Skeptisk till Lysa

Min Lysa 50/50 har gått ner lika mkt som min Lysa 100 2022. Räntedelen visade sig vara en dålig krockkudde. För denna dåliga krockkudde har jag fått avstå tidigare uppgångar i aktiedelen.
Känner mig lite blåst.
Borde man vikta om till 100 istället så att man är bättre positionerad när det vänder?

Mvh

1 gillning

Känns kanon att man precis viktade om till fördel för räntedelen då…

För er som missat det så har räntan gått upp ganska kraftigt. Då går räntefonder ner. Det är inte Lysas fel. Samma sak har hänt i min portfölj utanför Lysa, om än att den räddas lite av valutaeffekter på amerikanska räntepapper.

6 gillningar

Det med räntefonder är välbatt det är osannolikt de går ner 50% på en vecka likt aktier kan göra. Men de kan gå ner ganska mycket och avkastningen efter avgift är inte säkert den är positiv i längden. Jag skulle rekommendera att köra 100% aktier på lysa och ha en buffert eller pengar du avser använda inom några år på sparkonto.

1 gillning

Problemet är vändningen i nollräntepolitiken.
Din investering har förmodligen legat i obligationer med lång löptid som borde ha varit säkra men som istället fallit mycket och många ekonomiska rådgivare har gjort samma misstag. Det är speciellt grinigt för pensionsfonder som ofta har en ansenlig del av kapitalet i just dessa obligationer då de åtminstone gett en ränteavkastning på någon eller några procent i förhållande till obligationer med kort löptid som gett noll i ränteavkastning under nollränteperioden.

Orsaken till förvaltarnas val är att obligationer med kort löptid inte ger någon avkastning alls med nollräntepolitik och de måste ju välja att lägga 50% i någon typ av räntepapper, inte heller bolånepapper ger någon betydande ränta under lågräntepolitik.

När sedan räntan plötsligt förväntas vända och börja gå upp så faller obligationer med lång löptid i pris och de fortsätter att falla i takt med räntehöjningarna, ända fram till att höjningarna förväntas ebba ut. Det är då man ska investera i obligationer med lång löptid som kommer att stiga om räntorna sedan börja falla.

Här ser du exempelvis amerikanska statsobligationer med lång löptid som många trillat dit på:

image

4 gillningar

Om du tycker 50% räntefonder har varit en dålig krockkudde så kan man inte rekommendera 100% aktier i det avseendet.

Vad jag kan se har Lysa räntefonder minskat med -9.20% i år. Det är mindre än hälften så mycket som Sverige index. Det är en stärkt dollarkurs som dina räntefonder har tävlat mot.

Om du däremot vill ha mindre krockkudde och villig att ta högre risk för högre avkastning, då kan man vikta om och öka aktieexponeringen.

Räntefonderna har gått ned för att räntan har ökats. När den står stilla eller minskar går de upp.

2 gillningar

Jag måste medge att jag också är skeptisk till Lysa. Idag har jag inga räntefonder men har länge funderat på att jag ”borde” ha det som ett komplement till aktiefonderna. Nu är jag inte lika säker längre…

I min okunniga naiva tro har jag tänkt att räntefonder aldrig kan gå under 0%, att det på något sätt kan likställas med ett sparkonto med ränta. Men så är det ju inte och då frågar jag mig själv om det då inte är bättre att lägga den andelen på ett sparkonto som är låst under x antal år för att få en högre insättningsränta.

Just nu är det nog så, men det kan ju ändras när räntan går ner igen och räntefonderna börjar bli mer värda.

Det är som @janbolmeson tidigare skrivit på bloggen - det är räntefonderna som är svåra att förstå, inte aktier.

1 gillning

Jag fattar inte heller. Om räntefonderna går ner när aktierna går ner (och räntan går upp) är det väl ingen större vits? Även om dom kanske sjunker mindre så hade det varit bättre att ha den delen på vanligt bankkonto. Jag har en viss andel räntefonder enligt Lysas förslag men det kommer jag nog ändra snart.

2 gillningar

Grejen med robot är att det ska vara enkelt. Tror inte att man ska förvänta sig att de ska växla mellan räntefonder och sparkonto beroende på hur marknaden ser ut. Just nu går räntor dåligt men det finns perioder när räntefonderna kommer att gå bra. T.ex när räntenivåerna har toppat och därefter eventuellt börjar sjunka igen.

2 gillningar

Nja, att aktierna går ner när räntan går upp har väl ett samband. Men det omvända, att räntan går upp för att aktierna går ner, behöver ju inte hända.

1 gillning

Tror du får beakta RT:s filosofi där målet inte är optimal avkastning på kort sikt utan att enkelhet och långsiktighet vinner i längden.

Sparkonto är troligen bättre just nu men det är ingen sanning historiskt eller i framtiden. Att ställa in 60/40 i en fondrobot är i princip så mycket en normal person orkar (och ibland även bör) engagera sig. Att börja hoppa fram och tillbaka kan leda till andra problem.

