Hur mycket hävstång borde man ha?

Hej.
Jag är ca 20 år och arbetar för stunden, men kommer till hösten att börja studera till civilingenjör. jag har ett samlat sparande om ca 650 tkr placerat i aktier samt 40tkr på sparkonto. Har relativt bra inkomst fram till sommaren därefter kommer jag leva på CSN de kommande 5 åren

Jag har funderat på att börja nyttja avanzas hävstång, men är inte säker hur mycket jag borde utnyttja? borde man hålla det säkert och endast använda upp till 1,99% räntenivån eller borde man gå fullt ut till 7.99% ränta. Vad är en rimlig hävstång att nyttja samt till vilken ränta?

Grymt med så mycket sparat redan i din ålder! Imponerande :slight_smile:

Personligen är jag försiktigt positiv till hävstång (även om jag just nu inte nyttjar det själv) men jag skulle inte låna till 7,99% ränta (5,59% efter ränteavdrag) för att investera på börsen. Det ligger alldeles för nära den förväntade realavkastningen för att det ska kännas lönt och tryggt.

Om jag skulle låna så skulle jag försöka hålla det till en ränta under 4% (2,8% efter ränteavdrag). Så typ bolån eller billig portföljbelåning om man kan hitta som du till 1,99%. Om det verkligen är ett långsiktigt sparande så hade jag kanske vågat mig på runt 25% belåning, förutsatt att räntan inte är för hög. Någonstans mellan 10%-25% i belåning kanske?

3 gillningar

Varför vill du ha hävstång? Det är bara en onödig risk, inklusive en emotionell risk som kan leda till att du agerar i panik när de hettar till - särskilt om du inte tidigare upplevt hur du reagerar när det stormar.

0.6mkr*1,1^50 = 70 mkr.

Det största risken att du inte når dit är du själv.

Lån kommer inte hjälpa dig där :slightly_smiling_face:

Lycka till!

tänkte inte ens på att man får ränteavdraget. minskar risken utan tvekan

1 gillning

har läst artiklar om att folk generellt sett tar för liten risk i ung ålder och vill maximera min förväntade avkastning då jag har en lång sparhorisont 10+ år

2 gillningar

Vill du köper certifikat/ETF som ar hävstång eller vill du låna pengar från Avanza genom att använda dina aktier som säkerhet? Jag betalade inte ränta när jag köpte Xact Bull 2 som har hävstång 2. Jag betalade courtage. Det är Avanza som godkänner dina aktier och räntnivå. Olika aktier har olika belåningsgrader. Vissa aktier har mindre belåningsgrad än andra eller noll belångsgrad. te.x. aktie Cheffelo har 0 belångsgrad medan ABB aktier har 80% belåningsgrad.

Du betalade ränta indirekt med avgiften.

1 gillning

TS vill ansöka värdepapperskredit hos Avanza för att köpa flera värdepapper.

I avsnitt #209 pratar Christian Tjurhuvud om hur han räknade på optimal hävstång på olika fonder, om det funkar vet jag inte men kan vara intressant lyssning om du funderar i de banorna.

1 gillning

min uppfattning är att de flesta ETF/certifikaten med hävstång ger en mindre optimal hävstång då de ombalanseras varje dag, men om det är en mer effektiv metod för att uppnå hävstång ser jag inget fel att nyttja dem istället. hade dock främst tänk på värdepapperskredit

Börja testa i liten skala så du blir bekväm med det och kan förstå och värdera risken det innebär. Själv kör jag med ca 49% belåning, men jag är också trygg med det och har lärt mig hur det fungerar. Sen kan du ju balansera den ökade risken genom ditt val av värdepapper samt köpa över tid vilket minskar risken. Att inte ta en risk - är också en risk…

Jag har mitt sparande både hos Lysa och Avanza plus tiny andel hos Nordnet. Allt sparande hos de olika aktörerna är fördelat på olika globala indexfonder samt mindre andel emergin markets. Jag har nyligen skaffat värdepapperslån genom Avanza för hävstång samt möjlighet att nyttja ränteavdraget. Tanken är att flytta tillgångar från Lysa till Avanza om/när marknaden går ner för att kontrollera räntenivån och undvika margin calls. En osäkerhet jag har med upplägget är om jag kan fortsätta med värdepapperslån om ränteavdraget för lånen tas bort. I det fallet kommer jag att ersätta andelen värdepapperslånen med lån på bostad.

Har en liknande setup med en uppdelning mellan Lysa & Avanza (+ lite kvar på den vanliga banken där jag har övriga bankärenden).
Kommer snart också få ett arv efter en äldre släkting som avled i höstas (vet inte exakt storlek än men det kommer nog öka den totala portföljen med 40-50 %). Är just nu inne på att sätta in detta i ett ISK på Avanza och placera merparten i global indexfond, snarare än att amortera på huslånet som i skrivande stund har ca 4,8 % ränta, dvs lägre än den avkastning jag förväntar mig över tid från portföljen (särskilt inkl ränteavdraget).
Har då också börjat klura på om man då bör nyttja det utrymme som de befintliga placeringarna på Avanza + tillskottet från arvet ger till att låna så mycket som man får till 1,99 % ränta och ge det långsiktiga sparandet (25+ år) en extra skjuts.
Det som oroat mig har varit risken att vid en större börsnedgång att räntan på detta då ska gå upp, men det var nog en bra tanke att man kan se Lysa-sparandet som understöd och flytta pengar därifrån till Avanza för att behålla 1,99 % ränta.