Finns det andra här som funderar på Lysas sparkonto och vill diskutera för och nackdelar? Idag fick jag meddelande om att kunna beta-testa och tänkte köra igång. Planen är att flytta över 40% från mitt 60/40 och sedan sätta resten på 100/0-kontot.
Räntan är 0,6% rörlig (vet inte vad det innebär i praktiken). Avgift 0,24% tror jag, jag har lite rabatt ett tag.
Jag var intresserad och skulle gärna ha mina sparkonto-pengar hos Lysa av rent praktiska skäl men måste säga att jag blev lite besviken när jag fick mailet över den slutliga räntan.
Räkneexemplet nedan från Lysa själva känns inte särskilt lockande…
"Räkneexempel
Följande exempel illustrerar hur ränta, skatt och Lysas avgift fungerar för Lysa Sparkonto.
Trodde inte Lysa skulle lansera en så dålig produkt. Eller ja det är ju bara beta ännu men helt sjukt att de väljer att ta ut en avgift på ett sparkonto. Är det någon annan aktör som gör det?
Nej, vad trist med avgiften. Jag tänkte själv att sparkonto på Lysa nog skulle passa mig, men som övriga skriver, att betala avgift på ett sparkonto känns inte särskilt lockande.
Detta är kanske uppenbart för övriga men det slog mig precis att denna lösning är sämre ur avkastningssynpunkt än ett sparkonto med 0,36% i ränta eftersom att man (återigen enligt Lysas räkneexempel) betalar skatt på den högre räntan…
Lysa betalar räntan vid årsskifte medans avanza ger löpande ränta så som jag förstår. Förstår dock inte riktigt hur det funkar. Hur tänker ni kring det?
På sparkonto, där jag bara har buffert, bryr jag mig inte ett dugg vad jag har för ränta (i dagens ränteläge). Där får smidigheten avgöra. Alternativintäkten istället för att lägga tid på att leta lägsta räntan eller ha pengarna på ett ställe som försvårar mina uppföljningar är mycket större än de fjuttpengarna. Men med detta sagt så ska man göra det man tycker är kul eller så att man sover gott om natten, om jaga ränta är sådant så kör i vind :).
För mig är det enkelheten, att ha allt samlat på ett ställe.
Men nu har jag inte miljonbelopp på sparkonto så de extra kronorna i ränta jag missar betalar jag gärna för enkelheten.
Är det värt att skippa nästan 0.5% extra i ränta för att det är bekvämt att ha allt på samma ställe? Oavsett om man har en miljon eller inte på sparkonto, är det gratispengar man går miste om.
Med det sagt så gör man såklart det man känner är bäst för sig själv
Kanske blir annorlunda i framtiden om jag vill ha ett (eller fler) års utgifter liggandes på sparkonto men i nuläget, när det bara är buffert och lite konsumtionsspar, vad fasen gör ett par tiondelar hit eller dit? Känns mer som en grej, att jaga ränta. Ingen reell eller praktisk betydelse.
Jag tror det kan ha att göra med att Lysa tar 0.24% i avgift för deras räntefond och deras aktiefond i dagsläget. Motivet är att det ska vara kostnadsneutralt för dem oavsett vad de rekommenderar; alltså att de ska inte tjäna mer eller mindre beroende på hur de rekommenderar kunden att spara. På så sätt undviker “roboten” / den automatiserade rådgivningen en jävsituation. De ska rekommendera den placering som passar kunden bäst, inte den som de tjänar mest på. Och genom att se till att de tjänar lika mycket på precis allt så gör de denna fråga till en icke-fråga.
Med det sagt är det inte mycket som slår Lunars årsränta 1.05%. Dessutom betalas den ut månadsvis precis som på Avanzas sparkonto+. Det blir inte mycket kvar av den redan låga räntan om lysa har en sådan avgift de tycks ha i deras räkneexempel.