Global indexfondportfölj på SAVR | Vad tycker ni?

Hallå människor!

Jag har ganska nyligen fått upp ögonen för det här med sparande, och har nu satt upp ett ISK-konto på SAVR för ett långsiktigt sparande (jag tänker typ inför pension, så 30-40 år är sparhorisonten). Eftersom det är så långsiktigt känner jag mig ganska bekväm med 100% aktier.

Jag tänker att jag då vill ha något som liknar marknadsviktning så längt som det är möjligt, utan home bias. Har inte känt mig övertygad om att det senare är något som är mig till gagn (men det kan jag såklart ha fel om…).

Således tänker jag mig en enkel portfölj om två fonder:
Handelsbanken Global Index Criteria 85%
Handelsbanken GI Småbolag Index Criteria 15%

Handelsbanken Global Index Criteria är ju av samma typ (om än inte riktigt samma index) som SPP Global Aktiefond, dvs. den täcker även in tillväxtmarknader så som Kina, Sydkorea osv. Den kommer också med en liten hållbarhetstwist. Ca 2000 stora och medelstora bolag består den av.

Handelsbankens småbolagsfond (som sitt namn till trots även innehåller en hel del av vad Morningstar åtminstone klassar som medelstora bolag) innehåller även den ca 2000 bolag, med noll överlapp med den andra fonden. Dock innehåller den tyvärr inget från tillväxtmarknader, men man får väl ta det som finnes till buds.

Total årlig avgift om knappa 0.32% med SAVRs rabatter. Verkar ovan vettigt?

Förstår att jag potentiellt kan bygga en något billigare variant på Avanza t ex med Länsförsäkringar global indexnära + Avanza Emerging Markets + Handelsbanken GI småbolag, men jag är villig att betala lite extra för att hålla det enklare så att jag slipper hålla koll på vikten av utvecklingsmarknaderna, och jag stödjer också gärna SAVR och hoppas att de växer till sig för att öka konkurrensen på marknaden lite.

Idealt hade jag väl slängt in allt jag har i Vanguards Total World Stock Index Fund; 9000 bolag som ju inkluderar småbolag och tillväxtmarknader, till en avgift på 0.10%; det är ju verkligen ett steg mot det Jan har talat om med att äga alla världens bolag så billigt som möjligt. Tråkigt att det inte finns något i närheten av det på svenska markanden (varför inte?). Finns ju ETF:er såklart, men vill inte behöva krångla till det med spread, courtage och växlingsavgifter.

4 gillningar

Finns inte så mycket att säga om detta. En otroligt tråkig (=bra) portfölj.

Hade själv aldrig valt HB Global Ind Crit över SPP aktiefond global men det verkar ju vara ett medvetet val.

Robert Schumann lär en gång ha sagt att det inte finns så mycket att säga om bra grejor (han nämnde Beethoven och Shakespeare som exempel). Tar det som en komplimang, alltså!

Om HB kontra SPP: är det kanske avgiften du tänker på? På SAVR är nämligen HB-fonden marginellt billigare än SPP. Eller är det kanske att HB-fonden följer ett index med lite för mycket hållbarhetsfokus? Eller något annat kanske?

Håller med @Aktiv_Forvaltning - finns inte mycket att säga. Ser bra ut. :+1:

Det enda om jag skulle invända är att du förmodligen kommer undan billigare på Avanza om du nu vill optimera på avgift och kan få några av deras andra perks beroende på hur stort kapitalet är. Då skulle du kunna välja:

• Avanza Global - 0,10 %
  • Avanza Emerging Markets - 0,15 %
  • Handelsbanken Gl Småbolag - 0,60 %

Ger en totalavgift om ca 0.2 %.

Har inte heller något att säga om portföljen.
Men att tänka på!
Handelsbanken och Nordeas fonder dök upp hos SAVR för någon månad sedan och som det ser ut nu kan du bara köpa deras fonder om du först flyttar de från en annan plattform.
När du väl flyttat in fonden på ditt ISK hos SAVR så kan du köpa andelar som vanligt.
Jag har personligen flyttat den globala småbolagsfonden och det fungerade utmärkt, men jag tänker att det kanske inte är så optimalt för dig att börja ditt sparande med denna portfölj på SAVR.

Jag har fått känslan av att SAVR är bra om du vill investera i aktivt förvaltade fonder. AuAg Silver Bullet är till exempel ganska mycket billigare på SAVR jämfört med Avanza/Nordnet. Indexfonder och andra fonder med låg avgift verkar tvärt om vara dyrare på SAVR.

1 gillning

Nej, dyrare tror jag inte någon fond är, men man kanske inte hittar de allra billigaste indexfonderna på marknaden.
Lf Global saknas för att ta ett exempel.
Men Plus-fonderna och ovan nämnda HB fond med flera är billigare

1 gillning

Varför rek du Avanza Global före LF Global indexnära på Avanza?

Spiltan aktiefond investmentbolag; Nordnet 0.20% och SAVR 0.26%. Vissa fonder är billigare och andra dyrare.

Du har missat total avg på Nordnet. Den kostar lika mycket som på Avanza 0.27%.

2 gillningar

Skandia global exponering hos Fondo ska du byta till @Jacke77. Billigaste bästa du kan hitta :joy:

2 gillningar

Du hann före :grinning:

2 gillningar

Du har helt rätt. Tack för rättelsen!

1 gillning

Ändå dyrare än LF Global indexnära hos LF eller Avanza

Nae billigare, bara 0,18% inklusive transaktionsavgifter :ok_hand:

1 gillning

Vad innebär detta? Tack på förhand.

Gillar ha Isk hos större banker och kommer stanna kvar hos LF om min Isk blir flyttad någon gång :joy:.

1 gillning

Hade inte heller vågat flytta flera miljoner till Fondo :wink: Men om du kör 1% regeln så tar det ju några månader iaf, då hinner du ångra dig :joy:

1 gillning