Men SAVR Global by Vanguard är ju fri från avgifter på courtage och valutaväxlingsavgift så där är ingen nackdel
Läs igen, jag skrev “mot” vilket indikerar att jag jämför någonting (en vanlig ETF) med SAVR-ETF:en.
Det är då den vanliga ETF:en som det är courtage och valutaväxlingsavgift på.
Du kan även utläsa det genom att läsa föregående stycken som du inte citerade.
Intressant! Jag undrar hur det kommer sig att den listas med så mycket högre transaktionskostnader än andra globalfonder.
Efter mycket om och men så blir det ett flytt från Avanza, till @SAVR. Är dock lite halvt osäker kring courtage o valutaväxlings avgifterna, Global by Vanguard är ju gratis. Men de för Småbolag samt EM så “tror” jag mellan 0,10%-0,20% i courtage beroende på insättning, samt 0,19% i valuta avgift. Kanske @SAVR kan bekräfta här?=) Annars får jag kika på deras kundservice.
Portföljen kommer ungefär se ut som följade:
70% SAVR Global by Vanguard
20% Levler MSCI World Small Cap by Xtrackers UCITS ETF
10% iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc)
=Ca 0,17% i avgift samt ca 8.800 bolag
Några tankar? Nått ni hade gjort annorlunda?
Välkommen till oss!
Som du säger är SAVR Global by Vanguard fri från både courtage och växlingsavgift. Vi har även courtagefria köp (ej sälj) på ETF:er från BlackRock (dvs iShares), VanEck och Wisdom Tree, samt ETP:er från Virtune. Mao betalar du inget courtage när du köper iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) i din lista.
För andra ETF:er och ETP:er betalar du courtage och växlingsavgift som vanligt. Vår växlingsavgift ligger på 0,19 %, och courtaget ser ut som följer:
- Affärer på 1-500 kr: 0 kr i courtage
- Affärer på 501-20 000 kr: 0,20 % i courtage
- Affärer på 20 001-50 000 kr: 0,15 % i courtage
- Affärer på 50 001-100 000 kr: 0,10 % i courtage
- Affärer på 198 000 kr eller mer: 99 kr i courtage
Dessa courtageavgifter ser likadana ut för alla börser hos oss. Vårt courtage är automatiskt, så du behöver inte själv tänka på att ändra courtageklass för att hamna i rätt prisklass.
Hojta till om du inte fick svar på dina frågor!
Mvh,
Emma på SAVR
Mina tankar är att så lite som 5% värdepappersbelåning på avanza höjer avkastningen många gånger mer än skillnaden i avgift man kan få till med en sådan flytt. Inte värt det för mig.
Vilken av de tre fonderna som finns hos Avanza är bredast?
Eller sänker avkastningen
*
Har ej belåning och är inte intresserad av att ha det heller i nuläget så för mig spelar det mindre roll =)
Om man inte tror att utvecklingen över längre tid kommer vara positiv, vad gör man då på börsen?
Du kan också använda VP-kredit för att i praktiken få en säker avkastning genom räntearbitrage som motsvarar sänkt fondavgift hos en bank utan VP-kredit.
Låna via VP-kredit till låg ränta och sätt sedan in det på sparkonto med insättningsgaranti och högre ränta.
Jag har oftast fått det till att det är billigare att använda en bank med VP-kredit än att byta till annan bank med billigare fond men utan VP-kredit.
Speciellt Montrose och allra helst vid högre förmånsnivåer som har riktigt bra räntevillkor på krediten och låga transaktionsavgifter.
Man får betalt för att spara om man köper de billigaste ETF:erna och sitter på dem några år.