Belåning vid nedgång (avanza superlånet)

Hej!

Jag har gått i tankarna att belåna portföljen med hjälp av Avanza superlånet vid en eventuell nedgång. I så fall kommer de belånade pengarna gå in i globala indexfonder (a-global & a-emerging) vid en större nedgång på 30/40/50%. Jag kommer också endast ta 10% belåning för att utnyttja nollräntan. I övrigt är jag ung.

Jag upplever själv detta som väldigt rationellt att göra men det som hindrar mig är:

1. Jag kan inte veta när bästa tillfället att ta lånet och investera är. Borde man sätta upp regler för detta kanske? T.ex. att investera extra vid 30, 40, 50% nedgång?

2. Jag har aldrig varit med om en ordentlig krasch (var med i corona, men med väldigt lite pengar). Så även om jag känner mig säker på att jag kommer agera rationellt så vet jag inte hur det kommer kännas när det väl händer.

Vad har ni för tankar och erfarenheter om belåning?

3 gillningar

Näe så är det ju.
Är väldigt bra att ha uppsatta regler för sig själv i hela sin investeringsfilosofi.
Skulle absolut säga att det kunde vara ett sätt att göra det på, blir som ett litet extra ”månadssparande” om väl börsen sjunker.

Jag själv kör belåning till och från, däremot använder jag det mest för att teckna IPOs :slight_smile:

Däremot i Coronakraschen så gick jag in med 5% i belåning, varför just 5%?, jo för att fortfarande vara på den säkra sidan att inte gå över 10% så jag börjar behöva betala ränta på lånet(precis som du är inne på) :slight_smile:

1 gillning

Jag har valt att belåna min 100% aktie-portfölj till en för mig rimlig nivå. Långsiktigt.

Tanken bakom det är att jag i slutänden alltid kommer att vinna på det då börsen över tid upplever mer uppgång än nedgång. På så sätt introducerar jag mer risk. Det kostar till och med en liten summa men jag gör det medvetet och för mig känns det okej. Hävstången fungerar mot både håll. Jag håller mig i alla fall långt bort från riskzonen där det blir tvångsförsäljning.

Nu när marknaden är ‘stabil’ håller jag min belåningsgrad rund 15%. Jag motstår frestelsen att låna mera och mera. Sjunker min belåningsgrad på grund av en stigande börs så fortsätter jag med mitt månadssparande och lånar lite extra. Och sedan är det också helt okej att den ökar lite efter en nedgående trend på börsen. I så fall fortsätter jag helt enkelt med mitt vanliga månadssparande utan att låna extra och sedan brukar den sjunka igen. I normalläge i alla fall. :slight_smile:

Som Robin skriver bör man ha en tanke bakom belåning, fatta vad man håller på med och ha det som en del av sin strategi.

Vad jag kommer göra efter en stor börsnedgång (typ 40%) vet jag inte än men det kan hända att jag medvetet ökar min självvalde belåningsgrad rejält för att investera ännu mera. Precis som man “ska göra”… frågan blir självklart när jag sedan går tillbaka till min önskade 15% men det tar vi då. Och då pratar vi marknadstiming… :slight_smile:

6 gillningar

Kollar man bakåt och kollar nedgångsperioder under 100 senaste åren så…

Det är vanligt att börsen faller 1,5 år vid fallande konjunktur.
Ibland faller börsen tre år i rad ex 2000-2003 och 1929-1932.

1929-1932 gick börsen ned 90%.Orkar köpa aktier belånat och se att det sjunker 90%

Nedgång på 50-60% har också hänt några gånger, extra jobbigt om man belånat och sedan får se kraftigt fall.
Klarar du av att med stigande förluster belåna och köpa ännu mer som fortsätter gå med förlust, igen och igen under ett par års tid?

Rika tillsammans har ett avsnitt om en 100-års portfölj med viktig lärdom:

En slutsats från 100-års portföljen var att det är väldigt dyrt att gå in och köpa upp sig på mer av en tillgång om den tillgången inte stiger under lång tid.
Kan det stämma?

