Om vi ska välja en småbolagsfond till 100 % aktier-portföljen - vilken?

HB Globala Småbolag såklart - av samma anledning som att vi inte har bara Svergie innehav i portföljen. Världen är en stor plats så varför begränsa urvalet av småbolag till 1% av marknaden? Vill vi ha mer Sverige i portföljen så är det nog bättre att öka andelen av generella Sverige fonden, inte specifikt småbolagsfonden.

Jag vill också slå ett slag för Fond före ETF så länge det finns kostnadseffektiva fonder för samma ändamål! Alltså bara ETF när det är absolut tvunget! Det har ju varit uppe förr men känns inte som det landat.
Fond att föredra framför ETF eftersom det ÄR lättare att månadsspara i en fond. RT principen är att du inte ska titta på kontona hela tiden, bara en gång om året minst. Om du måste gå in och köpa ETF varje månad så tvingas vi ju till det. Fördelen med månadssparande är ju att snitta in sig. Alternativet är att köpa minst ett års investering för ETFen på ett bräde vilket kanske inte alla är bekväma med. Ovan på det så måste man själv sitta och räkna på rätt andel istället för att lägga in en procentsats i månadssparandet.
Vän an ordning säger säkert att ”jo, men Guld är ju med en ETF i portföljerna”. Korrekt men det är också för det 1) är enda alternativet för fysiskt guld och 2) det är en typ av innehav som också kan väljas bort.
Om vi ska lägga in ETFer för sådant som det finns bra fonder för, så tycker jag vi är snett ute och INTE gör det enkelt för nybörjar är att börja spara. 95% av Sveriges befolkning vet nog inte vad en ETF är, så det blir ett ”upphill battle” att få med mer folk i att spara a la RT.

Tror min ståndpunkt är tydligt :grinning:

6 gillningar

Hur många småbolag finns hos Avanza Global? Är det också 0?

1 gillning

Spp aktiefond Global är också 0% småbolag. Det värkar vara något som man klarar sig utan långsiktigt :grin::+1:?! Ibland får man vara nöjd med det vad man får i 2000st aktier :joy:. Istället för att jaga de 6% småbolag i optimal global index borde man vara nöjd ändå och vänta på de småbolag när de växer sig lite större och hamnar bland de 2000st aktier i global index :+1:

1 gillning

Utan att vara inläst. Är någon av fonderna fossilfri/hållbar? Hittade annars SPP Sverige Småbolag Plus A?

Sjukt dåligt utbud på globala småbolagsfonder. … tycker Handelsbanken är aningen dyr för att ersätta LF global eller bara köra Lysa istället.

1 gillning

Jag röstar på den här

• SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF

forskningen visar att små värdebolag är en bra byggsten i en portfölj.

1 gillning

Småbolag ska vara bara en krydda i portföljen. Långt i från byggsten. :grin:. Var hittar man forskningen som säger att små värde bolag ska vara byggsten i portföljen?:+1:. Värkar som det är lättare hitta undervärderade småbolags aktier i Sverige än Usa/Globalt? Det kan man se på avkastningen småbolag Sverige kontra småbolag Världen.

Här kan man tydligt se att us small cap value har presterat bättre än s&p 500 dom senaste 100 åren

2 gillningar

sen hur mycket man ska ha mot små värdebolag är väl en smaksak men 5-10 % är inte fel tycker jag.

1 gillning

Plus Mikrobolag borde ju kunna vara ett bra alternativ, 0,4% i avgift.
Mvh Tobbe

Dimensional Global Target Value. I princip alla portföljer jag kan tänka mig skulle må bra av att få en slice (10-30%) av denna i sin allokering,

4 gillningar

Small cap value, den där Dimensional fonden?

1 gillning

Beror på vilket tidshorisont man har men skulle definitivt ge Dimensionals global target value en första plats om man har handelsbanken. Fruktansvärt bra diversifiering och tilt mot value, i en fond.

Har man lång sparhorisont och är riskbenägen (övervikta small cap value ännu mer tidigt under din investeringsresa) skulle jag sätta ZPRX/V som en stabil andraplats. Kostnaden är lite högre med valuta och spread, men är man villig att övervikta dessa i början av din sparkarriär minskar courtagekostnaderna över tid, vilket gör de lite billigare :slight_smile:

Tredje plats, Handelsbanken Gl småbolag. Lite åt det dyrare hållet (men vad kan man göra än att betala lite extra för ökad diversifiering…). En översyn som många tyvärr gör med denna fond är att den faktiskt har en allokering som ligger närmare Russell 2000 som jag skrivit i tidigare inlägg, så du får faktiskt en rätt så stor del medium cap (nästan 50% är medium cap!!), vilket kanske man inte vill ha om man specifikt är ute efter small cap.

1 gillning

Small cap value har ju gått jättebra på sistone men ser inget skäl för att övervikta den särskilt nu när det gått så bra. :wink:

2 gillningar

Paul Merrimann says hi! :grinning:

2 gillningar

Det finns en till global småbolagsfond som kvalar in på delad första plats också, nämligen den som ingår i Lysa’s globalfond. (Lysa bred). Vad tror ni om den?

Vanguard Global Small Cap Fund

1 gillning

Själv tycker jag att 100% Global indexfond är tillräcklig hög risk långsiktigt. Även den kan sjunka 40-45% på 1-3 års sikt under resans gång. Det kommer kännas jobbigt även detta. Småbolags fonder brukar falla 60-75% under den tiden troligtvis. Det klarar jag inte av :joy: . Även om jag vill maximera avkastninger tänker jag ändå hur det skulle kännas vid de riktigt stora nedgångar. Därför valet helt enkelt global indexfond utan så mycket Value hit och dit :person_tipping_hand::wink:.
Angående Sverige känns det tryggast Plus Allabolag Sverige index :+1:

2 gillningar

…t bra. Good enough! :wink:

Jag äger gärna lite small cap också, men inte för att tjäna mera utan att ha en större diversifiering. Senaste forskningen är inte helt säker på att försöka utnyttja klassiska anomalier och faktorer kommer att belöna sig…

1 gillning

Kör(i min leksmåbolagshink)
Global, USA, Emerging Market, Europa, Norden och Sverige och just nu har min Emerging Market gått klart bäst

1 gillning

:sweat_smile: Ha ha, vilken fond eller etf kör du med för emerging markets?