Jag bor utomlands (Singapore) och har insett att jag har möjligheten att investera skattefritt och med fri access till amerikanska ETFer med extremt låg avgift.
Kontot är i USD
Jag har tänkt mig följande portfölj uppbyggnad med Vanguards fonder:
På r/Bogleheads ser jag oftast rekommendationen att köra 100% VT (0.08%). +9000 bolag i en ETF, helt crazy. Den inkluderar både US, ex-US, small-cap, och emerging market. Du kommer aldrig mer i livet behöva ombalansera mellan dina innehav (såvida du inte lägger till räntor med BND (0.035%).
Vanguards sida säger att det följer “FTSE Global All Cap Index”, i så fall borde Vanguard FTSE All-World UCITS ETF på Nordnet/Avanza vara ett alternativ. Glöm bara inte avgifterna som tillkommer vid köp av ETFs.
Den där ETF:en har en amerikansk flagga, så den går inte att handla. Det är VWCE som går att handla på Avanza/Nordnet.
Lite tips efter att ha bott ute själv och vad jag hört av kompisar
Kolla upp skalavgifter, och att du inte är inlåsta med höga uttagsavgifter eller på annat sätt inte kan få ut pengarna när du vill.
Kolla också domicil så pengarna inte är offshore. Många Expats som blivit av med pengar den vägen.
Se till att ha någon form av bevis på att pengarna är skattade i Singapore (samt kvitto på att du betalt skatt på lönen i Singapore) så du kan bevisa att kapitalet är skattat om du tänkt flytta tillbaka pengarna till Sverige någon gång. Gör SKV en revision när du är åter i Sverige så behöver man kunna bevisa att pengarna är skattade.
Alternativt om du kollar upp om/hur du kan ha kvar pengarna i Singapore när du inte längre har uppehållstillstånd/visum där.
Precis! Investeringar som låter för bra för att vara sant, skattefrihet, ospårbarhet, hög avkastning etc, så ser det bra ut ett tag tills man vill ta ut pengarna.
När jag bodde ute så hade man bankers som ringde en typ en gång i veckan med ”incredible deals” eller sökte upp en på olika sammankomster. Ofta britter som inte tog nej som ett svar så man tvingades vara osvenskt burdus för att visa att man verkligen inte var intresserad
Därmed inte sagt att @Marcus89 är utsatt för något sådant, men eftersom det inte framgick så tänker jag att det är bra att kolla.
Jasså, du tänkte så. Ja, så kan det såklart vara. Jag läste det mer som om att han insett att skattereglerna är gynnsamma och att han kommer att investera själv direkt i Vanguard fonder via vanlig broker.
Som JBL säger så köper jag mina ETFer genom en vanlig broker. TDameritrade. Dessa är relativt nya på SG marknaden. Ska vara helt utan avgifter (har lusläst det finstilta på varenda papper) och kontot kontrolleras av myndigheterna i Singapore.
Det är precis som JFB är inne på en marknad full med fallgropar och opportunister som försöker truga på en allsköns produkter med dolda avgifter och inlåsningsregler.
Men tack vare det här forumet och ”utbildningen” som Rikatillsammans podcasten har fört med sig så har man klarat sig.