Själv har jag inte haft räntefonder på flera år och det funkar bra för mig

Jag använder inte Lysa och har därför inga direkta synpunkter på deras verksamhet. Men några är tydligen besvikna. Som jag ser det har Lysa en brist i antingen sin information eller hur den presenteras, eller också en brist i hur valet av ränta görs. Båda sakerna borde vara lätta att åtgärda. Egentligen inga konstigheter med att saker justeras löpande, det sker väl överallt, men det är såklart olyckligt för dem som “drabbas”.

Japp, precis så! Buffert och kortsiktigt sparande på sparkonto. Resten på Lysa 100% aktiefonder (eller LF Global indexnära :wink:). Enkelt och bra! :+1::sunny::blush:

2 gillningar

Är nyfiken på vilka räntepapper som du har?
Funderar på något liknande. Helst med kort duration.

Tycker Lysas räntor har varit en besvikelse.

1 gillning

Den jag tänkte främst på var amerikanska korta räntor (i princip en position i USD), +27% i år.

Den har ju gått bra dels eftersom det är en kort räntefond och därmed påverkas den mindre vid en räntehöjning. Och dels att den har USD som underliggare, nu när SEK tappat mycket av sitt värde.

Min stora portfölj är en Golden Butterfly, och en del i den är kontanter. Kontantdelen har jag valt att sprida i SEK, EUR och USD, men för att få in det på ett smidigt sätt på samma ISK har jag ovan korta räntefond som proxy mot att ha USD i kontanter. De längre (20+ år) räntefonderna i dollar har ju fortfarande gått ner, men inte alls så mycket de borde eftersom de också har USD som underliggare.

Som referens över hur mycket av de där 27% som är valuta och vad som faktiskt är räntan, se nedan bild. Den har ju gått typ 3% back egentligen, men eftersom USD gått +30% så landar det kring 27%. Det tycks vara en ganska OK proxy mot USD i fondformat.

Kan verkligen hålla med dig om detta. När vi ”kommer ur” detta scenario så ska jag noga överväga om man ska ligga kvar i Lysa. Ogillar lite deras passivitet under denna stökiga tid. Börjar snegla lite mot Fundler och deras smart hedge som har inkluderat guld och som har klarat denna period betydligt bättre. Låga avgifter är inte allt. Jag kan gärna betala 1,5-2% för en bra hedgefond som man vet anpassar sig bättre än en passiv robot. Alla tester och benchmarks på Lysa mot andra upplägg visar att de alltid släpar efter. Lätt att säga så här i efterhand men en globalfond + 20% Sverigefond och spiltans räntefond hade klarat jobbet betydligt bättre.

Tack för era frågor och synpunkter om Lysas ränteportfölj!

Vi på Lysa tror på långsiktigt och evidensbaserat sparande. Vår förvaltning är passiv och bygger på insikten om att vi inte vet vad som kommer hända i framtiden - varken med världen eller dess börser. Varje enskilt år kommer vissa branscher, regioner eller tillgångsslag att prestera bättre än andra, men det betyder inte att de kommer prestera väl även i framtiden. Därför anpassar vi inte våra portfölj baserat på vad som hänt det senaste året eller de senaste månaderna utan håller fast vid vår evidensbaserade filosofi och investerar brett och globalt i aktier och räntor. Två tillgångsslag som har en naturlig och positiv förväntad avkastning.

För att besvara din fråga @jungestrand rekommenderar vi därför alltid den målfördelning du fått i ditt investeringsförslag när du blev kund. Den ger dig den fördelning mellan aktier och räntor som passar just dig bäst baserat på din investeringshorisont och syn på risk. På så vis kan du få bästa möjliga riskjusterade avkastning för just ditt sparande.

Vidare vill vi trycka på vikten av att hålla sig till sin sparplan och inte försöka tajma marknaden. Just eftersom vi inte vet hur framtiden ser ut har vi människor väldigt svårt att konsistent över tid lyckas gissa rätt i framtida marknadsutveckling. Det gör att många hoppar ur en fallande marknad för sent i en nedgång och sedan tar sin in igen för sent i en uppgång och således går miste om positiv avkastning. Ser man till utvecklingen på världens räntemarknader i år kan man förvänta sig en lika stor nedgång som vi såg under årets första sex månader ungefär en gång vart 1100:e år. Ur ett statistiskt perspektiv är det alltså inte särskilt troligt att framtida utveckling kommer vara lika dålig - men som sagt vem vet?

Vi rekommenderar er att gå in och läsa denna artikel om ni är intresserade av en sammanfattning om vår filosofi: Vad är Lysa?, alternativt vårt whitepaper om man vill ha mer tekniska detaljer: https://lysa.se/whitepaper/.

Trevlig kväll!

Bästa hälsningar,
Team Lysa

11 gillningar