Globalfond - rekommendation

Hej!

Vet att där finns en del tråder kring detta redan, tillåter mig ändå att skapa en ny för att vara mer specifik. Finns så mycket information om ämnet, att jag inte ser skogen för alla träd :slight_smile:

Nån som kan rekommandera en global investerings fond utan ESG? Läste nånstans att DNB Global Indeks S har minst? Fonden ska finnas att välja på Avanza ISK.

Undvikar gärna Kina, men inget måste. Kanske ett ihopplock av fonder är bättre för att vara utan ESG och Kina?

DNB Global Indeks S har minst ESG utav de globala indexfonder som rekommenderas.

Hållbarhetsvärdet är en siffra mellan 0-100 som tas fram av Morningstar, där ett lägre värde betyder mer hållbar dvs mer ESG.

LF Global Index har hållbarhetsvärde 19,35
DNB Global Indeks S har hållbarhetsvärde 20,26
Swedbank Robur Access Global A har hållbarhetsvärde 19,18
Avanza Global har hållbarhetsvärde 18,37

3 gillningar

Är du redo för ETF:er så kan du göra som jag och månadsspara i SPYI courtagefritt på Nordnet. Hela marknaden typ, nu 64% USA istället för de 75 som gäller i ESG-fonderna. 4,1% Apple istället för 6,1 som LF global har.

2 gillningar

Aldrig hörd om SPYI, berätta gärna mer?

Det är en ETF, exchange traded fund, börshandlad fond på ren svenska. Här är en länk till fonden på Nordnet. Man köper och säljer andelar i fonden på samma sätt som som man köper och säljer t.ex. aktier. Detta har en del praktiska nackdelar.

• Fonden handlas i euro på tyska börsen Xetra, vilket gör att alla köp- och säljtransaktioner innebär en valutaväxling med tillhörande avgift
  • Man kan bara köpa och sälja hela andelar. En andel kostar f.n. knappt 220 euro. Månadssparar man i en ETF kommer man få en liten slatt pengar över varje månad, alltså pengarna som inte räckte till en hel andel till.
  • Man får betala courtage för att köpa och sälja fonden; om du månadssparar i den på Nordnet är det dock courtagefritt att köpa (men inte att sälja). Courtaget uppgår f.n. till som mest 0,25% av transaktionssumman, men ju större transaktioner man gör desto billigare kan man få det (läs på om Nordnets courtageklasser, man måste ställa in detta själv).

Fonden har dock också en del fördelar. Indexet som följs (MSCI All Countries Investable Markets Index) är extremt brett och innehåller över 8000 bolag i hela världen, även tillväxtmarknader och inklusive småbolag, och det görs inga ESG-exkluderingar överhuvudtaget. Avgiften är också mycket låg, 0,17%, vilket måste anses vara väldigt billigt med tanke på hur extremt bred fonden är (det närmaste man kommer i svenska fonder är väl Storebrand Global All Countries, som visserligen innehåller tillväxtmarknader men saknar småbolag; avgiften är 0,32%).

Om man tänker investera på lång sikt och är beredd att stå ut med att det blir lite pilligare än att spara i en vanlig fond så kan det vara värt besväret jämfört med en vanlig fond, men den bedömningen får envar göra själv.

4 gillningar

SPYI är absolut en bra globalfond, men det är lite deppigt att det beskrivs som att avgiften är “mycket låg” när man jämför med vad som är tillgängligt i USA (och var tillgängligt i Sverige innan nya regleringar, och nu endast är tillgängligt för professionella investerare).

En snarlik amerikansk ETF är VT (Vanguard Total World Stock ETF). Den innehåller developed markets, emerging markets, large cap, mid cap och small cap (Följer FTSE Global All Cap) och innehåller hela 9809 aktier (sista februari). Den har en expense ratio på 0,06%. SPYI innehåller ca 3670 aktier till en expense ratio på 0,17%.

Med VT får man alltså mer än 2,5 gånger så många aktier till drygt en tredjedel av avgiften. Och så tycker man ändå att SPYI är billig…

Tyvärr har skillnaden i avkastning varit ännu större i praktiken också. Eftersom VT är en amerikansk ETF betalar den inte skatt på utdelningar i amerikanska bolag, medan SPYI (irländsk) betalar 15% skatt på utdelningen.

