Spännande nyheter för alla faktorinvesterare här på forumet! Jag behöver även er hjälp, ni som identifierar er som sådana.
Avantis har lanserat en ny Small Value UCITS ETF: “AVWS - Avantis Global Small Cap Value UCITS ETF”.
Problemet: Dessa ETF:er finns i dagsläget inte tillgängliga på varken Nordnet eller Avanza. Jag hoppas på er hjälp för att ändra på detta!
Det som behövs är att kontakta Avantis, Nordnet och Avanza för att be dem prioritera att lägga till denna ETF på sina plattformar. Här nedan har jag sammanställt kontaktuppgifter och bakgrundsinformation som kan vara användbara. Avantis behöver översätta ett legalt fakta blad och investeringsplattformarna behöver lägga upp produkten.
Om ETF:en
I forumet Rational Reminder (skapat av Ben Felix) diskuteras denna ETF flitigt. I tråden “Search for an ideal UCITS EU factor portfolio part 2” (med över 1 000 inlägg) kan diskussionen sammanfattats så här:
“AVWS replaces ZPRV/X to cover SCV (higher factor loadings, covers more of the world).”
eller
“AVWS ersätter ZPRV/X för att täcka SCV (Small Cap Value) med högre faktorbelastningar och en bredare täckning av världens marknader.”
Observanta läsare kan se att ETF:en ligger uppe på Nordnet men den är tyvärr inte tillgänglig eftersom Avantis inte har fixat KID dokument på Svenska. Därför är det särskilt viktigt att vi skriver till Avantis.
Jag får upp detta när jag försöker köpa på Nordnet “Det här värdepappret är inte tillåtet att lägga en köporder i då det saknas ett KID (Key Information Document) på svenska”
Fascinerande. Den har ju funnits länge hos Nordnet nu till exempel men utan svenskt faktablad? Då kanske det är på ingång där också.
Eller är det ett utländskt faktablad som presenteras på Montrose? Eller verkar den bara gå att köpa utan att vara tillgänglig i praktiken? Av samma anledning som på Nordnet?
Så det går att handla avantis på nordnet nu?
Se två svar från nordnet nedan
Hej
Jag informerar dig att berörd avdelning har beviljad belåningsgrader för dessa ETF:er men, för att dom ska gälla behöver handel ske i dessa ETFer.
Avantis Global Equity UCITS ETF (AVWC) / IE000RJECXS5 har fått en belåningsgrad om 80%
Avantis Emerging Markets Equity UCITS ETF (AVEM) / IE000K975W13 har fått en belåningsgrad om 70%
Hej
Jag informerar dig att gällande Avantis Global Small Cap Value UCITS ETF (AVWS) / IE0003R87OG3 behöver vi först aktiv handel i denna ETF tills vi kan undersöka att erbjuda den en belåningsgrad. Om du väljer att köpa minst en aktie/andel kan du åter skriva till oss så undersöker vi då möjligheten att lägga till en belåningsgrad!
Det är min uppfattning att det här är en viktig ETF för faktorinvesterare. Den är global och därför bättre än att kombinera ZPRX/ZPRV utifrån ett regionperspektiv. Den har även en bra metodik, något Avantis är kända för.
Indeed. Pusha American Century bara. Det är vad jag själv har gjort. Ju fler ju bättre.
Nederländsk svampsoppa är förvisso smarrigt som bara den men i Sverige har vi väl också bra saker… Västerbottensost, Kalix löjrom etc. …
Finns förresten ej ännu heller något faktablad på svenska på Nordnet. Kollade precis. Den som väntar på något gott… Man får väl sitta på sina händer så länge
Förstår inte riktigt detta; borde det inte vara topprio att fixa översättningar av KID för samtliga språk när man lanserar ETFer i EU? Hur jobbigt kan det vara att översätta ett tre sidor långt dokument liksom? Och det blockar hela länder från att kunna handla deras fonder.