Om vi ska välja en småbolagsfond till 100 % aktier-portföljen - vilken?

De flesta av oss i forumet är ju ganska överens om att en småbolagsfond är bra, t.ex. på grund av stöd i forskningen (Fama-Frenchs faktormodell). Som @Arthur föreslåg så skulle vår basportfölj (100 % aktier) kunna se ut som följer:

Andel Index
70% Globalfond
10% Tillväxtmarknadsfond
10% Småbolagsfond
10% Bred Sverigefond

Vilken fond ska vi köra på som småbolagsfond (och varför)?

• Skippa småbolagsfonden
  • AMF Småbolag
  • PLUS Småbolag
  • Handelsbanken Globala småbolag
  • iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF (IUSN)
  • Annan, skriv i kommentarerna

0 röster

2 gillningar
  • AMF Småbolag innehåller i princip endast svenska småbolag (upp till 25 % på övriga nordiska börser)

• PLUS Småbolag innehåller uteslutande svenska småbolag och mikrobolag.

• Handelsbanken Globala småbolag och iShares MSCI World Cap innehåller globala småbolag.

Väljer vi AMF eller PLUS innebär det att vi dubblar den svenska delen av portföljen.

Därför lägger jag min röst på Handelsbanken Globala småbolag. ETF:en går bort just för att det är en ETF med dessa “dolda” kostnader som till viss del ger oss en inlåsningseffekt om vi väljer då det tar emot att sälja av den eller byta den då vi har betalat en engångskostnad för att få den i form av courtage, spread och valutaväxlingsavgift.

2 gillningar

En intressant följdfråga beroende på resultatet ovan, om vi väljer en svensk småbolagsfond - kan vi acceptera 20% home bias?

Säger absolut inte att det vore fel! Bara att det bör vara ett informerat beslut.

1 gillning

Nordea Global Enhanced Small Cap låter rimlig. 0,65% avg.

Kan också vara klokt att kolla några aktiva fonder på detta område - prissättning på småbolagmarknaderna är inte så effektiv som på large caps.

1 gillning

Gillar att alla skriver Handelsbanken Globala Småbolag än det fulare namnet “Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK”, någon marknadsföringsavdelning verkar de inte ha.

Beroende på hur mycket av portföljen det är så spelar det ju roll hur mycket risk man kan ta. Viktar man 10% så kan man väl ta mer risk. Det limiterar nedsidan dvs.

Om jag inte räknat fel så är ca 27-30% av PLUS Allabolag Sverige PLUS Småbolag, med extra PLUS Småbolag så har man då 13% svenska småbolag och 7% svenska storbolag, och det är passiva indexfonder såklart. Ser inte så illa ut?

2 gillningar

Jag har inte riktigt hängt med i diskussionerna, varför har ni gått från 20% till 10% home bias?
Både lysa och entrélösningarna inom SAF‐LO tjänstepension har 20% Sverige.

Både SEB Sverige index och Plus alla bolag innehåller småbolag i rätt proportion, så 10% ytterliggare svenska småbolag bara för de har gått bra förra året blir för mig fel.

Därför röstade jag på handelsbanken gl.

Men jag förstår inte viktningen av fonderna? Är det bara för att förenkla eller?

Om det är bestämt med 10% Sverige så har vi 90% globalt kvar.
14% av de 90%en bör utgöras av småbolag. Och 12% av tillväxtmarknader.

Det är egentligen inte helt rätt heller eftersom vi saknar småbolag för tillväxtmarknaderna, men fonderna som finns är för dyra i nuläget tycker jag.

Portföljen borde väl då bli

66,6% msci world
12,6% msci world small cap
10,8% msci emerging markets
10% SIXPRX/Nasdaq OMXS all-share GI

Jag vet, 1% hit eller dit spelar ingen roll men modellen borde väl vara så korrekt som möjligt sen om man vill avrunda i sin egen portfölj så kan man ju göra det :grin:

Jag menar bara att om man gör avsteg så är man ju en aktiv placerare, då har man valt att antingen övervikta eller undervikta vissa delar av marknaden. Det kan man väl göra, men baserat på vad?