Gjorde en jämförelse över de senaste dryga 5 åren för att se historisk skillnad i CAGR. Valde 23/12 2019 som startdatum eftersom det var en sällsynt stillastående dag, vilket gör att slutkurserna för den europeiska handeln och den amerikanska är någorlunda rättvisa trots att de kommer från olika klockslag. För att slippa valutaväxling valde jag den variant av SPYI som är noterad i USD, inte den i EUR. I denna jämförelse är det hela 35 punkters skillnad mellan VT och SPYI. Men kanske finns det orättvisor i jämförelsen, den är snabbt gjord.

Den billiga SPYI kostar i praktiken ändå en hel del jämfört med det billigaste som finns. Hoppas prispressen kan fortsätta i EU. En global all-cap-indexfond ska inte behöva kosta över 10 punkter.

5 gillningar

Det är ingen mening med att reta sig på sådant som man ändå inte kan göra någonting åt. Precis som de allra flesta privatpersoner kan jag inte handla med amerikanska ETF:er, så det är liksom ingen idé att jämföra med dem. SPYI är billig jämfört med svenska globalfonder.

Hoppas kan man ju dock, och det finns tecken till priskrig på globala ETF:er, Amundi Prime All Country World (WEBN) kostar t.ex. bara 0,07%. Inga småbolag i den dock, och den är än så länge ganska liten (mätt i förvaltat kapital, alltså). Går inte att månadsspara i courtagefritt på Nordnet heller.

1 gillning

Jag håller i stort med dig, och som sagt, SPYI är en bra fond.

Men, jag tror att med ett ökat medvetande om vad som är möjligt så kan det ändå leda till att investerare börjar agera på ett sätt som trycker ner avgifterna. Även på detta forum uttrycks det ibland att det är ok att en globalfond med emerging markets kostar hela 30 punkter eller till och med 40 punkter. Och det kan jag tycka är en lite passiv inställning till höga avgifter.

Och med tillräcklig upprördhet över att vanliga privatsparare inte får tillgång till de billigaste fonderna kanske EU kan lätta lite på regleringarna om inte den europeiska fondindustrin får upp farten.

1 gillning

Låter ju interessant. Är inte kund hos Nordnet, men det kan jag ju bli. Funderar på att öppna ett konto där jag bara månadspar SPYI kurtagefritt, sen “glömma bort” kontot och kolla igen efter 20 år. Nackdelen som du säger, blir ju att när man måndsspar blir en slant över, så får man ju bara köpa ekstra andel då och då.

Har du räknat på hur lång tid man ska ha kvar SPYI för att gå break even jämfört med tex DNB Global Indeks? Tänker på valutaväxlingsavgift och kurgage vid salg.

Kan se att den har funnits sedan 2011 så lär väl knappast försvinna? På Nordnet är den märkt med tysk flagga men registerat på Irland, samtidigt som State Street Global är amerikansk? Är inte så van vid ETF, omedelbart tycker jag det verkar komplext, men är väl bara något skattetekniskt och för att uppfylla EU krav?

Tänkte inte på att vi får betala så mycket mer för ETF i Europa. Bra detaljerat förklaring! Har själv några Vanguard S&P500 jag köpte för länge sen, kommer inte bli såld i när framtid.

1 gillning

Den finns hos Avanza också, men hos Avanza kan man inte månadsspara i den courtagefritt som man kan på Nordnet.

JFB gjorde ett bra räkneexempel i det här inlägget angående tidsperspektiv, men där räknas det med köpcourtage: Fond vs ETF på långsikt - Nr 2 av JFB

State Street är en mycket anrik amerikansk bankgigant med rötterna i 1700-talet, och är tillsammans med Blackrock och Vanguard en av de tre stora indexfondförvaltarna där borta. Fonden är precis som många andra fonder registrerad på Irland av skattetekniska skäl; Irland är något av ett skatteparadis för fonder. Att den har tysk flagga på Nordnet och Avanza beror på att börsen den handlas på, Xetra, drivs av Deutsche Börse i Frankfurt am Main. ETF:en finns också listad på ett antal andra europeiska börser, i t.ex. London, Paris och Rom, men för oss svenska privatpersoner är det bara Xetra som är någorlunda enkel att handla ETF:er på.

1 gillning

SPYI har “bara” 3600 innehav ca trots att den ska följa MSCI ACWI IMI indexet som täcker 99% av den investerbara världsmarknaden.

Vill man enkelt få fler innehav själv, ca 4300-4400 st, kan man köra:

80% DNB Global
10% DNB EM
10% Handelsbanken Globala Småbolag.

Snittavgift 0.25%