Ja! Jag kollade på statistik (dow jones industials nedladdat från finance.yahoo.com) och och gjorde modeller i excell och kan bekräfta att det kan vara dyrt att köpa upp sig på mer när det faller.

Den strategi som var dyr var att använda en fix storlek på sitt aktieinnehav, medan strategin att hålla en fix proportion mellan ränta-aktier var lättare att hålla.

Fix storlek exempel: Du börjar mer 1000000 kr, 500000 i aktieindex och 500000 i riskfri ränta. När börsen går ned tar du pengar från räntedelen för att köpa aktieindex så att aktieindex alltid har ett värde av 500000. Hur påverkar det den totala portföljens värde?
Både i treårsfallet 1929-32 och i fallen under finanskrisen 2008-09 tog allt räntekapital slut när man varje månad köpte mer av aktieindex som gått med förlust för att ha konstant 500000 i aktieindex!

Faktum var att man var tvungen att ha 60% cash/ränta och 40% aktieindex när de värsta lågkonjunkturerna började för att kunna ha råd att köpa mer aktieindex så aktieindex-delen hela tiden höll den bestämda storleken.
Alltså, i de värst nedgångarna behöver man innan nedgången ha ex 400000kr aktieindex och 600000 räntekapital för att på botten av nedgångarna ha spenderat allt räntekapital och ha 400000 aktieindex och 0kr ränte-cash.

Det låter fel, men mina beräkningar bekräftar påståendet i Rika tillsammans avsnitt om 100-års portföljen om att det är dyrt att köpa upp sig på tillgångar som inte stiger.

Så, den som belånar gör klokt i att gå ur marknaden när trenden inte är tydligt stigande. Belåning fungerar när börsen stiger, men inte när börsen sjunker mycket och under lång tid.

6 gillningar

Jag kan nog tänka mig att gå in med Avanzas superlånet, men endast vid ett kraftigt börsfall. Det måste nog ner 50 procent om jag ska våga. Jag har lite torrt krut att använda mig av, och min tanke är att lägga in 20 procent av det vid en 20 procentig nedgång, ytterligare 30 procent vid en 30-procentig nedgång, och ytterligare 40 procent vid en 40-procentig nedgång. Notera att mitt torra krut utgör ca 10 procent av vad jag har investerat, så det är inte jättemycket. Men går det ner till minus 50 procent så lägger jag min mina sista 10 procent och satsar på superlånet fullt ut och langar in det på börsen så snabbt jag kan, ungefär samma fonder som Lifebojen nämner. Det som kan hända att börsen sjunker ännu mer, men jag bedömer att sannolikheten för ett fortsatt fall i det läget inte är jättestor, varpå jag är beredd att ta den risken.

Detta är bara så jag tänker, förmodligen gör jag fel då jag håller 10 procent av mina investerbara pengar utanför börsen i förstaläget, men jag skulle ha svårt att sova om natten om jag inte gjorde det.

2 gillningar

Är det så det funkar då? Jag blir lite förvirrad av att läsa om superlånet på deras sida, men hittade denna information. Borde det då inte krävas en nedgång på 88% för att bli överbelånad om belåningen är 10%?

Okej! Spontant känns det som att jag inte skulle våga ett liknande tillvägagångssätt. Men intressant verkligen!

Har du erfarenhet av en krasch med belåning?

Och belånar du via superlånet? Till vilken ränta?

Men är inte tesen att aktier går upp på längre sikt?

Och jag kanske inte hänger med i dina exempel riktigt men borde det inte lönat sig att få hävstång på de krascherna?

Säg att man sätter upp en regel att belåna dig efter en nedgång på 50%. Borde inte nedsidan minska ju mer börsen sjunkit? Och uppsidan med belåning öka?

Överbelånad, ja. Du är överbelånad när belåningsgraden är 90%. På den belåningsgraden betalar du också ca 6% ränta på hela lånet.

@Robin ville alltså stanna under 10% belåningsgrad så att han slipper betala ränta.

2 gillningar

Okej, då är jag med!

Hur funkar lånet i praktiken då?

Och är det lönt att gå för belåning på 5%?

Detta känns som det mest rationella kanske. Skönt att vara fri från skulder.

Intressant läsning! Tack!

