Hej, jag har lite funderingar kring värdepapperkrediter. Avanza erbjuder krediter till 2,34% ränta (max 25% av kontos värde). Är jag dum om jag tänker att man hade kunnat lägga dessa 25% i Avanza global på 10+års sparhorisont? Tanken bygger ju på 7% avkastning över tid. vad är eran erfarenhet och syn på värdepapperkrediter?
Det är många på forumet som nyttjar värdepapperskredit på delar av sitt sparande. Jag själv inkluderad.
Hur hög belåning/hävstång man känner sig bekväm med, är förstås individuellt. Mellan 10-25% är väl vettigt (jag snittar nog runt ca. 15%).
Lämpligt är väl att undvika att ligga precis vid taket för en ny räntenivå, pga. börsens rörelser (d.v.s. ”riskera” att plötsligt hamna i en högre räntenivå än man tänkt).
Jag avslutar min kredit helt nu. Har det mesta av kapitalet på KF och där försvinner ju avdragsrätten helt.
Har inte riktigt fattat hur man betalar av räntan i praktiken för denna sorts lån?
Räntan dras automatiskt vid varje månadsskifte från det konto du använt värdepapperskrediten. I alla fall på Avanza.
För de högre förmånsnivåerna och lägre belåningsgraderna har Montrose så låg ränta att det är dumt att inte låna.
Låna pengarna och sätt dem på sparkonto med insättningsgaranti.
Gratis pengar i form av ett riskfritt räntenetto om/när sparräntan är högre än låneräntan.
Hade inte en tanke på att räntan va avdragsgill. Det får man ju också räkna in i ekvationen. Kör allt på ISK ![]()
Jag gissar att fler privatpersoner har förlorat pengar på belåning än tjänat.
Detta eftersom att de individer som vågar tar stor risk med sina portföljer och belåna dem samtidigt är den personlighetstyp som är minst lämpade att belåna sina portföljer.
Typ: Lena som är 50 år som loggar in en gång om året för att kolla sina fonder borde börja belåna sin portfölj, medan Erik 25 som dipp-köper Intellego borde sluta med sin belåning.
Detta är dock en gissning från min sida. Det vore kul att se statistik på det.
Så är det nog. Jag undrar om det är någon här på forumet som använder belåning för att slippa vinstskatt vid uttag, eller någon som har räknat eller funderat på vad det skulle ge för effekter.
Lite på samma tema som jag undrar över:
Låt säga att man har en väldigt skev fördelning på vanlig depå.
Låt säga 100 % Sverigefond som man inte vill sälja pga skatteskäl.
Ökar man då, eller minskar man risken i portföljen om man med belåning köper en globalfond så att Sverige minskar till 50 % ?
I regel skulle jag säga att risk inte är endimensionellt och att man därför generellt inte kan säga att en portfölj har högre eller lägre risk än en annan, men i ditt scenario krävs det väl femtio procents belåning, och då borde även ett litet börsfall kunna utlösa en tvångsförsäljning (och en plötslig börshalvering skulle innebära bankrutt), så det är svårt att se hur 100 % Sverige skulle kunna vara mer riskabelt än det.
Hej!
Det är helt vettigt med värdepapperskredit och det är så jag gör för både mitt sparande och min fästmös(via fullmakt). Belånar upp till 1,25 hävstång dvs upp till 21%. Balanserar med nya insättningar månadsvis och har hela upplägget beskrivet här om du vill kolla, inkl. Kalkylark exempel: Min långsiktiga strategi - DNB Global Indeks S 125
“Räntan” för krediten har jag dock fimpat, då det är lättare att bara överamortera in på kontot istället för att hålla på med extra överföring.
Belåning är bra om du ser det som riskhantering. Själv använder jag belåning och har gjort som regel åt mig att jag använder endast belåning vid större nedgångar i global indexfond, sannolikheten att de sjunker mera är ju lägre om man faktiskt köper i en någorlunda dipp.
haha, jag vill veta hur diskussion gick när du fick fullmakt till hennes sparande
låter helt ärligt lite sus.. varför gör hon inte bara det själv? Ni bor ju på samma ställe så du kan ge henne råd?
Ni som kör med belåning, har ni ändå någon form av buffert på bankkonto eller räntefonder, och hur tänker ni kring det?
Jag vet inte om det är detta du menar, men frågan låter lite som en vanlig feluppfattning att man på något sätt tjänar på att ha ett lån p.g.a skatteeffekt. Förtjänsten kommer av att du har en större investering och således en större vinst vilket kompenserar för räntekostnad och i förlängningen högre skatt.
Om jag varje år vill ta ut säg 100 kronor på ett konto som i nuläget är på 1000 kr med gav på 500 kr. På uttaget är 50% vinst och således 15 kronor i skatt. Om du har belånat kapitalet till 3% ränta och lånat 500 kr, så kommer du betala en ränta på 15 kronor. Denna kvittas mot vinsten och ingen skatt att betala. Dock har du istället gjort en förlust i att ha betalat en ränta på 15 kronor så netto noll i kassaflöde. Pengarna har gått till banken istället. Din vinst kommer av mer kapital i arbete till en avkastning som överskrider räntan.
Som svar till trådstartaren @CaffeineCapitalist Ja, jag kör med belåning. Det rullar på med runt 10-20%. Fluktuerar lite då jag använder kreditlinan som ett sätt att frigöra kapital för andra investeringar på ett snabbt sätt. Om man har en icke spelmissbruksmentalitet och tråkig konservativ investerarprofil ser jag det som ett relativt okontroversiell tillägg.
Nej, det jag menar är att man under FIRE istf att sälja av säg 4 % (av ursprungsbeloppet inflationsjusterat) per år och betala 0,96 % i vinstskatt så utökar man värdepapperskrediten med 3,04 % och tar ut de pengarna skattefritt.
Vi har varit ihop i över 15 år, har barn, kan varandras BankID osv osv. Hon litar helt och hållet på att valen jag gör i hennes vägnar är exakt samma som de hade varit för mig själv - vi önskar varandras bästa i alla lägen. Kortare svar är annars är att hon inte bryr sig och att vi har 100% varandras tillit typ. ![]()
Ja alltså det kan ju vara helt oskyldigt inte säger jag emot det, men det låter lite suspekt
#överbeskyddandepappapankman
Strukturen är riskfylld oavsett hur mysig och trygg relationen är idag, nåja inte mitt problem ![]()
Ja du tar ut det skattefritt, men istället betalar du ränta, så netto har du ofta en högre kostnad (vilket alltså är det en del missar)
Men det är helt rätt att det inte är en förkastlig strategi att öka sin belåning istället för att minska sitt kapital, och sedan på lång sikt ha en belåning som ofta landar på måttliga värden och t.o.m kan vända och gå mot 0% (men kan bli problematisk om man har otur och inte agerar). Här är en formel på belåningsgrad för fix avkastning och räntekostnad