Belåna sin portfölj på Avanza - Erfarenhet?

Jag har läst att det är möjligt att belåna sin portfölj på Avanza och därmed utöka sitt innehav med “mer pengar” mot en mindre ränta.

Har ni erfarenhet av detta? Jag funderar på att flytta mitt ISK från Nordea till Avanza, om, jag inte kan förhandla mig fram till något bra hos Nordea.

Hur mycket får man belåna?

Jag använder värdepapperskrediten. Allt med den fungerar smidigt och är väldigt automatiserat, men man måste vara trygg med allt det innebär att använda den.

5 gillningar

Ok.

Upp till 90% alltså, men varför ökar räntan väldigt mycket vid större belåningsgrad?

Funderar på att belåna 90% isåfall och smacka in allt på en global fond.

Ok. Trygg med att vara belånad menar du?

Ja, trygg med de ökade riskerna som belåningen innebär, med planen att hantera eventuella konsekvenser. 90% är vågat, min belåning ligger mellan 3-4% och lånet kan lösas på ett par dagar med likvider från ett sparkonto.

2 gillningar

Vad jag vet kan man inte förhandla räntorna. Orsaken till att räntan är lägre för låg belåning är att risken är mycket lägre (såklart). Tänk på att belåningsgraden mäts kontinuerligt så om man går över ex 10% betalar man räntan på 25% nivån, och går man över 90% kan det bli tvångsförsäljning, vilket är trist vid tillfällig dipp.

1 gillning

Vid 90% belåning krävs det inte mycket svängning på börsen för att det ska bli så kallade “margin call” där du antingen tvingas sätta in mer pengar akut eller så tvångsförsäljer de dina innehav. 90% är lite extremt kan jag tycka. Dels blir räntan hög men risken också. Jag tror jag har 20% ca, det känns som en OK nivå för min del.

4 gillningar

Jag har belåning hos Avanza. Utnyttjar den dock väldigt sparsamt.
Hur mycket man får belåna beror på hur din portfölj ser ut.
Rent spontant, så måste man verkligen förstå belåningens nackdelar, samt ha en strategi gälland belåning. Hävstången gäller ju även negativt.
Sedan kan belåningsvärdet ändras av Avanza, vilket kan omkasta belåningsgraden.
Ett tips är att bara belåna exempelvis global index till Max 5-10% belåningsgrad eller bara stora ”trygga” pjäser gällande aktier även där är rådet att hålla belåningen låg.
Alternativet se till att du har pengar att täcka belåningen om behov uppstår.
Blir man överbelånad, tvångsförsäljer Avanza aktier.

1 gillning

Oh, nu vaknade jag till lite.

Så, om portföljens värde sjunker under en period, då är jag de facto tvungen att skjuta in kapital som täcker upp belåningsgraden, och om inte, tvångssäljer avanza min portfölj?

Jaha, nej tack. Då kan de behålla det.

Då kan man lika gärna ”för hävstång” när räntorna sjunker, belåna på huset och skjuta in pengar på börsen istället.

Och där får man väl tänka lite kring om fonder eller en del stabila tråkiga utdelningsaktier är lämpligast.
:ok_hand:

3 gillningar

Hej

Har följt detta forum en tid och kände nu att det var dags att skapa en användare.

Jag har erfarenhet av Avanzas värdepapperskredit sen just över två år år tillbaka och kör det på två konton, en ISK och en KF och har varit med att belåna upp mig sen börsen toppade just innan 2022. Tycker det fungerar oerhört smidigt. Har varit med om överbelåning några gånger (typ 5-6)då det dippar ner av olika händelser, men även då t ex belåningsvärden ändrats och försämrats med kort varsel. Kände att jag behöver nyansera vad som egentligen händer då en blir överbelånad. Visst Avanza kan sälja aktier för att reglera en överbelåning, själv har jag aldrig varit med om att det hänt mig, däremot har jag fått en admin avgift på 99kr vid ett tillfälle då jag råkade bli överbelånad och missade att reglera det innan marknaderna stände. Men i övrigt så är det bara att sälja av några lämpliga aktier (förslagsvis de med lägst belåningsvärde då de har störst effekt på en överbelåning)

