Frågor ang. PLUS-fonder

PLUS Fonder gör ingen screening idag vad jag vet. Varför skulle de göra det på en globalfond?

Det är många på forumet som inte vill ha ESG-screening. Dock inte jag (jag kör hållbara alternativ). Däremot finns ju redan bra billiga globalfonder med screening, som Storebrand och Handelsbanken.

1 gillning

Instämmer! Kan personligen tänka mig skippa småbolag och ha en separat sådan. Gärna small cap value!

1 gillning

Tack så mycket för svar @PLUSfonder.

Jag tror att det är bra om ni lägger er på ungefär samma nivå som Länsförsäkringar global index, DNB Global indeks och Avanza global för att vara konkurrensmässiga när det gäller antalet innehav.

Med skillnaden att ni undviker att exkludera så hårt som de gör och då blir det förstås lite fler innehav p.g.a. mindre exkludering.

Det är ovan tre fonder användarna här mest verkar välja mellan men det uppstår diskussion p.g.a. det jag nämnde om byte av jämförelseindex, plötslig godtycklig ESG-exkludering etc.

Bredare är bättre men som ni säger är det också en kostnadsfråga och tråkigt om det skulle stå i vägen för att det blir något överhuvudtaget.

Att kopiera Storebrand global index och baka in tillväxtmarknader skulle också kunna vara något men det är kanske inte det första steget att titta på, det borde räcka med en exklusive tillväxtmarknader.

2 gillningar

Denna fond innehåller redan Emerging Markets.

1 gillning

Eftersom det redan finns ett gäng globala indexfonder så tycker jag personligen att globala småbolag vore ett mer logiskt val. Här finns blott Handelsbanken och Lysa i dagsläget.

@PLUSfonder

2 gillningar

Instämmer. Globala småbolag saknas verkligen i fondfloran till ett rimligt pris!

3 gillningar

Du misstolkar mig, jag menade kopiera Storebrand global index genom att inkludera tillväxtmarknader som Storebrand ju gör…

Jaha. Precis. ACWI-indexet.

Plus Mikrobolag tillhör de indexfonder som har gått ner mest sedan toppen.

Dessutom har små/mikro-bolag legat efter i återhämtningen jämfört med storbolag. Så det borde finnas utrymme för att små/mikro-bolag stiger i värde framöver, speciellt om räntan går ner (då de ofta anses vara mer räntekänsliga).

@PLUSfonder
När kommer de nya fonderna?
Kan vi få nån uppdatering? :sunglasses:

4 gillningar