1 gillning

Glöm inte bort att enligt § 6 i kreditavtalet har Avanza rätt att säga upp krediten med en månads uppsägningstid. Och enligt § 9 kan Avanza ändra villkoren i avtalet 30 kalenderdagar efter att de har skickat ett meddelande till kunden.

Nordnet har liknande villkor.

Det är inte otänkbart att banken vill visa sig duktig och “ta ansvar” i en rejäl börskrasch och säga upp krediterna och försämra lånemöjligheterna. Att för kundernas bästa, naturligtvis. :wink:

11 gillningar

Viktigt inspel! De villkoren visste jag inte om.

Tänk på att tabellen gäller för ett belåningsvärde på 80 %. Belåningsvärde är inget som är statiskt.

Banken ändrar då och då belåningsvärdet för olika värdepapper, och om det är något företag som går dåligt kan det sänkas. Om belåningsvärdet minskar till 60 % vid en nedgång ökar risken att du blir överbelånad eller får betala hög ränta. Tabellen är inte längre giltig, eftersom den gäller för ett värdepapper med 80 % belåningsvärde. Inte det värdepapper med 60 % belåningsvärde som du nu har.

Kursnedgång samtidigt som sänkt belåningsvärde kan bli som någon sorts hävstång i minskad kreditvärdighet när börsen rasar.

3 gillningar

Hej hej,

Som du förstår finns det många olika åsikter om belåning. Precis därför är det så viktigt att du fattar vad du håller på med. I mitt fall där jag belånar rund 15% får jag höra två saker:

• Va? Bara 15%! Vad dumt av dig! Du skulle behöva låna 50% för att få en bra effekt!
  • Va? Hela 15%! Du bör aldrig använda lånade pengar på börsen. Skam på dig!

Jag är så pass gammal att jag kunde ha varit med på både IT-kraschen och Finanskrisen men på den tiden hade jag ingen aning vad aktier var och slösade hellre bort hela min lön på andra saker. Jag vet att man inte kan jämföra Coronakraschen med de två men jag fick i alla fall provsmaka.

Vad som hände var att jag inte i förväg hade genomtänkt hur jag skulle agera om min belåningsgrad plötsligen steg “rejält” av sig själv. 15%, 16%, 18%… Jag började använda delar av mitt månadssparande för att krampaktig hålla fast till den och på så sätt dämpa effekten. I efterhand kände det lite sådär att jag gjorde det så medan andra började pumpa stora delar av sina reserver i aktier. :nerd_face:

Nu har jag kommit fram till följande slutsats: 1) Jag har valt att ha 15% som utgångsläge. 2) Det finns en långsiktigt tanke bakom det och jag gör det på min 100%-aktie porfölj. 3) Andra som inte eller inte ännu belånar har så klart 0% som startpunkt. 4) När marknaden eskalerar så pass mycket att andra börjar belåna och använda “sitt torra krut” är det inte mer än att jag har ett litet försprång och jag kommer göra samma sak. :slight_smile: Vad jag gjorde “under kraschen” var alltså precis rätt.

Jag använder Superlånet och sitter på nivå2 som kostar 1,24% i ränta. Jag är långt från nästa nivån. Hela min belåning är baserad på Avanza Global och Avanza EM. Dessa två fonder utgör inte hela min portfölj utan typ 70% tillsammans.

Personligen tycker jag att detta med belåning är en intressant fenomen i sparandet och jag klev över till “the dark side”. Fast i mindre omfang. Jag är inte sugen på att försvara mina val så andra får gärna låta bli kritisera. :wink: Men jag hoppas att du i alla fall fått en bild av hur jag tänker och satt upp det hela.

PS: … och detta är inte finansiell rådgivning heller… haha.

7 gillningar

Haft samma tankegångar med ca 5% belåning. Ligger nu på precis över 9% och 1,24% ränta efter en lyckad utflykt i GME :wink:. Problemet för mig är att vid ombalanseringar med insättning av kapital så försöker jag hålla belåningen på 5%. När jag tänkt efter så betyder det ju att jag köper aktier när det är dyrt och sedan lägger pengar på hög när aktier är billigt?

