Vad tror ni om den här riktigt globala aktieindex fonden ifrån State Street Global Advisors Europe Limited? Den har cirka ~ 2000 olika aktiebolag i sig av varierande storlek och geografi. Den kanske passar bra som en enkel & komplett modell av RikaTillsammans nya Basportfölj? (Med 100% aktier). Helt nyligen sänkte dom sin årsavgift till 0.17% per år!
Sammanfattning:
The objective of the Fund is to track the equity market performance of developed and emerging markets. The investment policy of the Fund is to track the performance of the MSCI ACWI IMI (All Country World Investable Market Index) Index as closely as possible, while seeking to minimise as far as possible the tracking difference between the Fund’s performance and that of the Index. The Index measures the performance of the global equity markets as a whole, covering large, mid and small cap equity securities from both developed and emerging markets.
SPDR’s fond har ISIN nummer: IE00B3YLTY66
Faktablad & KID dokument finns hos Nordnet hära:
(Fonden finns även i basvalutan usd på london börsen med tickern IMID).
Ja Vanguard med flera har också några bra globala ETF:er tillgängliga i Sverige idag. Det finns cirka ~ 30 stycken olika globala ETF:er tillgängliga inom Europa numera. Men poängen med SPDR’s ETF är att den väljer ut gräddan av drygt 9000 olika aktiebolag som ingår i indexet den följer, dvs inklusive småbolag & mellanstora bolag i All Countrys World Indexet, genom Smart Beta tänk kanske?
Här nedan är en ny & intressant artikel om dessa globala ETF:er ifrån Justetf:
Hej! Även jag klurar lite på denna ETF. Det känns lockande med både large- mid- och small cap från alla marknader inbakat i en och samma ETF. Dessutom till det numera låga priset 0,18%.
Jag tror att denna kan lösa problemet med att hitta överkomliga small cap-fonder. Som vanligt med ETFer så är ju frågan hur kostsamt det blir med spread och valutaväxling.
@Vikram Hej hej, ja om man vill ha ett enkelt & komplett alternativ till lysa så är väl denna intressant trodde jag. Den motsvarar egentligen lite vad lysa med 100% aktier (bred) är för typ av investering (nästan), i en enda ETF. Kanske Nordnet tar in den i sitt månadspar erbjudande? Eller Kiwitrader? Den finns visst hos Avansa också. Men man behöver hålla den några år för att det ska löna sig tror jag