Tänkte höra om det är några som känner till detta index? Och hur man isåfall eventuellt kan hitta vanliga aktieindex fonder eller equity traded funds i första hand. Som täcker detta index cirka ~ 9000 styckna små, medel stora samt jättebolag som ingår i “MSCI ACWI IMI” indexet?
Ser ut som den har cirka 2300 stycken medel & stora bolag, efter ha kollat in SPDR’s faktablad. Tyvärr inga små bolag! Jag har Handelsbanken globala småbolagsfond som har cirka 2025 st småbolag i sig. Men den täcker inte emerging markets marknaderna tyvärr. Så det är egentligen bara det jag är ute efter (småbolagen alltså)
Jag har läst att man får riktigt bra risk spridning med bara 12 st aktier i olika brancher . Då borde man vara nöjd med 1500st i global indexfond. Att man ska kräva 7500st aktier är lite att ta i . Då är man mer än ordentlig . Betala extra för Etf när det finns både LF global eller Spp aktiefond global för max 0.33% i total avg är helt onödigt . Onödig ansträngning när man kan göra det smidigt och bra
@Jacke77 det gäller ju att vara väl diversifierad i dessa tider
Ska man täcka in även microbolag så är det drygt 14500 st. totalt i MSCI ACWI All Cap Indexet och då tror jag inte ens frontier markets ingår!
Grejen med SPP’s Aktiefond Global A är att det verkar nästan bara vara riktigt stora bolag i den och knappt några medelstora ens…
Jag föredrar det simpelt så har mina aktier i 100% Lysa aktier. Men mest för att de väljer/uppdaterar fonderna. Jämfört med en egen likvärdig portfölj så är det inte så stor skillnad i avgift. Men kanske blir en portfölj med sådana ETF:er om det inte kommer nån bra fond i framtiden.