Ny här formumet / rikatillsammans. Jag har tittat på en hel del avsnitt, läst på sajten och formumet.
Jag har en fundering när det gäller Lysa vs. Nordnet. I dagsläget har jag ett mindre Lysa sparade (20%) samt en basportfölj (80%) Nordnet. Egentligen hade jag tänkt lägga lejonparten på Lysa men det finns en svaghet jämfört med Nordnet som jag funderar över.
Detta är att jag kan belåna portföljen på Nordnet vilket inte går på Lysa vad jag känner till. Eftersom portföljen är väldeversifierad är möjligheten till belåning med rimliga villkor relativt stor.
Syftet med möjlighet / ha belåning är i min att ha torrt krut utan att för den skull inte vara fullinvesterad.
Alternativet vore att ha en större andel i kontanter, d.v.s att inte vara fullinvesterad och därmed riskera en lägre avkastning över tid eftersom det kan ta lång tid innan tillfälle / behov uppstår.
Egna tankar om saken, hur resnonerar du och varför?
Avanza har ju fortfarande 0.99% ränta för belåningen upp till 10% eller 50k som max.
Har själv lånat upp dessa pengar och satt in motsvarande på ett räntekonto som ger mer än så.
Jobbar du på nivån att du är bredd att belåna och du också letar tillfällen med köpläge så förstår jag inte vad du skall med Lysa till. Lägg allt på Nordnet och skapa en billigare portfölj.
Det stämmer förvisso att läget med räntorna är ett helt annat idag jamfört med bara nått år sen. Så helt enig om att det inte är något superläge att belåna just nu. Min fråga handlade mer om att Nordnet ger dig den optionen i framtiden, då kanske ränteläget är mer gynsamt. Det får man väl avgöra där och då.
Min tanke var att framtida möjligheter till belåning möjligen överträffar andra fördelar med Lysa.
För min egna del håller jag med om detta. Men det beror ju mycket på riskaptit och sparhorisont.
Jag personligen skulle inte använda krediten för att timea marknaden - jag är fullinvesterad hela tiden med värdekredit. Men det är ju högst individuellt hur man vill göra så klart. Men om man ändå inte använder krediten aktivt kanske den fördelen mot lysa minskar.
Tror du får låna upp till 3 miljoner så länge belåningen är under 10% - jag har belåning över 50k till 0.99%.
Bra inut @marcusl
Något lägre avgifter för Basportföljen är väl också en av fördelarna med att “sköta det själv” på Nordnet/Avanza etc.
Jag är enig om att man inte bör ha “tajma marknaden” som en del i sin sparstrategi.
Av egen erfarenhet har det funnits perioder där marknaden överreagerat och där i princip kunnat köpa vad som av kvalitetsbolagen / indexfonder och fått god avkastning. Senast jag lyckades med det var sommaren 2020 där jag hade allt i “torrt krut”.
Det visste jag såklart inte säkert då, det hade ju kunnat fortsätta ner i källaren.
I Feb 22 satt jag turligt nog i samma sists. Trodde dock i min enfald att historien skulle upprepa sig, tvärt om blev det ett utdraget förlopp som vi fort.f lever i. Förlorade stort eftersom jag tidigare investerade med långt högre risk (för högt upp i trappan).
Idag är jag väl ungefär +/- 0 jämf. med Feb och lyckades kliva på några kurspressade aktier under oktober. Jag blev varken rikare eller fattigare på ovan, däremot absoberade jag en massa risk som jag aldrig fick betalt för (utöver erfarenheten).
Alltså, en god släng tur idioti…
Strategin framåt är alltså att minska risken rejält genom basportföljen utan att ge upp optionen att kunna agera vid “tillfällen”.
När det gäller att nyttja krediten tänker jag inte att man precis måste tajma marknaden egentligen.
Vid ett scenario där hela havet stormar och min portfölj tappar -20% på kort tid (säg 90 dagar) så vet jag ju att jag köper till lägre pris än innan stormen. Ifall det i efterhand visar sig att jag kunnat ha is i magen och vänta 1 vecka och fått en ännu bättre kurs är inte så viktigt eftersom att tajma markanden inte var syftet. Det handlar alltså om att agera på det man vet säkert och ganska säkert.
Säkert: Innehaven har tappat 20% på kort tid.
Ganska säkert: Markanden tenderar går upp över längre tidsperioder
Vettigast vid ovan scenario vore nog att använda kredit såsom man hanterar månadssparade, d.v.s att göra det i steg för att minska risken för “dålig timing”.
Ny här på forumet och efter att ha lyssnat på avsnitt och läst runt på forumet inser jag att Lysa troligtvis är den bästa lösningen även för min del. Vore skönt att helt kunna släppa kontrollen och bara låta sparandet ”sköta sig själv”.
Jag har dock en liknande fundering som trådskaparen. Idag finns mitt sparande i olika indexfonder på Avanza med en belåning på ca 10%. Som jag förstått det är det normalt en god idé att använda sig av belåning givet att sparandet är på lång sikt (>10 år), och att det därför borde vara bättre att få en hävstång i sparandet än lägga alla pengar på Lysa utan hävstång.
Tänker att jag skulle kunna belåna min bostad istället, men att räntan i så fall är betydligt högre än de 1,99% Avanza erbjuder.
Belåning på bostaden är normalt sätt säkrare då det aldrig är pengar som banken kräver tillbaka direkt, dvs de kan dock kräva att du inte kan flytta från bostaen förens mellan skillnanden är betald eller något i den stilen (Jag är inte bostadsägare) Men jab nämde nått om detta i ett av sina avsnitt. @janbolmeson
Bortsett från den risken du nämner att Avanza skulle kunna kräva tillbaka pengarna - är det värt (maximera avkastningen på sikt) att behålla sparandet på Avanza med hävstång, eller borde jag istället flytta allt till Lysa? Tänker jag fel när jag förutsätter att det blir mycket mer lönsamt att behålla det på Avanza?
Edit: En annan fördel med Avanza är väl att belåningen inte syns på en kreditupplysning och påverkar således inte min kreditvärdighet, på samma sätt som ett bolån gör.
Jag har belåning på Avanza och har haft det i två år, nej det stämmer att lånet inte syns vid en kreditupplysning. Det som däremot kan ge indikationer på att det finns en skuld är att det är taget kreditupplysningar av Avanza, samt att en möjligt kan ha ett större underskott av kapital i deklarationen utifrån räntekostnaderna (om man lånat en del)