Använder ni belåning, och i så fall hur mycket?

Hej,

Belåning kan vara ens vän men även fiende, nu i dessa tider där svenska börsen har gått ner ca 20-30% under 2022 (hittills). Kan det inte vara bra att öka belåningen?

Jag har lånat 250 000 Sek (kommer öka belåningen 50 000 ytligare) där jag betalar ca 1700 Sek i ränta varje månad, jag ser räntan som konsumtion i min privatekonomi. Sen kan de tilläggas att jag är 28 år har fast anställning (jobbar inom revision) och månadssparar 5 000 Sek varje månad. Använder mig av Nordnets belåning och min ränta kommer att minska till ca 1-3 % vid tidigare OMXPIs ATH, där planen är att minska belåningen drastiskt.

Tankar eller åsikter?

Mvh
Farsan

Använder inte belåning just nu men funderar ibland på att göra det. Speciellt för fondbyten då jag skulle kunna sälja och köpa samtidigt. Det går bra om man har många fonder. Men jag har bara 1-3 fonder samtidigt och mitt nuvarande kreditutrymne räcker inte. Det har hitills inte varit aktuellt att öka det heller.

Vissa fonder har tappat mycket och en del av dem tror jag har väldigt stor potential inom en inte alltför avlägsen framtid. Då vore det läge att belåna sig. Men de får börja röra på sig först och jag måste umgås med tanken lite mera.

Behöver inte belåning. Ligger 45% likvid.
Är en del av strategin att inte ha 100% på börsen då jag anser att jag har tillräckligt för att kunna göra FIRE redan nu.

Skulle börsen falla 20-50% till kan jag köpa på mig mer med min buffert.

3 gillningar

Jag har använt och använder belåning relativt friskt, både bolån och värdepapperskredit ger en bra hävstång i mitt tycke. Jag är strax över 30 år.

Jag har dock inte överstigit 25 % portföljbelåning, under vilket Avanza tar en ränta på 2,29 %. Din ränta låter hög - 8 %? Det är för dyrt för mig personligen.

Jag kör med omkring 30 % belåning just nu.

1 gillning

Hej,
Har lagt till belåning i portföljen under året. Ligger just nu på 13% i belåning och ca 10 månaders månadsspar.
Kan tänka mig att öka upp belåningen till ca 20-25%.

1 gillning

Ja, vi använder belåning. Ca 25%.

1 gillning

Jag har lånat 2,5 miljoner och investerat i en bostadsrätt som jag hyr ut. Supernöjd med direkt inkomst varje månad :slight_smile:

20 % belåning. Justeras vid den årliga ombalanseringen.

Belånat en passiv hink med 10 procent i belåningsgrad med en ränta 0,99 procent.

2 gillningar

Använder ibland Avanzas första nivå av belåning (nu 0,99% ränta, tidigare 0%). Främst som en kortsiktig kredit efter större nedgångar.

Jag som trodde att du var i början av din börsresan :wink::face_with_hand_over_mouth: ! När jag ser 45% likvid tänker jag direkt på arv eller bortglömda pengar i sparkonto :joy::+1: .

0% belöning just nu och ända in till döden :face_with_hand_over_mouth:. Har aldrig lånat pengar i hela mitt liv och kommer undvika det till 100% även i fortsättningen. Bortse att jag har 25 tusen i kreditkort Remember flex och 5 tusen i Bank Norwegian Visa. Här fuskar jag lite men betalar hela fakturan i slutet av månaden :+1:

2 gillningar

Belånad hos avanza med räntan 2,29%

Medvetet “bortglömda” pengar på konton.

31% belåning just nu på Avanza, men flyttar delar från en annan ISK som kommer täcka beloppet. Min plan är att försöka ligga omkring 25% belåning dem närmsta åren, det är en bekväm risk-nivå för mig då jag tar diversifiering på stort allvar :slightly_smiling_face:

1 gillning

Bara 85%, på mitt hus. :rofl:

Har kredit på mina avanza konton men är för feg för att använda det.

1 gillning

Målet är minst 40 % belåning på avanza global, ligger på 41 %.
Runt 30 år med fast jobb, bra lön och hög sparkvot.

1 gillning

Frågan är väl om det går ner säg 25%(10% bara nu) och du måste sälja?
Hur bra blir snittinkomsten då?
Låna för att lägga på exempelvis börsen är det många som ångrar.

Kommer nyttja belåningen försiktigt om min portfölj (i dagsläget 94/6 aktier/pengar) faller ytterliggare 10-15 % enheter från sin toppnotering.

Inflationen gör framtidsutsikterna osäkra.

Förformatterad text`Bolagen kan mycket väl åka på en rejäl recessionssmäll i värderingarna under 2023. Det känns som att de flesta blåsor faran över. I won’t.