Lysa - garanterat sämre än index?

Nyfiken fråga/provtänk.

Nummer ett: Har läst i småspararguiden att de INTE rekommenderar Lysa.

Nummer två: Med Lysa investerar man i indexfonder, men eftersom Lysa tar ut en högre avgift, om än marginell, än själva indexfonderna/ETFerna så borde ju detta innebär att genom att investera i Lysa så får man en garanterat sämre avkastning än index eftersom man betalar mer för det än vad själva indexfonderna för sig kostar? Är inte Lysa då ett uppenbart uselt alternativ?

1 gillning

Kan du få samma portfölj på typ avanza eller nordnet? Ja, ungefärlig iaf.
Vill du hålla på att köpa och sälja, ombalansera själv och leta rätt på dessa fonder själv, kör på det.

Lysa tar väl typ 0.2 - 0,3 % extra i avgift för att helt enkelt göra det väldigt enkelt att följa forskningen. Detta passar ju verkligen personer som kanske annars aldrig skulle börja investera för att de orkar inte sätta sig in i det. Om du pratar med en random person så vet inte den vad index betyder eller var man hittar sådana fonder. Kan man få dessa personer att investera och bara kunna sätta in pengar på ett ställe, som sedan gör allt ovan för 0.3 % extra avgift så skulle jag säga att det är väldigt bra.

Är man intresserad och vill göra detta själv och spara in dessa 0.3 % så självklart ska du göra det.

12 gillningar

Ombalanseringsberäkningen som jag tror det va @Marknadstajmarn som gjorde i någon tråd påvisar väl snarare tvärtom? Dvs att en ombalanserande portfölj ger en högre riskjusterad avkastning. Visst kan du göra det själv men det kräver lite pill och kanske är mest intresserade som klarar av och vill göra det själv?

3 gillningar

Du missar att Lysa får mängdrabatt när de köper fonderna eftersom de förvaltar ett väldigt stort kapital.

Vi kan ta exempel med Lysa Hållbar eftersom den bara innehåller två fonder och är därmed lättare att räkna på.

• Öhman Marknad Global: du betalar 0.47% på t.ex. Avanza.
  • Öhman Marknad Sverige: du betalar 0.33% på t.ex. Avanza.

Lysa Hållbar består av 80% global och 20% Sverige, d.v.s. du hade betalat (0,47x0,8)+(0,33x0,2) = 0.44% för att få samma portfölj hos t.ex. Avanza.

Men kostnaden hos Lysa, inklusive avgiften som Lysa stoppar i egen ficka, är 0.367% om du har ett litet kapital hos Lysa, och t.ex. 0.337% om du har över en miljon.

11 gillningar

Helt rätt @Ola_Morin . Lysa är riktigt bra och smidigt. Själv har jag mina Isk hos Nordnet då jag gillar göra det lite själv och gillar mer stora aktörer som Nordnet och Avanza något som inte bara försvinner så där. Men pengarna är lika säkra hos Lysa . :+1:
Jag sköter även frugans Isk och barnens Isk och alla ska bli nöjda med bank valet . Då frugan litar mer på Nordnet och Avanza känner sig tryggare vill jag ha alla nöjda och behålla lugnet hemma. . Man får anpassa sig lite oftast haha . :+1:

1 gillning

Du kan väl inte bygga samma “index-portfölj” som Lysa speciellt mycket billigare, kanske till en avgift ~0.30% istället för deras ~0.35%, men då måste du som sagt ombalansera flera olika värdepapper manuellt (alltså även om du kör 100% aktier). Så man betalar alltså ~0.05% för automatisk förvaltning med gratis insättningar/uttag för en extremt bred portfölj.

1 gillning

Jag personligen är imponerad över att Lysa har Vanguard fonder, som består av cirka 8000 bolag jämfört med en globalfond består av cirka 1500 bolag.

Är även imponerad att tänka jag äger typ alla bolag i världen som går att investera på och att jag kommer få avkastning av dessa bolag.

Vilken annan svensk aktör erbjuder Vanguards fonder, typ SAVR men då ingår inte ombalansering funktionen samt att man måste betala transaktionsavgift.

Tillsammans med Lysa och Vanguard kan vi som investerar bli ett kollektiv, som kan investera billigt och enkelt med forskning i fokus.

Håller ni med? :slight_smile:

3 gillningar

Yes, LysaBred är riktigt imponerande :trophy:

Synd bara att LysaHållbar inte fått samma mängd kärlek.

• Dyrare än Lysa Bred. När de lanserade Lysa Hållbar skrev de “Hos oss är valet mellan att spara med bred eller hållbar inriktning en fråga om preferens, inte pris”. Ändå är LysaHållbar idag ~0.04% dyrare.

• 79 svenska innehav är lite pinsamt. SEB Sverige Indexnära som har +300 innehav är lika hållbart i Avanzas fondscreener.

• Globala småbolag och tillväxtmarknader saknas helt.

