
Vid ansökningstillfället för en fond till dåvarande PPM-system behövde respektive fond passera ett antal kriterier, bland andra att fonden funnits i minst tre år. PLUS Allabolag Sverige Index lanserades 26 oktober 2020 och hade därmed inte den treårshistoriken.
Nyligen har PPM stöpts om och framöver kommer fonder upphandlas genom den nya myndigheten Fondtorgsnämnden. Upphandlingen sker stegvis, kategori för kategori. För tillfället pågår upphandling av europeiska aktiefonder. När det är dags för upphandling av svenska aktiefonder avser vi såklart att delta i upphandlingen. Vi har fått vissa indikationer om att ESG-fokus premieras över breda, billiga indexfonder, men vi kommer göra vårt främsta för att komma med på det nya fondtorget då vi självklart vill ha så bred tillgänglighet som möjligt för våra fonder.
När kommer ni att släppa en global indexfond liknande Plus Allabolag Sverige som ni har för Sverige?
Det är en del användare här på forumet som är frustrerade över att de flesta aktörer är inkonsekventa och gör saker i stil med nedan.
Godtyckliga och föränderliga exkluderingar.
Byte av jämförelseindex, dessutom alldeles för frekvent.
Byte till ESG (vilket hänger ihop med ovan två punkter).
Det dryga är att de ofta förändrar sin huvudprodukt istället för att släppa en ESG-variant, icke-ESG-alternativ försvinner då ofta helt.
Dessutom utan att ens meddela kunderna om förändringen.
Det finns ett vakuum här som ni eller någon annan aktör skulle kunna fylla.
En ren, bred, konsekvent global indexfond utan ESG behövs.
Man tycker inte att det är mycket begärt men tydligen är det väldigt svårt för alla andra att fixa detta och hålla sig till receptet på ett konsekvent sätt.
Om det är svårt att få till en globalfond kanske en USA-fond skulle kunna vara ett första steg.
Tack för intresset för PLUSfonder! En globalfond är en av de fonder som vi utvärderar som en potentiell nästa fond.
Det finns naturligtvis flera avväganden även efter att man bestämt sig vilken inriktning, exempelvis globalfond, som fonden ska ha. Avgift, val av index (exempelvis vilka geografiska marknader, eventuell screening) och antal innehav är några av de viktigare parametrarna.
I termer av antal innehav, hur många innehav anser du att en globalfond behöver ha för att kvalificera sig som bred? Ses exempelvis 1000 innehav som tillräckligt? Antal innehav påverkar bland annat fondens transaktionskostnader och också förvaltningen av fonden, och därmed indirekt förvaltningsavgiften.
Återigen, tack för intresset för PLUSfonder och det konstruktiva förslaget (frågan)!
Förutom några på detta forum som tycker att låg tracking error är viktigare än att hjälpas åt med omställningen till ren energi, tror du verkligen att PLUS skulle få många fans?
Man behöver ju inte direkt vara konspiratorisk av sig, att tro att 99% av alla fonder med svenska fondbolag har ESG, är just för att det är vad kunderna efterfrågar? Vi är ett väldigt miljömedvetet land, och vill (nästan alla) dra sitt strå till stacken.
För en sverigefond gör detta nästan ingen skillnad eftersom vi inte har brunt kol här, däremot globalt finns det många fula bolag som kan exkluderas. Och att raljera med att det inte spelar så stor roll tror jag inte funkar på gemene man, de flesta gör vad de kan även om man själv kan göra väldigt lite, och de flesta sover svenskar sover godare om de inte investerar i kolkraft.
Så jag tror inte alls att PLUS skulle få “många fans”. I alla fall inte om de inkluderar kolkraft. Däremot skulle PLUS kunna skita i SG i ESG, som ofta ger konstiga exkluderingar t.ex. NVIDIA och Tesla.