Byta 100% av kapitalet från Avanza Global till SAVR Global by Vanguard?

Hej på er! Jag funderar på att byta hela mitt innehav från Avanza Global till SAVR Global by Vanguard och skulle gärna höra hur ni andra resonerar kring ett sådant byte? De främsta anledningarna är att Avanza Global har en tydlig hållbarhets-/ESG-inriktning medan SAVR:s fond inte har det, samt att SAVR Global innehåller över 1 000 fler bolag vilket ger en ännu bredare marknadsexponering samt att den är courtagefri och kostnadsfri valutaväxling.

Jag är fullt medveten om att historisk avkastning inte säger något om framtiden, men det är ändå värt att nämna att SAVR Global har gått nästan 10 % bättre än Avanza Global de senaste tre åren.

Nackdelarna jag ser är att SAVR Global har något högre avgift (0,15 % jämfört med 0,10 %) samt att det i dagsläget inte går att ha ett automatiskt månadssparande hos SAVR. Samtidigt kan man kanske vända det sistnämnda till något positivt – istället för att ”pilla” i portföljen får man helt enkelt göra ett medvetet köp en gång i månaden :slightly_smiling_face:

Hur tänker ni kring ESG-filter vs maximal marknadstäckning och hur det möjligen påverkar utvecklingen? Avgiftsskillnaden och den praktiska hanteringen? Missar jag något viktigt i resonemanget? Jag vet att det finns globala ETF:er med ännu fler bolag och ännu bredare täckning, men där är avgifterna generellt högre, vilket gör att jag i nuläget lutar åt SAVR. Både Avanza och SAVR har bra plattformar så där är ett + till båda imo.

Jag personligen tycker inte det är värt optimeringen. På Avanza har du:

Tycker nog personligen alla dessa är i paritet. Sedan är det lite oklart vad Länsförsäkringar vill med SAVR tänker jag också.

3 gillningar

Amundi Prime All-Country World hade jag missat, tack! Den har ju 3500+ bolag samt kostar 0,07% Så den är både bredare och billigare, samt inget ESG filter? Frågan är ju vad det finns för argument att vara kvar i Avanza Global egentligen.

4 gillningar

Courtaget och valutaväxlingen. Men kör du en buy and hold så är det bara avgiften som tickar.

Jag lämnade SAVR när LF köpte upp de. Känns som LF som är konservativ kommer att kväva SAVRs innovationskraft.

1 gillning

Avanza har ju nyligen bytt sitt index så de har 1100 bolag nu.

1 gillning

Jag köper SAVR Global by Vanguard varje månad och är mkt nöjd. Enda minus som jag ser det är att SAVR skulle kunna bli sämre i framtiden, då är det ju bara att flytta innehavet till en annan bank. Det kostar inget courtage att sälja fonden så det är ju snabbt gjort att likvidera den om det kommer nyheter om att villkoren ska försämras.

Blev faktiskt förvånad över att den inte var med i senaste avsnittet om bästa fonderna, förra året kom ju till och med ett separat avsnitt om den här fonden men jag ser ju ovan att Jan är orolig eftersom SAVR blev uppköpta.

2 gillningar

Det är ju en matarfind till vanguard. Inget fel på fonden. Min enda åsikt var att det för mig inte motiverar ett byte. Är man på SAVR så är det fonden att ha. :grin:

3 gillningar

Kul att höra! Efter lite eftersök så lutar det mer åt SAVR Global by Vanguard än Amundi Prime All Country World på avanza. Just i min situation så skulle varje månadsköp kosta mig ca 160kr i courtage/valuta. Och då att Savr har courtagefritt/kostnadsfri växlingsavgift vilket är mycket lockande.

3 gillningar

@janbolmeson Vänder på det, finns det något som skulle kunna motivera ett byte från Avanza global?:sweat_smile::face_with_monocle:

1 gillning

Jag tänker att en bredare fond och avsaknad av ESG-filter är bättre än en smalare fond med ESG-filter. Jag tror också att skillnaden är liten och ganska oviktig och att det mest är något för optimeringsknarkare. Det är inte i mitt tycke värt en högre avgift.

AG och SAVR-fonden kommer att gå olika, men sannolikheten att den ena eller den andra går bättre är otroligt nära 50/50.

2 gillningar

Enig. Av alla ETF:er tillgängliga för svenska småsparare är SAVR Global en av de bättre pga. courtagefri handel och utan växlingsavgift.

Tycker också det är lite märkligt att haka upp sig på ägarförändringen. Mig veterligen finns det ännu inget som tyder på att LF har planer på att försämra SAVR. Tvärtom har man ju lanserat ytterligare courtagefria produkter, sedan LF kom in (iShares, WisdomTree och VanEck).

4 gillningar

Notera att mängden innehav delvis beror på att den även inkluderar tillväxtmarknader.

De andra fonderna du nämnde inkluderar inte tillväxtmarknader. Så det är att jämföra äpplen och päron.

Om du kan hitta en bank som erbjuder ETF-handel (courtage + valutaväxling) tillräckligt billigt och du ligger kvar i innehaven i många år kan det vara värt det.

Fördel: är det vanliga ETF:er finns de på fler banker och kan flyttas till ny bank. ETF:er går också fortare att flytta, köpa och sälja än fonder.

Nackdel: det tar lång tid att spara in mellanskillnaden mot SAVR-ETF:en, speciellt om courtage och valutaväxlingsavgift är höga.
Osäker på om SAVR-ETF:en är flyttbar, det förändrar saken i så fall.

Det finns även andra billiga lockprodukter du kan titta på.

Montrose har t.ex. DNB Global Indeks S för 0,16% avgift och den är ju då flyttbar.

Fondo har också haft det, åtminstone förut, så du skulle kunna kolla där också.

Andra saker att överväga är andra fördelar med olika plattformar och banker. T.ex. kostnader för handel, plattformsavgifter och värdepapperskredit.

1 gillning

Från Fondo går det inte flytta fonder även om de finns på en annan handelsplats. De kan bara flytta likvider.

1 gillning

Den kan flyttas. Ticker VGVF. Bara SAVR som valt att ”branda” ETF:en.

1 gillning

Var mest byte av plattform som jag avsåg, inte så mycket byta fond. Avanza Global är ju tyvärr inte min favoritfond även om jag har den också. Tycker DNB-fonden är något bättre. Däremot tiltar jag numer mot ETF:erna jag föreslog ovan. Är lite trött på att det hela tiden ska ändras i innehaven i de svenska globalfonderna.

1 gillning

Intressant. Den kostar 12 baspunkter per år utan brandingen (men då med courtage).

Jag har själv min förmögenhet i WEBN men skulle nog föredra den här Savrfonden framför AG (som jag själv bytte bort efter omläggningen för ett drygt år sedan) – fem baspunkter per år kan det väl vara värt att slippa oroa sig för hur ens pengar blir förvaltade.

2 gillningar

Sedan har jag också noterat att även DNB Global har blivit mer hållbar med tiden, alla indexfondernas hållbarhetsindex har förbättrats på ett år. Jag kommer välja Avanza Global framöver som nyspar dock kommer jag inte flytta mitt innehav från LF Global.

Jo tack, det är ett av skälen till att jag ogillar dem starkt då jag själv hamnat i en sådan situation hos dem.

Som tur var rörde det sig om relativt lite pengar.

VGVF kostar 0,12% i avgift, plus för närvarande 0,03% i transaktionskostnader. Samma på SAVR, Avanza, eller valfri nätmäklare.

Valutaväxlingsavgiften och courtaget då?