Troligtvis för att Sverige gått ner mer är USA den senaste tiden, och Sverige väger tyngre hos Lysa än LF globalfond. Men Sverige kan ju lika väl över avkasta rejält de kommande åren och då går Lysa bättre.
Det visste jag inte, tack för upplysningen. Lysa är ju lite “hemligare” med information på sidan när man försöker hitta mer fakta om sitt innehav.
Jag trodde Lysa hade spridning likt fördelat börsvärde i världen. Får nog tänka om lite när det gäller Lysa eftersom jag hellre sitter med bredare portföljer. Fokus Sverige har jag på mitt eget aktieinnehav, det får räcka.
Nja. Om du jämför LF global indexnära med Avanzas globalfond så blir ändå Avanza dyrare pga beskattningsregler, som jag förstått det.
Dock är det liten skillnad och båda är bra och billiga.
Ingen vet om stora bolag i väst kommer fortsätta gå bäst kommande halvår, eller kommande 10 åren. Så det finns ingen anledning att vara besviken efter ett halvår. Tvärtom, det borde kännas tryggt att du äger fler bolag än bara de som finns i Avanza Global / LF Global Indexnära.
Lysa är hyffsat marknadsviktat med undantag för övervikt Sverige (20%). Lysa innehåller även tillväxtmarknader och småbolag. Lysa innehåller fler bolag än LF global och ger bättre diversifiering.
LF global innehåller bara aktier i utvecklade länder. Inga tillväxtmarknader och inga småbolag. De har 1% ca i Sverige. LF global har alltså sämre riskspridning än Lysa.
Det kommer finnas perioder där man både tjänar på att ha med tillväxtmarknader, Sverige och småbolag. Men det finns även perioder där man förlorar på detta som det har varit nu till exempel.
Det går inte dra några slutsatser på den korta period som du jämför med från nyår-juli.
Tack för länken! Men jag tycker fortfarande det är svårt att ta till sig en lång maxad sida som sammanställer hela Lysas innehav och investeringsstrategi. Det är säkert jättebra information men otroligt tungt att läsa. Jag tröttnade efter ett stycke . Det är lättare att ta till sig information via Avanza och Nordnet.
Förstår att den specifika investeringsprofilen som Lysa har, kan göra att Lysa går bättre än Avanza global och LF om två år. Den chansen finns ju förstås.
Men för mig, här och nu, hade det varit intressant att veta hur andras Lysa- portföljer ser ut sedan årsskiftet.
Jo, jag vet att ett halvår är för kort tid och min sparhorisont är minst fem år, kanske tio. Men eftersom jag är ny på Lysa så kan jag ändå inte låta bli att påverkas av att portföljen ser ut som den gör…
Hur ser det ut för din portfölj i Lysa sedan årsskiftet då?
Båda Lysa och LF Global Indexnära är jättebra (billiga och breda). De är lite annorlunda, så ett enskilt år kommer alltid en gå bättre än den andra. Men på lång sikt kommer båda göra dig rik. Månadsspara i vått och torrt så kommer det gå bra för dig ekonomiskt
Jag har totalt 315k på Lysa sen årsskiftet. 100% aktiefördelning.
Som värst var det minus 20k. Idag är jag bara minus 5k.
Så som det har sett ut med börsen så är 5k minus på 315k okej ändå. Polaren är 70k minus på 2-3 olika fonder via Savr. Jag är rätt nöjd än så länge. Måste bara grow some balls och lägga in mer på Lysa.
Det kommer komma många både uppgångar och nedgångar på 10-15 årssikt. Det vad du behöver göra är att köra på automatisk månadssparande utan att bry sig om kortsiktiga svängningar på börsen. Det finns väl roligare saker i vardagen att göra än att logga in på Lysa och Avanza . Det kan bli jobbigt om man börjar jämföra olika lands index på 6 månaders sikt även på Avanza. Då blir man alltid besviken på något .
Sedan kan man alltid jämföra småbolag index med stora bolag kortsiktigt. Det är mycket man kan göra för att känna sig dåligt på börsen kortsiktigt . Som sagt det är jätte lätt vara efterklok , men mycket svårare kunna se i framtiden .
Sen ska man också vara medveten att börsen är högrisk kortsiktigt då det kan vända både upp och ned ganska snabbt men långsiktigt brukar det bli riktigt fint
En gång i halvåret tycker jag inte är så farligt att kika på sitt fondsparande? Jag sparar även månadsvis och har alltid gjort fast då i Avanza och Nordnet.
Sen är jag aktiv i mitt aktiekapital och där kikar jag gärna två gånger per dag. De bästa investeringarna hittills har dock ändå varit våra fastigheter. Absolut bäst avkastning!
Jag har ingen portfölj på Lysa så jag kan inte svara på din fråga.
Det bästa tipset jag kan dela med mig utav är att inte kika för ofta, och framförallt att inte stirra sig blint på siffrorna och jämföra med andra produkter som inte investerar på samma sätt. Genom Lysa så har du en bland de bästa portföljerna du kan ha och allting är väldigt smidigt och automatiskt
Om du har 5-10 år så är det ett maraton, inte en sprint här och nu
Hade jag varit nybörjare och läst här skulle jag få intrycket att Lysa är ett säkert alternativ. Men så är det ju inte. Lysa portföljen är till exempel sämre än Länsförsäkringar indexfond i år enligt rubriken.
Lysa fyller säkert en funktion men den är inte säker och inte alltid bäst.