Vilka ETF:er äger ni?
Känns som det växer och bli populärare.
Eller de flesta här kör bara fonder?
Nackdelen är ju courtage…
Inga.
Mest för att jag haft fonder så länge, men också för att jag vet att jag nog skulle överengagera mig och börja byta ofta. Så’nt vill jag hålla mig ifrån.
ETF har ju höga transaktionskostnader så det byter man mer sällan.
Jag har WEBN som jag köpte när Avanza hade gratis courtage en dag i höstas. Överväger att flytta in mer pengar i den eftersom den är både billig och utan ESG.
Fonder räcker väl för mig.
Inga alls.
Ser inte poängen, då jag tycker mina fonder är bra.
Jag äger ett 5-6ETFer i min allväders-portfölj och 6 stycken i min utdelningsportfölj.
Just nu bara fonder men funderar på att slänga in 10% av mitt ISK kapital i guld ETF för ytterligare diversifiering.
Inte alls mycket men dessa två har jag:
JPM Global Equity Premium Income UCITS ETF - USD (dist)
XACT Nordic High Dividend Low Volatility (UCITS ETF) (B1 SEK)
Ojojoj… typ ett 20-tal
Vanliga fonder är inte alls många. 5st eller så.
Ska sammanställa senare
Jag har börjat ”provmånadsspara” i SPYI eftersom det är courtagefritt (på Nordnet). Är än så länge väldigt blygsamt innehav, ca 1% av mina fondinnehav. Ska köra ett tag och sen utvärdera, men gillar att den verkligen återspeglar hela marknaden så gott det går. Så vitt lilla jag begriper…
Aktiefonder
- 30% - iShares S&P 500 Information Technology Sector UCITS ETF
- 20% - iShares Edge MSCI USA Quality Factor UCITS ETF
- 10% - SPDR® MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF
- 5% - AMUNDI PRIME EUROPE - UCITS ETF DR (C)
- 10% - SPDR® MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF
- 3% - XACT OMXS30
- 2% - XACT SVENSKA SMABOLAG UCITS
- 5% - iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF
- 5% - SPDR® MSCI Emerging Markets Small Cap UCITS ETF
- 5% - AMUNDI PRIME JAPAN - UCITS ETF DR (C)
- 5% - Vanguard FTSE Developed Asia Pacific ex Japan UCITS ETF
Räntefonder
- iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF
- Xtrackers Eurozone Government Bond 25+ UCITS ETF 1C
- AMUNDI US TIPS GOVERNMENT INFLATION-LINKED BOND UCITS ETF ACC
- AMUNDI EURO GOVERNMENT INFLATION-LINKED BOND UCITS ETF ACC
- iShares Global High Yield Corp Bond UCITS ETF
- iShares $ Floating Rate Bond UCITS ETF
- AMUNDI EUR FLOATING RATE CORPORATE BOND ESG
- XACT Obligation
- iShares € Govt Bond 1-3yr UCITS ETF EUR (Acc)
Råvaror och ädelmetaller
- iShares Diversified Commodity Swap UCITS ETF
- iShares Physical Gold ETC
Anledningen till så många fonder är att jag egentligen ville “stycka upp” en globalfond i dess beståndsdelar men kunna övervikta vissa faktorer som småbolag, värde och kvalitet. Geografiskt så efterliknar aktiedelen MSCI ACWI kortfattat 60% Usa, 20% Europa, 10% Tillväxtmarknader, 10% Japan och stillahavsområdet.
Räntefonderna anpassas utefter portföljernas risknivå och sparhorisont. De långa räntefonderna i en långsiktig portfölj, Långa + realräntor i mellanriskportfölj och de korta räntorna i en försiktigare portfölj.
Bland “vanliga fonder” äger jag endast Swedbank robur access global, Swedbank robur globalfond I, Swedbank robur technology och Ap7 aktiefond
Jag kör 100% Vanguard Total World Stock ETF (VT).
Överväger att ta in QDEV som komplement till vanlig globalfond: SPDR S&P Developed Quality Aristocrats UCITS ETF (Acc) - Jämför och köp börshandlade fonder | Nordnet
Sålde av alla gamla indexfonder för WEBN när de gick över till ESG-trams. Började månadsspara i SPYI via Nordnet men tänkte nu går över till SAVR Global by Vanguard från och med löning den här månaden
Vilket spännande upplägg! Kul!
Nu snackar vi
Hur ofta obalanserar du?
Hade fått panik av att ha så många😅
Men klarar man det så är det nog bra
Ombalanserar 1-2 gånger om året. Sker automatiskt med ett par knapptryck, jag behöver inte göra det manuellt själv för varje fond.
Ja, onödigt många kan tyckas och jag har en förmåga att krångla till även det enkla för mig själv Jag använder kiwitrader som plattform och eftersom man kan handla fraktioner (ej behöva köpa hela andelar) samt månadsspara i etf:er så blev det lätt att man samlade på sig ett gäng.
Men för mig, så fyller varje fond ett syfte och en viktig pusselbit i mina portföljer.
Aha. Kör du någon portfölj med 100% aktier?
Hur har den såfall gått jämförelse med en globalfond?
Har den klarat sig bättre i nedgångar tex?
Jag har några stycken blandat från Vanguard, iShares, Invesco och XACT. Köper sällan och behåller länge. Har aldrig sålt några.
Jag har inte haft de portföljerna så länge än, så har inte varit med om några nedgångar ännu. Eftersom jag har mycket småbolag och teknik så är det inte helt orimligt att de går sämre i en nedgång.
Men ja, jag har en portfölj endast bestående av aktiefonderna. Eftersom jag inkluderar tillväxtmarknader så jämför jag mig oftast mot fonden Storebrand global all countires och Lysa bred.
Storebrand fick jag ca 1,3% bättre avkastning än 2024, och mot Lysa bred ca 4,2% bättre än 2024.
Men som sagt, väldigt kort historik, så svårt att dra några egentliga slutsatser ännu. Vi kan återkomma om det om sisådär 30 år.
För att inte kapa den här tråden ännu mer så kan du läsa mer om mina portföljer och hur jag tänker kring investeringar i min tråd här: