Lysa är dåligt av det enkla skälet att det inte går att belåna portföljen…
Välkomnar synpunkter…
Lysa är dåligt av det enkla skälet att det inte går att belåna portföljen…
Välkomnar synpunkter…
Härligt att du har en åsikt!
Har du lust att berätta varför det är dåligt att det saknar belåningsmöjlighet?
Är belåning bra?
Har du exempel som är? Varför är dom bra?
Har du en fråga du vill ställa?
Håller med, Lysa är för ”avskalat”. Några anser att detta är positivt, andra att det kan bita en i rumpan senare. Jag tillhör den senare kategorin.
På vilket sett anser du det som avskalat? För lite kontroll på vad som hamnar i portföljen?
För lite valmöjligheter kanske är ett bättre uttryck. Belåning, kapitalförsäkring för privatpersoner, guld etc. Även om dessa saker inte känns så viktigt i nutid (ofta pga att man helt enkelt inte vet bättre, och heller inte uppmuntras söka den kunskapen) så kan det komma väl till pass i framtiden.
Det första jag vill medge är att jag bygger en snärtig rubrik för att få lite traction.
Man bör se på ekonomi som balanser. Det finns ingen större anledning att äga pengar utöver att vara kortisiktigt likvid. Pengar kan inte skapa pengar men företag kan. Att satsa sin ekonomi på företag är en väldigt bra inversteringsstrategi. Ju mer tillgångar man har desto större möjlighet till pengar har man via lån. Lån är det bästa inflationsskyddet som finns och med tanke på att man får tillbaka 30% är fantastiskt. Därför blir belåning en väldigt bra och viktigt verktyg i sin ekonomiska verktygslåda…
Så länge man inte behöver pengar kan man äga företag och när man behöver pengar så löser ditt ägande i företag problemet…
Lysa är ju byggt för att vara smidigt och enkelt. Vill du välja egna fonder, köpa aktier och certifikat, använda belåning så finns det andra aktörer. Själv tycker jag Lysa hittat en bra nivå för snittsvensken ![]()
Alltså, just avsaknad av ‘komplexitet’ i form av sånt som:
gör att jag tycker LYSA är ett föredöme i enkelhet.
Så, som snittsvensk (…) håller jag definitivt med nedanstående:
Vill man ha annat kan man (förhoppningsvis) redan tillräckligt mycket för att kunna hitta det på andra ställen!
Problemet är ju att man inte vet vad man inte vet.
Låt säga att man fått höra att Lysa ”is the shit” och det enda man behöver. Sedan 10 år senare pratar man med sin vän Bosse som köpt en lägenhet i Portugal med hjälp av portföljbelåningen hos någon av mäklarna, och vill göra samma sak. Direkt stöter man på patrull och måste i sådana fall flytta hela innehavet hos Lysa till någon av dessa. Men man löser det på något annat, dyrare vis. Sedan flyttar man till lägenheten i Portugal och får i efterhand veta att ens ISK hos Lysa kommer omvandlas till ett vanligt AF-konto med allt vad det innebär. Tänk om man haft KF hela tiden som Bosse, det hade varit mycket flexiblare.
Jag kan förstå den spontana tanken att enkelhet = bra när man bara tänker en nivå, för då undanröjer man hinder för att komma igång. Men det kan bli så tråkigt senare. Så jag vet inte riktigt för vilka Lysa passar egentligen. För mig känns det som en nischprodukt där någon som har stenkoll på läget hjälper någon anhörig eller liknande och vill ha minimalt admin.
Svaret på för vilka Lysa passar är väl att de passar de allra flesta, sen kan man ju TYCKA vad man vill. Men fakta är väl att de flesta småsparare som väljer fonder/aktier själva underpresterar index.
Eller så har hög ränta och dålig tillväxt på börsen tvingat 10k småsparare till försäljning av sina portföljer på LYSA som är belånade till 50 %. Bara för att du klickade i någon ruta om belåning utan att riktigt förstå det ens.
Det hade varit katastrofalt för småspararna och för Lysa.
Som alltid när man köper något bör man veta vad man köper. Levererar Lysa det som man efterfrågar är det ett bra val, annars kanske inte.
Om Lysa är bra eller inte beror på vad du som enskild efterfrågar. Det är väl inte svårare än så.
Fast det har ju inget med plattformen i sig att göra.
Fast så går det inte till, man ”råkar” inte börja handla med belåning. Det är ganska många steg med pantsättning som ska godkännas och ibland även kunskapstester.
Problem är ju återigen om du inte vet vad du inte vet.
Det är ungefär som när gemene man började köpa datorer i början/mitten av 90-talet. Datorn du köpte kanske täckte dina (så gott du kunde föreställa dig) behov där och då. Men när det blev dags att uppgradera blev det surt när det visade sig att datorn bara hade två redan fulla socklar för RAM-minne och fastlödd processor. Kanske även ett icke-standard moderkort så man inte ens kunde behålla chassit.
Det är Lysa för mig - en återvändsgränd.
På vilket sätt kan man inte flytta bort pengar från tex Lysa till en bank som gör det som trådstartaren önskar?
Precis, och min bild av Lysa är att det inte ska vara “gnaska många steg” och “kunskapstester”
Klart det går, precis som det går att manuellt löda bort den gamla och dit den nya processorn på moderkortet du köpte mot bättre vetande. Men det är ju otroligt mycket bökigare än att bara göra en ansökan om kredit eller fondbyte hos nuvarande mäklare. Så varför inte göra rätt från början?
“Jag gillar inte den nya pizzerian som öppnat, de säljer inte sushi” ![]()
Ja, men då handlar det mer om dig som potentiell kund än om Lysa. Vad man än köper löper man den risken. Man kan inte heller begära att man ska kunna känna till sina framtida behov eller krav.
Upptäcker man att det finns begränsningar kan man ju alltid åtgärda genom att flytta pengarna eller kanske stå ut med begränsningarna och gilla läget.
Jag har själv inte Lysa och är inte inläst på annat än principen för vad de gör men jag kan ju inte tycka att deras avgift är något att haka upp sig på. Under förutsättning att de levererar något som man vill ha såklart.
Men väljer man en plattform med större flexibilitet och utbud från början så löper man mindre risk att råka ut för detta.