2 gillningar

Det stämmer och känns inte bra. Men jag ser på det såhär: vad man egentligen gör är att hålla sin hävstång och därmed sin risknivå på samma nivå genom att sänka sitt lån. I och för sig har det ingenting med att “sälja när det är dyrt och köpa när det är billigt” att göra. Fast det är precis vad man gör. Eller bättre sagt NÄR man gör. Haha.

Låter man det vara eller höjer man själv sin belåningsgrad markant då håller man på med marknadstajming och ändring av sin risknivå. Egentligen är det precis därför det bästa du kan göra. Korrigera och nollställa din belåningsgrad med varje insättning.

Inte som jag som fyller på varje månad det finns utrymme och ändå låter det stiga till 17%/18% innan jag ingriper. :slight_smile:

Det är (k)lurigt det där med belåning.

PS: … och som jag skrev känner jag inget behov att övertyga andra men beskriver bara mina tankar och strategi kring det hela.

1 gillning

Vill poängtera att det är extremt viktigt att ha en bra tydlig strategi som är ordentligt stresstestad när det kommer till belåning.

Då gäller det att ha funderat kring sin rätta belåningsgrad i följande scenarion.

1. När marknaden gå bra
  2. När marknaden kraschar
  3. Under återhämtningsperioden
  4. Efter återhämtningen

Antingen väljer man en lite högre belåningsgrad i situation 1. Men då på bekostnad av att man inte har så mycket utrymme att öka belåning när marknaden sätter sig.
Eller lite lägre belåning i situation 1. Vilket då ger större möjligheter att ta extra risk i samband med en sättning.

Jag har under flera år legat med i min bok lite högre belåning, pendlat lite mellan 5-15%. Under Corona ökade jag min belåning till ca 25% för att sedan trappa tillbaka under hösten. Just steg 4 hade jag också helt missat, önskar jag hade tänkt igenom det bättre i förväg.

Skulle nog inte rekommendera att ha någon högre belåning än 5-ish procent till någon som inte redan tagit sig igenom minst en krasch obelånad och vet hur det känns och lärt sig hur man reagerar känslomässigt.
Fördelen med att sitta på låg belåning är ju att man istället har större möjlighet att öka risken i portföljen när börsen är ”billig”. Så inte tvunget så att man missar tåget för att man låter bli. Man hoppar bara på en annan vagn.

5 gillningar

Belåning är onekligen ett kraftfullt verktyg. Som många skrivit gäller det att fundera igenom ordentligt själv vad som är en lämplig nivå och hur man ska hantera belåningen.

Sen är allmänna råd kanske lite trubbiga, att ligga med 50% belåning i GME är en sak och 5-15% belåning med globalfonder som säkerhet är i min värld vitt skilda saker.

Jag tror personligen att ligga på en nivå där en rejäl krasch inte skapar problem, så man kan fortsätta köpa när det är billigt utan att ta hänsyn till lånet. På samma sätt som att man hade lånat med bostaden som säkerhet.

Säg 10% belåningsgrad vid högt värderad börs. Vid 60% fall har man då 25% belåningsgrad, vilket är långt, långt från margin call. I detta scenario kan man helt enkelt bortse från belåningen vid kraschen och fortsätta köpa tillgångar.

Ni som nämner Avanzas gratislån, det är ju så litet att de flesta kan hantera det via lön eller blancolån i en nödsituation (allt behöver ju inte betalas tillbaka heller).

Är man väldigt riskavert så är belåning inte lämpligt, utan mer en portfölj med räntekomponent som rekommenderas på bloggen

3 gillningar

Jag har satt upp min passiva portfölj till slut med belåning 5-7% med superlånet med följande fonder:

Avanza Global
Spiltan Investmentbolag
Avanza Emerging Markets

Jag saknar dock småbolag och undrar om nån vet om jag kan ha AMF Småbolag eller HB Gl Småbolag på samma ISK (kredit) trots att dessa inte ingår i superlånet ? Eller måste de ligga på ett eget ISK?

Just nu gör de det för vill inte att de räknar 6,11% ränta.

Vill inte belåna småbolag , men vill ha dem på samma ISK som de belånade fonderna, om det går.

1 gillning