Är det en dålig idé?
Någon annan som belånat för att investera med hävstång på börsen? Hur mycket och till vilken ränta?
Är det en dålig idé?
Någon annan som belånat för att investera med hävstång på börsen? Hur mycket och till vilken ränta?
Det kan nog vara en bra idé med belåning om man har koll på vad man gör. Om man inte har koll kan det tvärtom vara förödande.
Ungefär som att man kanske inte bör sätta sig i en Formel 1-bil det första man gör efter att man fått körkortet. Bättre att börja lugnt med EPA-traktor och arbeta sig uppåt vartefter man får bättre skills och förståelse.
Exempel på frågor man kan ställa sig:
Om en risk är värd att ta bör till viss del höra samman med hur värdefullt det man kan vinna är. Vad är det du tänker dig ska bli annorlunda i ditt liv om det faller väl ut?
Är du inte nöjd med sådan inkomst att du har råd investera 40 tusen i månaden och redan har stor förmögenhet ? Du har redan råd investera så mycket utan att blanda in krediter,det borde räcka utan att bli girig.
Med sådan månadssparande blir du mångmiljonär ganska snabbt ändå utan att ta ännu högre risk ![]()
Jag har som mest haft 5% belåning till en ränta mellan 0-1,99%. Det har lönat sig, men betar bit för bit av belåningen ner till 0%.
John Skogman verkar ha blivit rik på belåning i enskilda aktier. Risken är nog stor att man bränner sig helt förödande om man inte har stenkoll på vad man håller på med och vilka risker man tar.
Belåning har jag kört med i åratal men inte så stor andel som du hade tänkt dig. Jag brukar lägga mig på ca 10 procent
Jag är i samma situation. 3.6 milj kr KF global aktieportfölj (eget kapital) och sen tillägg med 20% belåning med ränta 2.49%. Investerar ca 55k kr per månad men jag använder krediten och köper bara vid nedgågar. Har varit ganska bra hittils. Att belåna portföljen innebär risk, så jag tror max 20% är okej. Men inte mer. Räntan 2.49% är bara 0.49% mer än RBs styrränta så jag tycker är kanonbra.
Förstår jag dig rätt att du köper för 55k per månad via kredit? Jag antar att eftersom du köper med egna pengar vid nedgång så håller du belpningen någorlunda konstant på 20%?
Pga räntekostnaden och beroende på hur din portfölj ser ut så sjunker din riskjusterade avkastning med kanske 20%, bara du är medveten om det och förstår att din sparhorisont bör vara längre.
Jag med ca 30% belåning till Nordnets lägsta ränta.
Tvärtom. Köper med Kredit vid nedgångar, eftersom vid en nedgång man behöver köpa mer än 55k kr! Sen återbetalning av krediten med insättningar varje månad.
Tycker du ska kolla upp lifecycle investing. Vad har du för sparhorisont och vilken ålder är du spelar jättestor roll. Men generellt låna pengar till 3% för att få 8-10% låter bra. Dock är usa på ath så kanske avvakta lite.
Jag kanske missar något men att använda hävstång är väl lika med att öka snittavkastning men också risk. Men jämfört med breda indexfonder så finns det väl andra fonder som redan har högre avkastning och risk, tex “tillväxtföretag”. Varför skulle det vara bättre att låna och betala räntekostnad än att investera i såna?
Rent generellt så är det alltid bäst att välja den investering som har högst (förväntad) riskjusterad avkastning och applicera hävstång på den. Men tar man hänsyn till räntekostnad så finns det såklart en brytpunkt när det kanske är bättre att välja en annan grundinvestering, som du är inne på. Ett problem är att det är svårt att uppskatta den långsiktiga riskjusterade avkastningen på olika investeringar.
Personligen så anser jag att globalt aktieindex har för låg riskjusterad avkastning (och därmed för lång sparhorisont och för stora max drawdowns) för att använda hävstång på.
Hävstång gör att det går bättre när det går bra och sämre när det går dåligt. Om du är redo på att börsen kan falla 50% när ditt privatliv utmanas genom tex arbetslöshet eller olycka etc. På lång sikt, om inget går fel, så är hävstång matematiskt gynnsamt.
Tänk också på att om börsen crashar 30-50% så höjer avanza din ränta och kan ev kräva att du betalar av en del av lånet vilket lätt kan leda till att man får sälja i det sämsta läget som finns. Bestäm din hävstång på en nivå som aldrig kommer att stressa dig. Du har en superfin takt redan. Var sköldpaddan, inte haren.
Dina inlägg är väldigt insiktsfulla.
Utan kunskap har jag tänkt i liknade banor och kör mycket med hävstång på DNB Norden som jag tänker kombinerar Nordenbörsernas högre avkastning med låg risk jämfört med att bara välja en sverigefond.
Vad använder du hävstång på?
Utfärda säljoptioner så får du hävstång utan att betala ränta.
Delta*strike/totalt kapital = 20% ligger jag på.
Upp mellan 20 till 26% i år beroende på depå
När det gäller aktier så tror jag hypotesen stämmer ganska bra - att man får bäst riskjusterad avkastning om man följer marknadsvikt. Själv kör jag en allvädersportfölj enligt Jakten på den “ultimata” allvädersportföljen som jag tror ger betydligt högre riskjusterad avkastning än bara aktier.
Man skulle gissa att en portfölj med 100% aktier (marknadsvikt) över 30+ sparhorizon ger högre riskjusterad avkastning jämförd med en som har typ 60% aktier? Har du några historisk data som visar den?
Det beror på hur man ser det, jag har värdepapperslån med mina värdepapper som säkerhet men har också motsvarande saldo på sparkonton.
Dvs. jag kan när som helst släcka lånen utan att behöva sälja värdepapper.
Räntan på sparkonto med insättningsgaranti är efter skatt drygt 1% högre än låneräntan och det får jag då riskfritt.
Brukar inte köra högre belåning än ca 10%.