3 gillningar

AMF Aktiefond Småbolag jämfört med PLUS Småbolag Sverige Index.

“Både SEB Sverige index och Plus alla bolag innehåller småbolag i rätt proportion, så 10% ytterliggare svenska småbolag bara för de har gått bra förra året blir för mig fel.”

Hur ser proportionerna ut?

Har köpt lite Amf, men lutar åt att jag hellre vill ha en global småbolagsfond. Och om SEB redan innehåller en stor andel, blir det kanske bra.

Å andra sidan, vet någon hur mycket småbolag Länsförsäkringar global index innehåller?

I princip 0. Enligt Morningstar:

image

1 gillning

Enligt de sidor jag brukar följa (t.ex. Boglehead) så bör en en viktning se ut ungefär som:

Värde Mix Tillväxt
Stora 26 25 25
Medelstora 6 6 6
Små 2 2 2
1 gillning

PLUS Allabolag (11) verkar inte ha så mycket småbolag enligt Morningstar. Så tar tillbaka kalkylen jag gjorde tidigare. Handelsbanken GI Global (37) har mer än PLUS Småbolag (35) som har mer än AMF Småbolag (27).

Det som saknas är 6% småbolag. Inte så jätte stor skillnad som skulle påvärka så mycket total avk långsiktigt. Problemet är onödigt dyr avg som Hsb tar ut. Äckligt dyrt :pensive:. Jag håller med att transaktions avg kan bli högre i småbolags index men förvaltnings avg kan inte skilja 0.40% dyrare då det är lika smidigt sköta indexfonder både stora och småbolag. Men det är så allt som kommer från HSB blir dyrare då deras global indexfond kostar lika dyrt 0.60% i avg.

Så här viktar LYSA sin globalportfölj:

image

2 gillningar

Plus småbolag Sverige index 72% på 3år.
Hsb småbolag global index 37% exakt likadant som LF Global index på 3år.
Vad är det så imponerande med global indexfond som kostar 0.71% i avg? Har globala småbolag varit bättre historisk än Plus småbolag Sverige index 0.31% i total avg på Savr. Hsb kostar 0.71% i total avg?

Vilken fond är det? VWRD har inga småbolag som rekommenderas här: https://www.bogleheads.org/wiki/Bogleheads®_investment_philosophy_for_non-US_investors#Use_index_funds_when_possible

image

Jag kan inte hitta Nordea Global Enhanced Small Cap på tex avanza eller nordnet.

Skumt med lysa att där är så lite småbolag. ETFen väger ju 12%
Men ok jag hade fel där Isf.
ETFen består kanske bara till häften av småbolag samma som Handelsbanken gl. resten medelstora bolag. Bild från lysa aktier

bild

Håller med Jack ang avgiften, väldigt dyr, och fonden bidrar inte med jättemycket men kompletterar en globalfond ganska bra. Jag kommer själv behålla den för 2021 iaf

1 gillning

Själv hade jag flyttat 30% till den fonden om avg var 50% billigare som är normalt för att följa index. Det hade jag gjort idag även om det kostar 0.71% om den hade haft 20-30% bättre avkastning på 3 år än LF Global indexnära. Annars tycker jag att Hsb småbolag index är utmärkt fond förutom den höga avg för att vara indexfond.

ETF:en Vanguard Global Small-Cap Index Fund EUR Acc består till 53 % (16 % + 24 % + 13 %) av småbolag, Så du har rätt, den består till princip bara till hälften av småbolag, övriga är medelstora.

Antar att definitionen av småbolag skiljer sig beroende på vilken aktör man frågar?

Style box för Vanguard Global Small-Cap Index Fund EUR Acc från Morningstar.se:

bild

1 gillning

Jag hittar inte heller den fonden. :frowning: