Värdepapperskredit på Avanza

Är det någon som använder värdepapperskredit på Avanza för att få hävstång på sitt sparande?

Kan det vara värt att tex låna 100k (ränta 1,29%) för att lägga in extra i tex en global indexfond?

Vad ser ni som använder detta redan för för- och nackdelar med värdepapperskredit? Något man bör tänka på?

4 gillningar

Det finns nog oändligt med trådar som behandlar detta ämne. Testa söka!

2 gillningar

Det är ju givetvis bra om man är säker på en uppgång.
Tyvärr är man ju inte det. Arbitrage existerar i princip inte.

Om börsen går ned > 30% på kort tid kommer jag använda min värdepapperskredit.

Nej, men om man är övertygad i sin långsiktiga investeringsfilosofi att man kan nå en genomsnittligt årsavkastning på 6-7%, då är det ytterst rationellt att belåna portföljen åtminstone lite grand. Så länge man har koll på reglerna och inte belånar för mycket.

Jag har kört med en svag hävstång i över tjugo år.

4 gillningar

Tips är att hålla dig en liten bit bort från gränsen till nästa kostnadsnivå, så att det inte slår över när börsen svänger.

Sen är det alltid bra att räkna på vad som händer om börsen skulle gå ner med x % (även när man inte har belåning).

1 gillning

Jag har använt det och tjänat några extra procentenheter. Sedan 2021 har jag överpresterat Storebrand Global All Countries med 17 procentenheter. Med nästan samma sammansättning av portföljen, så den största anledningen är just krediten. I nedgångar har skillnaden varit mindre eftersom hävstången gör att det går snabbare nedåt.

Det är på bekostnad av att du ökar risken. Det är inte säkert att det lönar sig, du kanske bara betalar ränta till Avanza år ut och år in. Eller så förlorar du massa pengar. Lånet ska i vilket fall betalas tillbaka någon gång så det är inte gratis pengar. Du bör vara ännu mer långsiktig och dessutom bör du räkna med att inte minska lånet bara för att det är nedgång på börsen.

En till fördel är att det går använda krediten för att minska tiden utanför marknaden när du byter värdepapper. Jag har bytt ut Avanza Global till Plus Global och kunde då lägga köporder samtidigt som säljorder. Samma sak när Avanza körde en kampanj där man kunde köpa ETF courtagefritt under 1 dag, bara att maxa krediten så jag kunde utnyttja kampanjen och samtidigt lägga säljorder på min vanliga globalfond.

Se till att du söker en tillräckligt stor kreditlimit så du att du inte behöver utöka den hela tiden. Räkna ut vad du kommer behöva de närmaste åren.

1 gillning

Ja! Det är bra om man kan stå emot en kraftig nedgång på börsen utan att byta räntenivå!

Åt andra hållet finns det också en effekt att marginalräntan är dyr när man byter ränteklass, eftersom den nya räntan gäller för hela lånet. Därför är det allra mest optimala att ligga någonstans i mitten/övre tredjedelen av en ränteklass. Det minskar marginalräntan samtidigt som man har marginal för nedgångar. Tycker man att detta låter krångligt (och det är det ju) så kanske man inte ska ha värdepapperskredit.

2 gillningar

(inlägg raderat av författaren)

2 gillningar

Jag är som mest intresserad av kredit när det dippar men då har jag ju redan använt den. :rofl:

Det är faktiskt ett litmustest på om kredit är lämpligt. Är man intresserad att låna när börsen gått bra så kanske det är fomo. Är man en person som lånar mer när börsen lyser rött så kanske man har nerverna som krävs.

Det viktiga är att sova gott om natten. Man ska inte ha så mycket på börsen att det knyter sig i magen.

2 gillningar

Det bästa vore såklart att applicera STOR hävstång när börsen kraschat och vänder uppåt men det är som bekant svårt att veta när kraschen vänder. Vore det inte rationellt att helt enkelt alltid vara belånad men utgå ifrån en belåningsgrad som tål en krasch, exempelvis applicera 7% här och nu om man bestämmer sig för att köra på belåning? Då tål man en krasch utan att bli överbelånad men får också extra avkastning om börsen tickar vidare uppåt.

1 gillning

Yes! Exakt så kör jag. Det är faktiskt också en variant på “time in the market beats timing the market”.

1 gillning

Jo, absolut. Särskilt om man dessutom vill vara ganska passiv och ligga fullinvesterad i indexfonder. Jag brukar försöka ligga mellan 6-9% över tid.

1 gillning

Med samma resonemang tänker jag att man helst bör ligga 90-95 % av den valda räntenivån för att minimera tröskeleffekterna. I min erfarenhet så räcker det gott och väl för att slippa oroa sig över det dagliga bruset, och det gör inte så ont att råka hamna över nästa tröskel ett par dagar. Vid värre sättningar går månadssparandet helt enkelt till att komma ned under gränsen igen.

1 gillning

Tycker det är värt att ha iaf under 10 % känns som väldigt fördelaktigt, jag valde att ta runt 8 % i tullkoaset. Denna månanden sänkte jag den från 5 % till noll dock, börsen har ju en tendens att överreagerar åt både hållen. Har börjat fundera på att höja den till kanske 7-17 % om tillfälle ges. Annars köper jag bara som vanligt.

Skulle säga att det var precis tvärtom för mig. Under corona var det kredit jag använde friskt när det sjönk och sjönk väldigt fort. Då hade man inga cash att stoppa in så där vilket gjorde kredit till den enda, smidigaste och bästa lösningen. Det är just när det blir snabba fall och man vill fynda som kredit är som bäst.

1 gillning

Jag använder 10% kredit på Avanza för att köpa korta räntefonder, ger inga stora pengar emellan men nästan riskfritt så varför inte.

Ett alternativ är certifikat eller ETF med hävstång. På IBKR har jag mest TQQQ och UPRO, men en grund i VT.

På Avanza har jag ett litet lekkonto där jag kör en del OMX x3. Jag har inte räknat på det, men misstänker att avgiften/adminförlusten där är lägre än med ett portföljlån. Sen kan jag justera vilken hävstång jag använder enkelt.

Jag skulle gärna ha en globalfond med hävstång på Avanza, men jag tror inte det finns. Avanza Auto 6 har 14% hävstång. Det är det närmaste, men är så klart långt ifrån de 300% jag leker med.

För övrigt har jag för mig att Skandias traditionella kapitalförsäkring (alltså årliga utbetalningar) har något i stil med 25% hävstång.

Till slut kan sägas att det kändes urkasst att sitta med UPRO när CoVID kom. Där förlorade jag definitivt på hävstång just för att det var omöjligt att säga var botten var och jag klev ur vid något tillfälle. Det kom flera låtsasbottnar och de knivarna vred hårdare och hårdare i bröstet. Gick naturligtvis inte in sen, för jag var för rädd. Det krävs rediga cojones (eller ointresse av att följa börsen) för att stå ut.

AP7 Aktiefond använder 25 % hävstång och har haft en bra utveckling. Montrose Global 125 är ett bra alternativ till AP7 som går att köpa på Avanza.

1 gillning

Tack! Det kan ju vara något att titta på. (Ytterligare en fond som heter “global”, men som bara är utvecklade marknader.)