Har ni frågor om taktiker kring värdepapperskredit eller vadsomhelst kring värdepapper koppla till handel med aktier på olika marknader, belåningsvärden, skattemässiga för/nackdelar kopplat till belåning och räntekostnader, samt skillnader ISK jmf KF vid underskott av kapital, kvittningsmöjligheter osv ja hur allt fungerar egentligen för det är lite krångligt vid en första anblick. så fråga på bara :+1:

Jag har på mitt ISK: Ränta 6,49% (ordinarie räntan på privatebanking) Belåningsgrad 49% Hävstång 1,96
och på KF: Ränta 6,49% (ordinarie räntan på privatebanking) Belåningsgrad 54% Hävstång 2,17

Jag ångrar att jag inte upptäckt detta med värdepapperskredit tidigare då jag hade kunnat dra nytta av det mycket mer tidigare då räntorna var lägre. Men även givet nuläget då tycker jag att det är värt med både kostnaden och avkastningsmöjligheterna det ger. Ligget på +75% för 2023

2 gillningar

Hej!

Måste man gå in och kolla varje dag om man är överbelånad? Eller får man ett meddelande?

Tack för svaret!

Hej

Det kommer ett meddelande ifrån Avanza, men sen är det ändå bra att försöka ha lite spelrum mao belåningsutrymme tillgodo om börsen skulle gå ner en del. Det går ju på avanza att testa hur mycket ens belånade konto klarar i nedgång innan den blir överbelånad. Vid överbelåning ger det också mest “effekt” på överbelåningen att sälja de aktier som har lägst eller ingen belåningsgrad för att komma till rätta med en överbelåning. Det utgår också en administrativ avgift om en är överbelånad över dygnet till nästa dag, vilket också motiverar att hålla på på belåningsnivåerna med jämna mellanrum

2 gillningar

Intressant! Nu när det är lätt att få minst 3,9 % ränta på ett rent konto (t ex Lysas sparkonto) med insättningsgaranti känns det som en no-brainer att belåna 10 % av sitt innehav på Avanza till 1,99 % ränta (som jag antar att man också får göra ränteavdrag på?)

Men hur funkar det rent praktiskt, är de pengarna på något sätt låsta till att köpa andra värdepapper (i samma ISK?) eller blir det bara som ett ökat saldo där som man skulle kunna ta ut och sätta in på ett konto istället?
Kanske dock är en lite teoretisk fråga, i praktiken lär man ju köpa lite fler andelar i lämplig indexfond.

Som ett ökat saldo.

1 gillning

Detta är väl innan avgifter som ligger på från 0,24%? Då finns det ju bättre alternativ på Avanza om du ändå ska låna pengar där. Lättare att flytta runt på en plattform, om du skulle behöva göra det.

Ja det är möjligt att det finns andra bättre alternativ (får t ex 4% på Handelsbanken just nu om jag binder 3 månader), det var mest som exempel för att illustrera skillnaden mot det man kan låna för 1,99 %.

Sen ska jag erkänna att jag hade missat de 0,21 % avgift på Lysas sparkonto, där jag just nu har husbufferten. 3,69 % är ju inte dåligt jämfört med tidigare, men helt riktigt att Avanzas är bättre som t ex inte bundet ger 3,75 %. Så man kanske ska orka flytta husbufferten dit istället.

Jag vet inte hur Lysas sparkonto är att plock ut från, men att flytta BARA för att optimera 0.06%-enheter kanske inte är någon mening :stuck_out_tongue:

1 gillning

Kör belåning 3-5% max
Enbart indexfonder

Belåningsutrymmet går bara att handla andra värdepapper med på samma konto. Samt att det är bättre att köpa aktier eller aktiefonder med det jmf med att laborera med räntefonder då den senare innebär en del jobb fast värdeskapandet blir väldigt begränsat

Om man är nyfiken på belåning är det ett bra tips att börja i liten skala för att förstå det fungerar och hur den ökade risken med slår på gott och ont innan man ökar belåningen till en nivå som man känner sig ok med.Inte sällan tänker vi att det är jätteriskabelt att handla aktier på kredit jmf med hus och bil.Speciellt intressant blir det när de senare över tid verkligen inte genererat lika mycket värde över tid som aktier,vi tror att de är säkra. bilar som exempel går ju definitivt ner i värde relativt snabbt.