Hejsan alla index kramare 
Vad tror ni om detta heltäckande globala index? Det gula i bilden nedan bestående av ~ 17602 stycken olika stora, medel, små samt microbolag på alla marknader. Med ett marknadsvärde kring 59 trillioner USD. Frågan är om vi kan vi finna en Börshandlad Fond eller ETF som täcker in även micro bolagen i urvalet tro? Jag har kommit halvvägs då jag fick ett hett tips om en ny börshandlad Vanguard fond vid namn:
Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF (USD) Accumulating (V3AA)
FTSE GEIS coverage and modularity
Source: FTSE Russell, data as of September 2020.
For more information please see the FTSE Global Equity Index Series Ground Rules.
Källa: FTSE Russell
3 gillningar
Blir nog orimligt dyrt att hantera så många innehav
Ja kanske det, men Vanguard ESG Global All Cap UCITS ETF (USD) Accumulating (V3AA)
Som ju täcker in uppåt 9051 stycken stora, medel och små bolag, enligt FTSE Globala All Cap i bilden ovan kostar bara 0.24% i förvaltningsavgift 
Vanguard Europa!
Nja, verkar äga strax över 4000 aktier vilket iofs är många. Men det är inte bara förvaltningskostnad med att äga väldigt många aktier utan tillkommer annat
Ja och det har jag råd med
hoppas SAVR eller Avanza tar in denna mycket väldiversifierade ETF fonden i sitt sortiment snart bara. Den investerar enligt ESG kriterierna oxå 
Finns ju som ETF, så bara att köpa om du vill ha
@anon37008194 jag hittade jag den hos Nordnet! Men vad tror du om en annan ETF? vid namn:
Vanguard Total World Stock
Den har hela 9045 olika bolag i sig, och finns hos Nordnet såg jag nu.
Hej,
Den går inte att köpa tyvärr
Skumt, den är ju listad på Nordnet ju!
Vet du ifall det finns någon annan ETF som täcker in små, medel och stora bolag i sig tro? Om vi skippar microbolagen som ju var min ursprungliga frågeställning…
Det gick att äga amerikanska ETF innan nya EU-regler kom (2018 kanske). Så äger man kan man sälja, men inte köpa. Samma för alla mäklare i EU för konsument.
Dessa är EU-registrerade/
2 gillningar
Ok, då förstår jag. Vanguard verkar ha sitt säte inom Europa på Irland 
Jupp, den bästa jurisdiktionen i min mening, inom EU och bra (skatte)relation med USA. Fonder inom Europa är nästan alltid registrerade på Irland eller Luxemburg. Detta av skatteskäl förstås
1 gillning
Här fann jag deras matnyttiga informations sida om ETF’er oxå, så kallade Exchange Traded Funds.
ETF - Kunskaps center!
@Elizium tackar än en gång för tipset om Vanguard V3AA fonden 
Och @anon37008194 för ett bra bollplankande!
Mvh / Johan
2 gillningar
@anon37008194 Såg nu att jag kanske skulle köpa aktier i Lysa AB istället 
Lysa - White paper!
Eller är en globalt marknadsviktad mellan hink i den breda LYSA fonden något att satsa på? Nu när jag har koll på buffert och fördelningen i mellan alla hinkarna enligt forum rekomendationerna?