Hej,
Vad skulle ni föredra om ni investerar 1-2 gånger i månaden?
Alternativ 1: VWCE eller WEBN 100%
Alternativ 2: DNB Global Indeks S 70% + PLUS Allabolag Sverige Index 20% + Storebrand Emerging Markets A SEK 10%
Motivera gärna varför tack!
Hej,
Vad skulle ni föredra om ni investerar 1-2 gånger i månaden?
Alternativ 1: VWCE eller WEBN 100%
Alternativ 2: DNB Global Indeks S 70% + PLUS Allabolag Sverige Index 20% + Storebrand Emerging Markets A SEK 10%
Motivera gärna varför tack!
Jag kör 100% VWCE med 10% värdepapperskredit på Avanza. WEBN är också ett bra alternativ men relativt ny. Fördelen med ETF är att du kan köpa och sälja på dagen och slipper exkluderingar. Finns också en del ETF:er som inte går att hitta i form av en vanlig fond. Det kräver att du köper hela andelar och helst lite större belopp. Är det mindre belopp (<1600kr) så är alternativ 2 absolut vettigt.
Jag är dock osäker på om övervikt Sverige (home-bias) är bra val. Jag är lite mer inne på Small Cap Value (10-20%). Tyvärr går det inte att köpa just den ETF jag kikar på just nu då KID-dokument inte är översatta till svenska.
Tack för svaret.
Jag är också sugen på investera i VWCE men det känns lite dyrare än WEBN?
Jämför man VWCE och WEBN ser det ut såhär:
VWCE
Index som följs: FTSE All-World index
Innehav: 3,618
Avgift: 0,22%
Startades: 2019 kom VWCE men Vanguard FTSE All-World har funnits sedan 2012.
WEBN
Index som följs: Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap index
Innehav: 2,321
Avgift: 0,07%
Startades: 2024
Båda investerar i hela världen men VWCE har större innehav och har funnits längre.
Om du har flera msek, WEBN pga den låga avgiften. Om du är i startgroparna alternativ 2 för att slippa tänka på spread, courtage och växlingsavgift.
Tack för att du delar med dina tankar ![]()
Antar att de följer olika index, men är det någon som lite snabbt vet vad det är som gör att denna etf underpresterar storebrand all countries (orange) senaste 3 åren? Trodde den högre avgiften för storebrand skulle väga tyngre än skillnader i index.
Tack, Målet är att investera 5000-10000 i månaden.
WEBN är billig men som Nevexit824 nämnde att den relativ ny.
Räkna både varianter mot DNB i 10 år vilket etfer är billigare?
Vet faktiskt inte varför Storebrand presterar bättre senaste 3 åren?
Så skulle det mkt väl kunna vara
Ännu en sak att ta i beaktning när man investerar ![]()
Du kan tex köpa DNB global indeks S på Fondo för 0,11%. För ETFer är avgiften ofta likadan hos alla mäklare men det tillkommer växlingsavgift och courtage samt spread. Jag tror montrose är billigast med 0,10% växlingsavgift just nu, men SAVR har lägre minimicourtage om du ska köpa mindre ordrar. Ett annat alternativ är SAVR Global by Vanguard.
Hursomhelst tror jag du blir nöjd med vad du än väljer då det är bra alternativ du presenterat
På Nordnet kan du jämföra Storebrands fond i EUR mot olika ETFer… sen räkna på courtage och valutaväxling utöver detta.
Ser ganska bekvämt ut med vanlig fond.
Själv har jag valt alternativ 1, 100% WEBN. Jag tror att risken för beteendemisstag är mindre om man väljer att följa en enkel strategi som att köpa en enskild fond (en billig, global och marknadsviktad sådan) än om man väljer någon mer komplicerad variant.
Jag förstår din poäng. Ett annat alternativ kan också vara att investera i Storbrand Global all men det känns denna fond exkludera.
Man önskar sig en vanlig fond som följer en global index med över 2000 innehav utan exkludering.
Jag är på gränsen att investera alla mina sparade i denna ETF men det känns att den är relativ ny?
Om man känner sig tryggare med en fond med längre historik så är SPYI ett alternativ. Den har funnits sedan 2011 och kostar 0,17/%/år och är eftersom den inkluderar småbolag bredare än WEBN och VWCE.
Denna verkar väldigt intressant. ETF med 3668 innehav ![]()
Skulle du våga sätta in alla dina sparade på nätmäklare såsom Fondo?
Yes. Jag har störst kapital hos Fondo (80% dnb global indeks s och 20% plus sverige allabolag). Sen har jag liten dutt småbolag på nordnet samt lysa för bredden. Jag sneglar på Montrose men har bara spiltan aktiefond investmentbolag där änsålänge. När de släpper VP kredit kanske jag flyttar över DNB dit för hävstång.
Tack, Har du flyttat dina fonder Avanza till Fondo? Sålde och köpte? Blir det igen skatt konsekvens sen?