Total nybörjare här! Planerar att investera via Vanguard och indexfonder samt lite “bonds” då jag befinner mig i NYC i USA.
Vanguard har ett utbud på 43 olika indexfonder att investera via och jag undrar om någon annan här på forumet vet hur jag kan jämföra dessa indexfonder med Engelska namn med de som erbjuds genom till exempel LYSA eller våra svenska banker? Är de samma men med olika namn i princip? Måste jag gå igenom deras olika “holdings” för att kunna se detta…det blir ju en omöjlig uppgift. Mitt dilemma är att jag litar mer på svenska rådgivare och Rikatillsammans än vad jag litar på de Amerikanska rådgivarna än så länge, dock är det lättare att jobba ifrån där jag är. Därför blir en jämförelse relevant så jag vet vad jag gör.
Jag har också en till frågan och detta är kanske en jätte dum fråga, men har alla investerare tillgång till alla indexfonder? Eller har jag olika val att göra från min Amerikanska plattform och mina svenska?
Är det ETF:er eller deras mutual funds du letar efter? Om du enbart är ute efter att köpa hela höstacken så skulle jag kolla på VTI (enbart USA) och VXUS (allting minus USA, inklusive developed och emerging markets) i relevant fördelning. Just nu så innebär det cirka 60% VTI och 40% VXUS. Om det är mutual funds så kan du klicka på länkarna ovan så finns det en liten länk där det står “Also available as a mutual fund” för att se motsvarande fond.
Vad gäller räntefond/obligationsfond så är Vanguards klassiker BND, men det finns andra alternativ också.
Ja, det skiljer sig mellan svenska och amerikanska börsmäklare. I USA har man ofta tillgång till mycket bättre produkter med lägre kostnader och/eller fler valmöjligheter.
Om dom är exakt samma så ska dom ha samma ISIN nummer, så dessa kan du jämföra. För att fonden ska kunna handlas av privatpersoner i EU krävs att den följer UCITS (som är lite regler om hur risk och marknadsföring hanteras),