• Lysa Hållbar-fonderna är knappt mer hållbara än andra hållbara fonder. Visst, de räknas som hållbara, men produkten är inte alls lika imponerande som Vanguard-fonderna i Lysa Bred. Jag hade hellre gått all-in och gjort en väldigt imponerande produkt, t.ex. med 10% Proethos. Lösningsbolag bidrar ju så mycket mer än att bara exkludera bolag. Just denna punkt med fler lösningsbolag (eller nåt annat roligt än att bara exkludera) hade gjort mig mest glad som kund i LysaHållbar.

Får hoppas att @Lysa smider planer på framtida förbättringar :slight_smile:

5 gillningar

Har inte kollat innehavet på ett tag men det är en mängd fonder och aktier, många fler än man själv hade klarat hantera. Den svenska delen är mycket investmentbolag och utdelare.

Hade varit intressant att se en jämförelse av hur Lysa historiskt hade presterat mot ex Länsförsäkringar global indexnära över en längre tidsperiod.

Du har helt rätt. 1ysa är helt onödigt om man är villig att spendera några timmar initialt för att sätta ihop en portfölj och därefter spendera några minuter per år för att ombalansera. Skänk inte bort dina värdefulla skattade pengar för en tjänst som är redundant och enkelt kan utföras av dig själv på nolltid.

Det går att jämföra med storebrand global all countries A sek som funnits längre än länsförsäkringar global indexnära. Storebrand är dessutom bättre att jämföra med eftersom den inkluderar tillväxtmarknader.

Lysa 15år: 210,30%
Storebrand 15år: 194,22%

1 gillning

Lysa har 20% Sverige och om historiken upprepar sig att Sverige överavkastar global index blir det automatisk Lysa fördel. Inget fel med det alls. Men om du överviktar portföljen med 19% litet lands index då är det något annat än att följa bredaste marknadsviktad global index. :partying_face::+1: . Vilken än man väljer kommer det bli ganska bra långsiktigt .

1 gillning

Här finns någon som gjort en jämförelse Lysa-LF global år för år, men det är ju inte många år att gå på. Har ingen erfarenhet av sidan sedan tidigare.

Jag använder lysa för att jag har svårt att inte pilla och ändra bland fonderna när jag har konto på nordnet eller avanza.
Det kan gå från basportföljen till etf:er till branschfonder innan jag flyttar det till lysa för att inte köpa, sälja och ändra strategi hela tiden.
Det enda sparandet utanför lysa som fungerat är ett litet månadssparande på länsförsäkringar för att få rabatt på försäkringar men det är nog för att deras hemsida/app är så användarovänlig att det är jobbigt att logga in och kolla.

5 gillningar

Hej alla,

Tack för era tankar!

Vi förklarade ganska nyligen i ett annat inlägg (se här) där vi skrev följande: “Målet med vår förvaltning är att maximera din avkastning utifrån din risk (vald målfördelning), investeringshorisont och ekonomiska situation. Det gör vi genom att investera brett och globalt i vad vi anser är världens bästa indexfonder och ETF:er för att försöka återspegla den globala marknadsutvecklingen. Varje enskilt år kommer det att finnas fonder som presterar bättre såväl som sämre, men över tid är det få alternativ som kommer att prestera så mycket bättre. Detta har forskning visat, som pekar på att det är väldigt svårt att slå globala index över tid. Därför väljer vi att investera på lång sikt för att ge dina pengar bästa möjligheter att växa till låga avgifter.

Vidare som några av er redan nämner, sköter Lysa ombalanseringen av aktier och räntor inom målfördelningen vid en värdeminskning/ökning för de underliggande tillgångarna. Detta för att säkerställa ni som kunder bibehåller samma målfördelning (och därigenom risknivå) över tid. Likväl arbetar vi ständigt för att sänka avgifter vilket vi hitintills gjort sex gånger och genom ökat förtroende att förvalta mer kapital har vi större möjligheter till att sänka avgifterna ytterligare både för bred och hållbar inriktning.

Gällande vår hållbara portfölj (även bred) har vi ett ständigt pågående förbättringsarbete där vi alltid strävar efter att erbjuda en så bra, bred och hållbar produkt som möjligt. Men vad innebär en hållbar investering egentligen? Hållbarhet är ett komplext ämne med många nyanser och olika företag har troligtvis annorlunda svar på denna fråga. Därför är det svårt att jämföra exempelvis SEB Sverige Indexnära mot Öhman Marknad Sverige. För oss på Lysa är det viktigt att ha ett tydligt och konsekvent ramverk inom hållbarhet som fungerar för alla våra tillgångsslag oavsett om det är för svenska eller utländska aktier samt räntor vilket vi anser att Öhman har.

Önskar er alla en lysande kväll och bara att skriva vid fler frågor!

Bästa hälsningar,
Team Lysa

12 gillningar

Sammanfattningsvis har Lysa i den jämförelsen underpresterat varje år.

Lysa har inte underpresterat då det går inte jämföra Lysa exakt med en global indexfond. Lysa har följt sitt index som det ska.

Den del av Lysa som jag skulle kritisera mer än deras aktiedel är deras räntedel som är back sedan fondstart!

1 gillning

Det går inte jämföra de två rakt av. De har olika innehav och olika proportioner mellan olika regioner och typer av bolag. Det är äpplen mot fågelholkar i jämförelse. Här kan du se vad Lysa har i sitt investeringsuniversum (Punkt 2b).

2 gillningar