Morgan Stanley Capital Index - All Country World ~ Investible Market Index?

Hej på er alla index kramare :wave:

Tänkte höra om det är några som känner till detta index? Och hur man isåfall eventuellt kan hitta vanliga aktieindex fonder eller equity traded funds i första hand. Som täcker detta index cirka ~ 9000 styckna små, medel stora samt jättebolag som ingår i “MSCI ACWI IMI” indexet?

MSCI’s startsida!
Mvh / Globalstrategen :slightly_smiling_face:

Se diskussion här: Skillnad på MSCI World och MSCI ACWI (dvs LF Global och SPP Global)

Ja jag såg den,men det var därför jag startade denna forum tråd då jag inte ville kladda ner den ovan!

Jag tvivlar att det finns någon ETF som har alla ca 9k bolag, de flesta verkar ha ca 2-3k av de största företagen. Då blir det relativt jämförbart med en globalfond och en tillväxtmarknadsfond som tillsammans brukar ha ca 2.5k bolag. Med marknadsviktning blir avgiften på det vanliga fondalternativet ca 0.25%. Den enda som listas som MSCI ACWI IMI (från SPDR) har fortfarande endast ca 1.5k bolag.

Här finns en lista med ETF:er som följer ACWI: https://www.justetf.com/en/how-to/msci-acwi-etfs.html

3 gillningar

Ser ut som den har cirka 2300 stycken medel & stora bolag, efter ha kollat in SPDR’s faktablad. Tyvärr inga små bolag! Jag har Handelsbanken globala småbolagsfond som har cirka 2025 st småbolag i sig. Men den täcker inte emerging markets marknaderna tyvärr. Så det är egentligen bara det jag är ute efter (småbolagen alltså) :thinking:

Den här är ny från Vanguard som ser ut att följa FTSE All Global cap som inkluderar ca 9000 stora, mellan och småbolag från hela världen. Vanguard sållar bort ca 1000 “dåliga” bolag genom sin ESG screening. Här finns info om fonden från Vanguard: https://www.vanguard.co.uk/professional/product/etf/equity/9470/esg-global-all-cap-ucits-etf-usd-accumulating. Denna nya etf:en verkar dock bara finnas på Nordnet än så länge.
2 gillningar

Tackar så mycket för info @Elizium! ~ 7500 bolag är ju många fler än dom ~ 5000 stycken jag har lyckats täcka in i min indexfond portfölj än så länge :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag har läst att man får riktigt bra risk spridning med bara 12 st aktier i olika brancher :+1:. Då borde man vara nöjd med 1500st i global indexfond. Att man ska kräva 7500st aktier är lite att ta i :joy:. Då är man mer än ordentlig :joy:. Betala extra för Etf när det finns både LF global eller Spp aktiefond global för max 0.33% i total avg är helt onödigt . Onödig ansträngning när man kan göra det smidigt och bra :+1:

@Jacke77 det gäller ju att vara väl diversifierad i dessa tider :sweat_smile:
Ska man täcka in även microbolag så är det drygt 14500 st. totalt i MSCI ACWI All Cap Indexet och då tror jag inte ens frontier markets ingår!
Grejen med SPP’s Aktiefond Global A är att det verkar nästan bara vara riktigt stora bolag i den och knappt några medelstora ens…

Jag tror diversifierings-fördelarna sjunker ganska snabbt efter dem 2.5k företagen som man får exponering mot i en global- och tillväxtmarknadsfond, speciellt om man kör marknadsvikt och alternativet kostar mer än det smakar.

1 gillning

iShares Core MSCI EAFE IMI Index ETF - 2631 bolag
iShares Core MSCI Emerging Markets IMI Index ET - 2490 bolag
Vanguard US Total Market Index ETF - 3 658 bolag
iShares Core S&P/TSX Capped Composite ETF - 230 bolag

9009 bolag

1 gillning

@Aen tackar så väldans mycket :slightly_smiling_face:
Kanske man skulle satsa på några ETF’er istället för vanliga aktiefonder :thinking: hur har/hade ni gjort tro?

Jag föredrar det simpelt så har mina aktier i 100% Lysa aktier. Men mest för att de väljer/uppdaterar fonderna. Jämfört med en egen likvärdig portfölj så är det inte så stor skillnad i avgift. Men kanske blir en portfölj med sådana ETF:er om det inte kommer nån bra fond i framtiden.

1 gillning