Lysa portföljen sämre än Länsförsäkringar indexfond

Är väl inte någon som påstår att Lysa alltid ger bäst avkastning? Däremot kommer den ge bättre riskjusterad avkastning än LF global tack vare bättre diversifiering.

Vi kan aldrig veta på förhand om extra småbolag, Sverige och tillväxtmarknader kommer ge bättre eller sämre avkastning än LF global från år till år.

Vad menar du med säker? Förstår inte riktigt. Alla investeringar innebär en risk. Men ju mer diversifierat desto lägre volatilitet (oftast) och därmed lägre risk.

1 gillning

Jag försöker se det ur en nybörjares synvinkel, för det ansluter många sådana hit. Alla talar väl om Lysa och “alla” har i alla fall en del av sina pengar där. Då kan man lätt tro att det är ett säkert alternativ. Jag tycker inte så, men jag är inte heller någon nybörjare.

1 gillning

Vad betyder det? :thinking:

Det undrar jag också …

Det har bara backat ett par procent sen jag köpte i höstas!
Hos Avanza har jag några aktier som är ner med som mest 70% sen ifjol :laughing: Dock bara i lekhinken.

1 gillning

Då förstår jag. Ja, den har varit stabil som sjutton, men jag håller tummarna för att din lekhink inte ska sätta sig på tvären igen.

Tackar, jag är glad över att jag hittade detta klockrena forum. Annars hade jag nog bara ägt enskilda aktier idag!

7 gillningar

Måste tacka för alla svar och det gav mig en funderade.
Köpte faktiskt lite mer LYSA idag och insåg även att de där olika globalfonderna jag har på Avanza och Nordnet är rätt så likartade, dvs investerar i ungefär samma marknader och geografiska placeringar. Så nu har jag säkrat mig ytterligare. :sunglasses:

Köpte igår på mig lite nya fonder som investerar i Hållbar energi, Hållbar teknik, Tillväxtmarknader, Hälsa/Medicin, Konsumentprodukter USA, Småbolag Norge osv.
Finns ju en massa andra spännande fonder där ute som inte kostar skjortan.
Fondmixandet kan ju bara bli allt bättre och roligare :sweat_smile:

2 gillningar

Hej @Barnfrifru,

Här kommer ett (något sent) tillägg från oss på Lysa som vi hoppas ger dig ytterligare klarhet i relation till dina funderingar om tjänsten.

Målet med vår förvaltning är att maximera din avkastning utifrån din risk (vald målfördelning), investeringshorisont och ekonomiska situation. Det gör vi genom att investera brett och globalt i vad vi anser är världens bästa indexfonder och ETF:er för att försöka återspegla den globala marknadsutvecklingen. Varje enskilt år kommer det att finnas fonder som presterar bättre såväl som sämre, men över tid är det få alternativ som kommer att prestera så mycket bättre. Detta har forskning visat, som pekar på att det är väldigt svårt att slå globala index över tid. Därför väljer vi att investera på lång sikt för att ge dina pengar bästa möjligheter att växa till låga avgifter.

Något som påverkar din avkastning är ditt val av målfördelning mellan aktie- och räntefonder. Har du exempelvis en större andel aktier har du en högre potentiell uppsida, men din portfölj kommer även röra sig mer (mer volatil) under kortare perioder och vice versa om du har mer räntor i din portfölj. Du kan läsa mer om hur vi ser på risk här. Om det är så att du har räntor i din Lysa-portfölj vill vi även sticka in att det blir missvisande att direkt jämföra din portfölj gentemot t.ex. Länsförsäkringar Global Indexnära som är en ren aktiefond.

I vår hållbara inriktning som du sparar i, exkluderas ett flertal branscher som inte anses hållbara. Det medför även att diversifieringen blir lägre i denna inriktning än i den breda då den hållbara varken innehåller globala småbolag eller tillväxtmarknader. Likväl får du en bred och global portfölj till en låg avgift och dina pengar investeras i över 1 000 bolag och 200 olika räntepapper. Som flera tidigare i tråden är inne på har vi en viss övervikt mot Sverige, ett så kallat home bias på 20 %. Det gör att våra portföljer kommer att avvika mot andra globala indexfonder som inte har ett liknande home bias. Vissa år kommer det att leda till en högre avkastning än andra fonder, och vissa år en lägre avkastning, helt beroende på hur den svenska börsen utvecklas. Det senaste året har den svenska börsen har en större negativ utveckling än andra börser i världen som påverkat våra fonder negativt vilket kan förklara en del av skillnaden just i år.

Vi strävar alltid efter att vara transparenta i allt vi gör. Exempelvis går det att se vilka innehav vi har i vårt White paper (som @Johann nämnde), i vårt flöde när en blir kund och sedan även i inloggat läge genom att klicka på “visa mer” för ditt konto under grafen på startsidan. Under våren har vi gjort ett försökt till att bli ännu mera transparenta och utbilda våra kunder genom en kunskapssida (se här) som är work-in-progress som vi vill bygga vidare på. Men om du, eller någon annan för den delen, anser att vi inte är tillräckligt tydliga eller kan förbättra vår information eller tillgänglighet av denna tar vi tacksamt emot feedback. Kontakta oss gärna i inloggat läge, via mail på kontakt@lysa.se eller slå en signal till 08-525 035 70 med din feedback.

Vi önskar er alla en trevlig kväll!

Bästa hälsningar,
Team Lysa

9 gillningar