Ska jag byta till en billigare indexfond om den jag har kostar 0.5 %?

Hej, Jag slänger in en fråga här lite random då jag tänker det vore onödigt att skapa en hel tråd.

Jag har en indexfond med 3500 kronor som jag lagt undan lite på under ca 1 års tid, kanske mer.
avgiften är dock 0,5.

Så min fråga är: ska jag behålla den eller sälja och hitta en ny med avgift mellan 0,2-0,4 ?
Tack

2 gillningar

Du kommer inte märka någon skillnad med dom beloppen men kan försöka byta om du ska börja månadsspara.

Man märker ingen skillnad, men bättre att skapa en rutin i början än senare.
Lycka till :slight_smile:

2 gillningar

Alla bäckar små…

2 gillningar

Du kommer med nuvarande belopp spara 5-10 kr per år. Jag skulle lägga min energi på något som ger större nytta.

Om du betalar 0.08% (Avanza Global) istf 0.5% per år kommer du ha ungefär 9% mer efter 20 år givet samma underliggande avkastning. Ganska bra avkastning för några minuters jobb med att byta fond.

9 gillningar

Men om avkastningen inte blir densamma? Vi kan ju inte veta det. Därför går det inte att räkna på och därför kommer slumpen i vilket fall som helst att avgöra vad som blev bäst.
Skillnaden saknar betydelse idag.

Att skänka bort en betydande del av sin förmögenhet till en bank i hopp om att slumpen ska gottgöra en känns ändå inte som en rimlig strategi. Bättre då att ta den billigare fonden och köpa lotter för mellanskillnaden.

6 gillningar

Jo det går att räkna på. Sannolikhetsberäkningar kallas det.

Så vad kan vi då göra för beräkningar? Givet att indexen som de olika fonderna är statistiskt likvärdiga, så kommer fonderna efter avgift att prestera olika i statistiskt mening. Där den enda skillnaden på den statistiska fördelningarna av potentiella utfall är just hur mycket avgiften drar ner det man får ut efter avgift. I princip kan du se det som att du betalar avgiften separat och dess utfall är helt känt.

Så nej, bara för att slump är inblandat så gör det inte alternativen varken likvärdiga eller omöjliga att räkna på.

8 gillningar

Hej! Tack för denna fråga, jag är själv i samma situation och tankar.

Mitt gäller Spiltan Investmentbolag Global (jag har även Spiltan Investmentbolag) för att jag vill ha båda fonderna.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag Global = total avgift 0,57% enligt Avanza
Spiltan Aktiefond Investmentbolag total avgift 0,24% enligt Avanza

Mina tankar och funderingar är att jag genom att ha även Spiltan Investmentbolag Global så kommer jag gå mer plus att den överkompenserar för den halvhöga avgiften.

Vad tänker ni? Hur skulle ni göra?

Tack för denna fråga! :slight_smile:

Du skriver inte vilka indexfonder du jämför? Förutsatt att du jämför två fonder som följer samma index så är det lika bra att byta till den billigare, även om, som många redan påpekat, troligtvis inte spelar någon roll på kort sikt.

2 gillningar

Javisst, det går att räkna på. Men det är enligt mig en meningslöst sysselsättning när det handlar om detaljer där slumpen styr i en oviss framtid.

Jag tycker att de stora besluten är viktigare att räkna på.

1 gillning

Men “beräkningen” är så enkel att den tar ca 20 sek i det fall indexen är likvädiga. Då är den enda statistiska skillnaden avgiften. Vilket gör att slumpens inverkan på resultatet kan ignoreras och avgiftsskillnaden är redan given. Alltså svaret finns redan klart. Skiljer avgifter 0,25% så är avkastningsskillnaden 0,25% per år i statistisk mening.

6 gillningar

Eftersom du inte jämför likvärdiga fonder är det inte rimligt att göra någon form av beräkning med den datan du gett. Hur och på vad baserar du en förväntan om (hur stor?) avkastningsskillnad före avgift? Samt vad förväntar du dig för skillnad i risk, hur stor risk och varför har du den förväntan?

5 gillningar

Jag kanske var lite otydlig. Jag vill ha en fond som är global/utländska investmentbolag, finns det någon sådan fond med lägre avgift än Spiltan Global aktiefond?

Mina förväntningar är att om jag tar bort Spiltan global så tappar jag mycket i avkastning (eftersom den fonden många år gått bra). Min sparhorisont är lång och min risk är medelhög (jag har andra indexfonder också och flera sparande så detta är inte det enda sparande jag har)

Alternativet jag har är följande:

1: Ta bort Spiltan global helt (och bara ha Spiltan aktiefond investmentbolag)

2: Behålla Spiltan global (i kombination med Spiltan aktiefond investmentbolag)

3: Byta ut Spiltan global mot en liknande fond med lägre avgift

Vad förväntar du dig för avkastning på detta?Varför?
Vad förväntar du dig för risk?
Varför?

Hur kvantifierar du dessa tal? Hur ställer du sen dessa mot varandra?

Alla de frågorna måste du har svar på (inklusive en förväntad storlek) innan du kan väga in avgifternas relativa påverkan.

Hur menar du att det ska finnas en påverkan mellan att fonden har gått bra i många år och hur den kan förväntas gå i framtiden? Hur stor är den effekten i relation till risk? Hur stor är den effekten i relation till avgift?

Ska jag vara krass känns det som du faller i beteendefällor snarare än väl avvägda beslut. Jag skulle inte ha någon av dessa fonder utan sikta på marknadsvikt eller ev. ta högre risk med faktorinvesteringar/hävstång om du vill driva upp avkastningen och risken (följa effektiva fronten).

4 gillningar

Tack för hjälpen och dina kommentarer Nightowl! Jag ska fundera på detta.

Som jag har uppfattat det jag läst i forumet så är det bara de svenska investmentbolagen som överpresterar mot sin marknad.

1 gillning

Vanguard Total World Stock Index Fund (VT)
Yield: 2.44%
Expense ratio: 0.07%